Mindre bur i början?
Hej. Vi har för några dagar sedan fått hem två små hanar (tack Altheas uppfödning). De är pigga och nyfikna och väldigt upptagna med att gräva och boa i sin 130 liters samla. Vi har även en mindre samla-bur. Är det bättre att ha dem i den mindre och "tråkigare" buren till en början när vi vill få dem tama? De är inte så godissugna men genar över handen ibland men annars är de mest upptagna med att gräva… Tror ni det går fortare att få dem tama i den mindre buren, för att efter några veckor flytta dem tillbaka till den större?
Nej jag tycker inte ni ska göra det :) Det är sklinnad på om det är 250 l plus burar. Pyssla mycket med handen i spånet, gräv runt och böka till det, det gör dom nyfikna och snart kommer dom vara framme och nosa på handen :) MIna var heller itne så godissugna i början men det ändrade sig efter några dagar. Krävs en droppe tålamod men det tror jag du klarar 
hur stor är den lilla? vad har du andvänt för godis? alla gerbiler tycker om olika saker så gäller att hitta något just dina tycker om. Har du provat havregryn? mina älskar det. När det gäller storleken så tycker jag att det är bra för gerbilerna att bli vana med sitt hem och inte flytta runt på de. Men 130 är ju relativt litet för att de ska kunna bli tama. tror du mer ska tänka på hur du får de tama.