Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbilder-berättelser
Läst 1285 ggr
iJennie
0

Djuraffärer...

Var inne på djuraffären idag (vill ha djur men har inga, så jag tittar på dem) så var det en mamma och en dotter som ville köpa hamster, där han gav helt fel råd. Sedan visade han gerbilerna och sa att dem gillar han och han är lite av expert på gerbiler då hans son hade fött upp gerbiler. Men så stod han där och sa att de skulle vara en och en, då man inte vet om de kan bo flera, de bodde i burar med några få cm spån och han sa att det var så de skulle bo osv.

Då tänker man ju: ''Gerbilexpert? Ja, du. Då tänker vi olika, jag kan nästan inget om gerbiler men vet att det du sa just nu var helt fel. Plus att burarna var inte städade på jätte länge! Det var avföring och det stank (vet att de kan lukta, men det STANK med stora bokstäver).

Blir så ledsen för de stackars djurenGråter

/Kram Jennifer

Gerbilles
0

Nemen, usch!!! Stackars djur … :'(

ks.gerbil
0

Gud, skulle ta och säga det rakt och tydligt i hans fejs vad jag tyckte >:(

Gerbil-hemsidan hittar du R

[GerbilLooover]
0

Ush, en del djuraffärer är hemska :'( Senast jag var i djuraffären så var det två killar som ville köpa en ny bur till sin hamster i julklapp, då var det en gallerbur med massa våningar som såg FARLIG ut, som tur var sa deras mamma nej till en ny bur, men om hon hade sagt ja så hade jag blivit ******* arg >:( Fast det var ju inte djuraffären som rekommenderade den buren, men det är ju dom som säljer den utan varning..

Som tur är finns det bra också, mamma (som hade gått med på att köpa gerbiler från upffödare och INTE djuraffär) tröttnade på tanken om att åka till västerås, så det blev djuraffär ändå, men Arken zoo där jag bor är en väldigt bra djuraffär, gerbilerna har ett ganska stort akvarium och de jag köpte därifrån är snälla och gräver inte i hörn eller något sånt, och ingen av dom nafsas längre :)

Gerbilles
0

Jag vet en bra djuraffär som ligger vid mitt landställe. Det är en nyöppnad Arken Zoo. Gerbilerna har akvarium med ca 15 cm spån, trähus och dom bor inte i samma rum som fåglarna. Dessutom får man inte gå in till rummet där djuren bor hela tiden, man måste fråga personalen innan man går in. Glad

[PetzLinda]
0

Det är helt otroligt att Arken zoo sköter djuren så pass olika på oilka platser! Det är inte klokt! Har en butik ur samma kedja det bra för djuren så ska väl alla butiker ha det?!

iJennie
0

#1 Ja, verkligen!

#2 Tänkte det, men det var några kunder som behövde hjälp med fiskarna så hann inte.

#3 Det är också dåligt! Han rekommenderade gallerburar som budget - burar i annat fall en duna bur (den är ju ändå bättre än gallerbur). Arkens zoo vid närheten av mig är bättre  än Djurmagazinet (som det här var på). Arkens zoo har också djurrum. Men det är ju konstigt att djuraffärer har olika. Alla djur borde ha det lika bra - och djuren såg inte friska ut, de grävde mot hörn helt frenetiskt!

#4 Det lät ju mycket bättre, och det finns ju bättre djuraffärer med bra villkor för djuren.

#5 Håller med!

/Kram Jennifer

Ejeen
0

Har också tänkt på det, alltså hur de bor. Va i en djurbutik för ett tag sen och tittade på Gerbilerna och gud vad jag tyckte synd om de!!! De hade nästan 1 cm spån, en jätte liten bur med bara ett hjul, ett sandbad och en matskål i. Ett hus var det också och Gerbilerna bara låg där, de ska ju vara nyfikna och de kom inte äns ut när jag lite försiktigt knackade på buren. Tycker verkligen synd om de, och personalen säger att de kan det mesta om de!! Någon borde göra något åt det!!

[EmiliaLJ]
0

#7 stackars små liv :(

iJennie
0

#7 Kan inte du försöka göra något mot det, det försöker jag!

/Kram Jennifer

[Zlarviig]
5

I min djuraffär så har alla djuren akvarium förutom kaniner och marsvin. Dem har inga gerbiler men dem andra djuren verkar ha det jättebra. Stora fina trähus, alltid städat i buren, alltid färskt vatten plus hö. Alla djuren är i ett separat rum med djudisolerad glasdörr och för att gå in och titta så måste man fråga. Och fåglarna är inte i samma rum som gnagarna utan dem har ett eget djudisolerat rum med glasdörr. Glad

När jag skulle köpa tillbehör till gerbilerna så frågade jag också om dem sålde gerbiler där och hon sa att om man vill ha gerbiler eller råttor så skickar dem efter det åt en. Men hon avrådde mig från att köpa därifrån och köpa från uppfödare istället (hade ändå tänkt göra det, ville bara kolla då jag inte sett en gerbil på flera år Tungan ute) för att jag inte kunde vara 100% säker på om jag fick rätt kön, om dem var handtama/tränade, om dem haft det bra innan osv. Och så hjälpte hon mig och visade vilken bur dem kunde ha och hämtade den största Dunan dem hade. (Akvarium var alldeles för dyrt för bara en 90L kostade mer än Dunan) Och så sa hon att de behöver massor av spån att gräva i, alltid färskt hö, vattenflaska istället för skål, sandbad, INTE hamstervadd, några kartonger att gnaga på osv..

Visste ju redan allt det men det var så otroligt kul att höra så jag bara fortsatte lyssna Skrattande

[Marro98]
2

Usch!
Om jag skulle ha varitdig så skulle jag lätt ha moppat till honom & sedan berättat för mamman & hennes son, hur dom ska bo m.m.

Fy tusan! Skrikandes

iJennie
0

#11 Försökte, men de slutade lyssna på mig - de trodde inte på mig när han började prataSkrikandes

#10 Åhh, om alla ändå vore så!

/Kram Jennifer

[Marro98]
0

Jag skulle då ha fått dom att lyssna… Usch va taskigt att ljuga! Om han nu visste något om dom?

yoanna
0

#10 Vilken djuraffär var det? låter som en av dom bättre djuraffärerna iallafall :)

[Zlarviig]
0

#14 Skärholmen zoo var det Glad Ja dem är ganska bra, speciellt hon som var där den gången. Hon verkade kunnig och var ordentlig med djuren, har hört flera personer få en rejäl utskällning av henne när dem skrämt fiskarna eller smådjuren Tungan ute

yoanna
1

#15 En äkta djurmännsika som tänker på djuren i första taget Skrattande.

Kanske borde ta mig dit någon dag, det är ju inte alls långt från mig ^^

Ejeen
0

#9 Jo jag hade tänkt det men butikerna jag har sett det här i ligger väldigt långt ifrån mig så jag åker inte dit så ofta, men hade tänkt prata med de nästa gång jag är där! ;)

Vicki Svensson
0

Då vi inte har någon uppfödare i min närhet och vår ena gerbil hastigt dog så letade jag efter en ersättare fort då den som var kvar var jätteledsen. Var då i en djuraffär där jag visste att ägarna födde upp egna till försäljning. Frågade om dom hade några unga men de hade dom inte. Men hon sa att de aldrig skulle gå att sätta ihop den med någon ny??? Jag gav mig inte utan fortsatte leta och hittade en unghane hos en uppfödare i en stad dit vi ändå skulle åka. Åkte hem och satte ihop dom som man ska och de gick hur bra som helst :-). Man borde ju kunna lita på djuraffärens kunskap. De gör ju tyvärr dom som inte vet bättre :-(

Vicki

gothic_eve
0

Dom har sagt till mig också att det i princip är omöjligt att sätta ihop gerbiler med varandra (oavsett ålder) och ändå har jag gjort säkert minst 20 ihopsättningar utan problem - så nej djuraffärer har inte alltid rätt.

[Jessica_91]
0

Ja det är verkligen en himla tur att vi idag kan finna information så lätt på nätet och prata med andra människor och ta del av deras erfarenheter.

Den djuraffären som är närmast mig (bekvämt nog bara runt hörnet) har bra skötselråd till gerbiler. Butikschefen är medlem i SHF och bad om kritik på deras nya skötselråd till både gerbiler och hamstrar på SHF:s gamla forum. Jag skrev vad jag tyckte var mindre bra och vad man borde ändra på och det gjorde butikschefen också. När jag tog upp hamstervadd så berättade hon att det var något av det första hon såg till att butiken slutade sälja när hon blev butikschef. Glad

Hon föder också upp egna guldhamstrar som hon säljer i butiken (eller så ska hon göra det, kommer inte ihåg säkert). Det kan man ju tycka vad man vill om men enligt mig är det helt klart bättre än att köpa in från grossist.