Hjälp snälla - Vill ha gerbiler
Hejsan!
Jag har i ca 2-3 år försökt att få skaffa gerbiler. Min mamma är emot gerbiler eftersom att dom har en "äcklig råttsvans".
För det första så är råttsvansar inte äckliga & för det andra så har gerbiler hår på svansen. MEn det bryr hon sig inte om..
Har typ haft ett halvår paus med mitt "tjat".. Och har börjat prata om det nu igen om att jag vill ha.
Undrar om ni har något bra tips på hur jag ska kunna visa henne att det är underbara djur?
Eller har ni någon plan på jag typ ska kunna få?
Alla tips är välkommna! Vill att hon ska lägga ner sin j*kla svansfobi nu! :)
(Visste inte vilken grupp jag ska sätta inlägget i men i värsta fall så kan en medhjälpare säkert fixa det :))
Leta efter uppfödare nära dig, och försök få med henne dit "bara för att titta". Så kanske din mor får chansen att se dem i lugn och ro, få information och få lite trygghet inför gerbiler. Många föräldrar har just detta problem - svansen. Men det brukar gå över när de får lite tid på sig att komma underfund med att den inte är så hemsk ändå. 
Tack för ditt svar! Ja jag har funderat på det! 
Men det får inte vara för långt bort för mamma vill inte åka så långt "bara för att se på några små kräk". Och jag vet ingen uppfödare som är tillräckligt nära mig :/ Vartfall inte vad jag kan komma på just nu…
Har dock en kompis som har gerbiler!
Jag förstår inte varför man är rädd för en liten gullig svans?!
Älskar råttsvansar haha ^^ Dom är så mjuka & häftiga!
Och mamma kallar mig feg? ;)
Det finns en uppfödarlista här på sidan så ett tips är att kolla där och se om du hittar någon som bor i närheten! :) Annars får du starta en ny tråd och efterlysa en som bor i närheten! :)
Har redan gjort det & det finns 3 st :)
Men dock inga som är tillräckligtnära för att mamma ska kunna orka att åka dit.
Frågade min kompis om vi kunde åka till henne & se på hennes gerbiler & hon sa ja! :)
Nästa gång jag & hon hittar på något så kan jag ju fråga om mamma kan hämta mig där! Brukar oftas åka tåg men hon SKA träffa gerbiler, mer än att se dom bakom glas i djuraffären..
Man skulle kunna skriva ett Word dokument om just varför gerbiler. Klistra sedan in några söta bilder på gerbiler. Din kompis kanske behöver passning någon gång? Fråga annars om du skulle kunna få låna gerbilerna över helgen.
Några passande rubriker ang word dokumentet
* 10 skäl varför jag vill ha gerbiler
* Gerbiler rockar fett, viste du inte det?
Kanske ingen bra ide, testa?
Med vänliga hälsningar Mika & Oso 
Du skulle ju kunna argumentera för, du är ju vuxen, tycker inte du det är dags att lägga den fobin bakom ryggen nu. Eller om hon har någon vettig anledning till att vara rädd som min pappa, han har fobi för hundar men han har ju blivit biten också.
Har aldrig djuret gjort en något ont tycker jag inte att man har en vettig grund till sin fobi och då tycker jag man är skyldig både sig själv och andra att övervinna den.
Det känns ju också vara så att hon "skyller" på sin fobi. Att det ingentingen finns en annan andledning till att hon inte vill att du ska skaffa gerbiler.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Tack för dina tips! :D
Har faktist inte tänkt på att jag kanske kan passa min kompis gerbiler? Tusen tack! 
Tack!
Om jag ska skaffa gerbiler så blir det troligen när min älsta hamsterdam har gått bort..
Har tänk att säga såhär när jag väl frågar om jag kan få gerbiler: Mamma.. kan jag inte snälla få skaffa gerbiler? Om det är så att du verkligen inte tål deras "äckliga" svans så får jag la göra mig av med dom.. Men då har vi iaf försökt..
Om hon säger ja då så kommer jag inte behöva göra mig av med dom för att jag kommer att vara så j*kla glad att hon nog inte skulle våga att ens prata om att ge bort dom. 
Man kan ju alltid visa youtube-videos, finns en del med söta små gerbiler där de sandbadar, övar agility, hoppar runt i buren och så vidare.
Annars kan du ju vänta på att en djuraffär i närheten får in gerbiler så kan du släpa med din mamma dit och titta på dem.
Hjälper det inte alls att visa dem så får du helt enkelt acceptera vad din mamma tycker! Du kanske inte har den tid som krävs utan hjälp från din mamma och då bör du inte skaffa gerbiler över huvud taget.
Med vänliga hälsningar,
Filip
Tid har jag så att det räcker & blir över. Har för tillfället 4 guldhamstrar + en kull & en katt. Allt sköter jag själv.
Kullen ska säljas & min ena hamster börjar bli gammal & jag har funderat på att sälja en av dom andra hamstrarna.
Det var så för mig med;) Min pappa tyckte råttor var jätteäckliga. Men jag lyckades övertala honom och nu tycker han dem är jättesöta och hjälper mig mycket med mina pälsbollar!
Sen när vi har haft gäster hemma så säger alla "Har ni skaffat råttor, gud vad äckligt" men när de väl fär se dem så säger nästal alla "de var ju rtt söta ändå"
Så jag tror din mamma ger med sig när hon ser hur gulliga och underbara husdjur gerbiler är. Annar får du pröva med något annat!
MVH Ella
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Tack! :)
Ja när jag säger till folk: ååh jag vill ha gerbiler…
Så tittar dom dumt på mig & bah: Vad är det?!
Och så får man ju säga att det är "Ökenråttor". Och då blir det ju ett himla liv bara för att ordet "råtta" är med i ordet…
"VA?!?! USCH RÅTTOR!" brukar jag få som svar. Och då måste man ju förklara hur dom ser ut & bla bla XD
#10 Aa det händer mig hela tiden! Haha:)
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Hade precis samma problem med min mamma men jag letade upp massa information och skrev ner allt bra och vrf jag borde få de. Sen så berättade jag om dessa fantastiska varelser för mamma och hon tyckte att det inte var en så dum idé! och alla har nästan problem med svansen i början men förklara för henne att den har hår inte alls är kal som råttor och andra möss svansar!! Lycka till och jag hoppas att du får gerbiler!!
Har sagt till henne att dom har hårt på svansen. Men nu säger hon hela tiden: Men jag gillar inte svansarna över huvudtaget! Det är äckligt! VIDRIGT!
Hon är så himla taskig som inte ens ger dom en chans 
Vad skrev för för anledningar att få en? :)
Och sa du något speciellt för att hon skulle ändra sig?
Behöver alla tips jag kan få! 
Min mamma ogillar också svansar.. Fattar inte varför!
Hon älskar ju katter och dem har ju också svansar!
Men nu tycker hon att dem är otroligt söta. Särskilt Sheba som tappade halva svansen för ett tag sen… 
Jag antar att hon har sett bilder på dem.. Om inte så visa henne några extra fina bilder på gerbiler som sover, myser med en människa eller liknande. Du kan ju visa några videor på gerbiler som gör tricks, hoppar hinder, kommer på inkallning m.m. 
Jag veet! Sa det till mamma, för vi har ju katter lixom!
ÅÅh stackarn vad hände? :O
Men det är alltid charmigt med lite kortare svans<3
Du får gärna lägga upp en bild! :D
Smart! Det har jag inte tänkt på! 
Men hon har sett gerbiler i djuraffären på Torp :/
Men finns det att få tag på svanslösa gerbiler?
Det räcker med att jag hittar en, så kan jag ju köpa en kompis till den sedan (en med svans ;))
#16 Men att träffa gerbiler så där brukar ju inte vara särskilt roligt, dem brukar ju vara rädda och så när det kommer nya främmande människor så då brukar dem ju oftast gömma sig.
Men leta rätt på några roliga videor och visa henne. Då kanske hon märker att dem är väldigt smarta djur med mycket personlighet 
Hon rymde ur buren när jag skulle byta från deras tillfälliga bur till den dem har nu och hunden låg på golvet och skrämde vettet ur henne… Jag jagade henne i en halvtimme nästan och när jag äntligen hade fångat henne gled hon ur handen och kvar låg en hårig svanstipp.. 
Tyvärr, har inga bilder då mobilen paja innan jag hann överföra alla bilder till datorn 
Det kanske finns någon som säljer någon gerbil som tappat svansen?
Du kan kanske titta runt lite på internet. Men svanslösa gerbiler är ju egentligen inte svanslösa, dem har ju halva svansen kvar. Men då är det ju mindre svans att ogilla för din mamma iallafall 
Nej men det är ju sant :)
Det ska jag göra! 
Nej usch va hemskt :(
Stackars liten, men det var ju inte ditt fel iaf ;)
SÅnt kan hända! Men det är ju somsagt jätte charmigt 
Ååh :/
Ja men det vet jag ju såklart haha ;)
Det är så sant så! :D
Ska kika lite & se om någon kanske har någon ;)
Jag tog reda på just varför de är ett så bra djur. Alltså jämförde med andra djur och berätta om hur man tar hand om de! jag berättade även om städning och så så att hon skulle förstå att jag kan och hinner. Svansen är det minsta problemet, hon kan ju bortse från den och istället förstå vad som e bra! Du kan också ta med några nackdelar men då måste du ju också jämföra det med ett annat djur som och har det fast mer. Lycka till!!
Så jag kan typ gämföra med möss & råttor? :)
Mamma hatar det, men jag älskar dom haha XD
Det ända djur som vi gillar båda två är katt, häst & hamster ^^
Tack föresten! :D
# 20 Ja precis! Men du kan ju jämföra bra saker med de!
Okej tack! 
Jag ville tidigare ha en hund men när jag sen sett gerbiler och förstått att de är väldigt roliga husdjur så började jag istället prata om gerbiler. Jag skrev ner, som någon tidigare skirivit, fakta om gerbiler på ett papper. Det bland annat fick mina föräldrar att förstå att jag kunde lite om gerbiler. Så här skrev jag på ett av fakta-bladen:
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Har inte läst tråden.. men när jag ville ha hamster efter VÄLDIGT många år tjat, skrev jag som #23 ett långtfakta blad. De gick tillslut med på det.
Din kompis som har gerbiler, kan du inte fråga om ni kan säga till din mamma att hon ska resa bort över typ helgen och att du ska passa dem? Då kan du ju visa din mamma dom. Vet inte om det har sagts redan men ja :)
Hade två föräldrar som hade bestämt sig, nej det ska inte bli några gerbiler, sen avr det liksom slutpratat. Jag visade massor av bilder, berättade om dom att man kan lära dom tricks, agility m.m.
Efter ett tag (aka några år..) verkade dom lite mer att det var ok, så jag fortsatte prata lite om dom då och då, inte för ofta för att göra dom uttråkade eller vad man ska säga ;). Jag frågade också mamma om hon kunde skriva ner lite frågor som jag skulle svara på, så kan man visa hur duktig man är på det här med gerbiler :) Nu sitter jag här med två små pälsklingar efter flera år av att vilja ha gerbisar, men det har varit värt det. Mitt absolut bästa tips är att inte tjata. Föräldrarna blir uttråkade, du också på att bara för höra Nej hela tiden. Försök istället visa att du är intresserad och engagerad, så kanske du snart för höra ett "kanske" eller "ja"! För ett kanske är ju en ganska bra bit på vägen, eller hur? ;)
Tack så mycket! 
Försökte med det en gång :(
Men det gick inge vidare..
Tack ändå! :)
Tack! Jätte bra tips! 
Det ska jag verkligen göra!
Vet exakt vad jag ska önska mig i födelsedags present (Mer än gerbiler).
Att jag & mamma åker till en uppfödare & hälsa på & kikar lite på gerbiler 
Det var en bra idé! Hon kommer säkert att älska gerbiler efter att ha sett dem i verkligheten. ;)
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Man får hoppas det! :D
Och om jag har tur så kanske hon blir jätte kär i gerbiler så att vi till & med tar med några hem från uppfödaren samma dag! :D
Tror inte att det kommer att bli så men… Man kan ju alltid drömma!
Jag och min låtsas mamma var på djurmagazinet och tittade på djur, bla gerbiler.. Jag hade länge velat ha gerbiler men aldrig "sattit planen i verket" så sa hon plötsligt.
-Patric kan inte du skaffa sånahär *pekar på gerbilerna*
Jag helt euforisk - Ja det kan jag helt klart!! :D
Så idag har vi hämtat hem akvariumet och inrett och snart kommer älsklingarna. Tabasco och Diesel ska dom heta 
Vissa har tur så att säga, men gör som flera andra skrev
visa söta bilder/filmer skriv argument. Dra med hon till närmsta djuraffär och be henne titta . (Vet att man inte ska köpa från djuraffär, men det finns inga uppfödare vars jag bor)
ÅÅÅH DIN LYLLO! :')
Grattis då & lycka till med dina små bebisar! :D
Djuraffären har inga gerbiler ännu.. :(
Men tack för tipsen! :)
Haha tack och lycka till själv med att övertala 
ps ser att du är en belieber! yey me too
ds
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Visa dom Binki ;)
Tack!
JAASTTÄÄÄÄÄN BIIIBAAAH <33
Ååh Binki! Han är helt fantastiskt! Klart att jag måste visa honom! 
Lycka till nu, hoppas du får dina gerbiler!