Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 11010 ggr
[Jessica_91]
3

Två sektioner i akvariet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tidigare i veckan så kunde jag ääääntligen dela av mitt största akvarium. Den största delen är på ca 200 liter och den mindre delen ca 100. Det var en massa krångel innan jag fick tillbaka rutan från glasmästaren och när jag väl fick tillbaka den så var hålet i glasrutan 3-3,5 cm i diameter fast än att jag sagt att det skulle vara 4 cm (som en toarulle). Men det visade sig att Lea och Pandora lätt kunde ta sig genom hålet ändå så jag körde på och delade akvariet.

Just nu har jag en sandlekplats + sand i den lilla delen medan den stora delen ser ut som "vanligt" (dock lite mer spån nu än vad det är på bilden). När sandlekplatsen gnagts sönder så ska jag ev. ha alspån där + lite inredning samt mat- och sandskål. Glad Någon gång tänkte jag göra ett sandlandskap utan en lekplats, med ett par stenar och någon rot t.ex.

Lilly och Iris har bott i det största akvariet de senaste månaderna men de sover så mycket nu för tiden och Lea och Pandora har massor av energi. Så Lea och Pandora har flyttat in i 315 liters akvariet medan Iris och Lilly har flyttat tillbaka till sitt 220 liters.

[Jessica_91]
0

Utan spån.

[Jessica_91]
0

Lite spån

[Jessica_91]
0

Bron

[Jessica_91]
0

Lea på väg till sandlekplatsen

gerbil99
0

Jätte fint!!! Glad

Skulle också villja ha en sån bur.

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus

[Jessica_91]
0

Pandora i det fina huset från PWSS

panini
0

Jättefint! Skulle också ha velat de så! :D

Gerbilles
0

Åh va fint! :D En drömbur för gerbiler! ^^ *vill ha*

ks.gerbil
0

vilken fin hus! och det där glaset är ju hur snygg och praktiskt osm helst vill ha ;D

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Jessica_91]
0

Tack så mycket allihop Skrattande. Tjejerna verkar trivas väldigt bra. Glad

ks.gerbil
0

hur mycket kostade det ungefär?

[Jessica_91]
1

#9 Ja jag älskar det huset och det gör tjejerna också uppenbarligen, de har bara haft det ett par månader och har redan hunnit gnaga sönder en massa x). Egentligen ska det vara en tjock plastskiva som vägg till huset men jag lyfte ur den och ställde huset så nära akvarieväggen som möjligt istället. Glad

#11 Skivan kostade runt 100 kr, silikonet som jag fästa skivan med kostade ca 70 kr. Hålet vet jag inte vad det kostade faktiskt, min styvpappa åkte iväg och lämnade och hämtade rutan och när jag fick rutan och frågade vad det kostade så sa han bara att jag inte skulle bry mig och att han betalde. Tungan ute

Och själva akvariet var ett otroligt fynd på ynka 300 kr!

ks.gerbil
0

oj det va ju sjukt billigt för allt det där!

[Jessica_91]
0

#13 Ja verkligen, inga stora summor alls. Enda problemet har varit att få tummen ur och faktiskt sätta igång. Så typiskt att när jag äntligen tar tag i det, efter flera månaders funderinga, så har glasmästeriets maskin som gör hål i glas gått sönder tidigare den veckan. Tji fick jag för att jag väntade så länge. Tungan ute Men nu sitter rutan äntligen på plats. Skrattande

moawi
0

Wow vad snyggt det blev! Skrattande

Anne.K
0

Väldigt snyggt och fiffigt :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
0

Tack och tack. Skrattande

[KKlara]
0

Wow! :O Jättesnyggt! ;D

Asa-S
0

Jätte fint! Nu fick jag lust att göra iordning mitt stora akvarium Glad Måste ner till glasmästarn nån dag! :)

vikkipedia
1

Wow, supersnyggt!

Önskade att jag hade sånt fint lyx till mina grabbar! Får fixa det inom en snar framtid.

Bine93
0

Guud så snyyggt de bor :D!!

Tsunamis
1

Blev ju toppenbra. Märks att du har glada gerbiler :)

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

Tack allihopa, vad gulliga ni är! Skrattande

För er som funderar på något liknande så är det faktiskt väldigt lätt.

1. Skaffa ett akvarium
2. Skaffa en glasskiva med ett hål i lagom storlek
3. Städa akvariet och tvätta insidan där rutan ska sitta + själva rutan med aceton (tar bort fett mm och gör att silikonet fäster bättre)
4. Sätt rutan på plats och silikona fast den
5. Vänta 2-3 dagar (det stinker sjukt mycket första dygnet, i alla fall mitt haha) och flytta sedan in gerbilerna Tyst

Var noga med att ha ett glassilikon som är ofarligt bara.

jule
0

najs! Cool

[Marro98]
0

Riktigt tjusigt! Flört

[GerbilLooover]
0

Vad fint! Skulle vilja göra så till mina killar någon gång, fast mamma tillåter inte alvarium tyvärr :/ Fast det kanske funnkar med samla också? :)

ks.gerbil
0

26# klart det funkar :) man behöver även inte göra den i glas, funkar i t.ex. trä dock får man räkna att man kanske får göra om den om den blir förstörd av små tänder ;)

[GerbilLooover]
0

Okej :) Haha jag kan nog inte använda trä xD Då är hålet plötsligt MYCKET större efter några dagar xD

[Jessica_91]
2

Så här ser det ut just nu. Glad Alspån i den lilla delen och en massa grejer under spånet i den stora delen.

Det verkar som att Pandora och Lea båda uppskattar den lilla delen även utan sand i. De har mer möjlighet att klättra och hoppa på ett sätt som de annars inte kan göra i den andra delen (tolkar det som att de gillar den lilla delen eftersom att de vistas längre stunder där). Har dessutom beställt lite nya roliga grejer från zooplus, ska göra en egen tråd om det sedan när jag fått paketet. ^^

Anne.K
0

Hade lätt gjort nått sånt åt mina gerbiler om jag hade haft platsen :) jätte fint. Och den lilla delen ser ju himla mysig ut.

PaaatyPalm
0

Riktigt fräckt gjort!

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Tsunamis
0

Sånt paradis för dem! Glad

MvH  Tsunamis

Disyerto
0

Ja en riktig semmesterort för gerbiler ;)

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Anne.K
1

Är det lungt om jag skickar iväg några av mina gerbiler till dig på semester så dom bara kan få relaxa och ha det gött i din lyxbur? ;) hehe… Fast slutar väl med att gerbilerna inte vill komma hem igen från semestern :P

[Jessica_91]
0

Va goa ni är, tack alla! Kyss

[Tassy]
0

Jag tror det är ättiksbaserat silicon som är okej, medan alla olika sorters "anti mögel" är giftigt. Glad

Riktigt snyggt!

[Jessica_91]
0

Ja det låter bekant. Förklarar också varför det stank ättika haha xD

Tack! Skrattande

[Tassy]
0

Jo, det ångar verkligen ättiksprit om det!