Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 844 ggr
Vicki Svensson
2013-01-20 11:57
0

Könsbestämmelse?

Hej! Vi köpte två gerbilpojkar i en djuraffär (pga att det inte fanns någon uppfödare inom normalt avstånd). Vet ju att man inte ska men ville ha och kunde inte åka hur långt som helst.  Hur som helst så visade det sig vara riktigt mysiga och blev ganska handtama efter ett tag. Tyvärr så dog den ena ca ett år gammal och vi köpte en ny liten kille. Den här gången hos en uppfödare. Den gamla hanen, Banan då ca 1 år och 2 mån blev pigg och glad igen :-). Nu, ca 5 månader senare har grabbarna fått två små bebisar???? Det visar sig att det är Banan som är mamman. Förvånande då man läser att honor som ej varit parade inte längre borde vara fertila vid den åldern. Har försökt läsa hur jag ska könsbestämma dessa för att veta hur jag ska dela isär dom. Själva könet tycker jag ser ut som honor då det är kort emellan men då båda ser precis lika ut så har jag ju inget att jämföra med. Många skriver ju att honorna har många tuttar men inte heller där har jag ju något att jämföra med. Hur många tuttar rör det sig om. Ser 3 på varje sida nu. Bebisarna är ca 10-11 dagar nu tror vi så tuttisarna borde väl gå att se bäst nu vad jag förstått. Väldigt tacksam för svar.

Vicki

moawi
2013-01-20 12:58
0

1 år och 2 mån är en fullt möjlig ålder för en hona att få en kull. Alla honor blir infertila vid olika åldrar så vill man vara på den säkra sidan bör man inte hålla en hona med en hane förrän hon är åtminstone 2,5 - 3 år, eller gärna äldre.

När Banans ungar är, låt säga tre veckor, så måste du sära på henne och hanen. Troligtvis är hon redan omparad då de parar om sig direkt efter födseln så du får räkna med en till kull. Men för att undvika en tredje kull får du då alltså sära på honan och hanen strax innan kull 2 föds. De brukar vara dräktiga i lite mer än 25 dgr med sin andra kull men sära ändå på föräldrarna strax innan det, förslagsvis när de här ungarna är tre veckor då, 21 dagar.

Här ser du bra bilder på hur du kan könsbestämma: http://www.egerbil.com/nipple_method

Jag brukar könsbestämma första gången när de är ca 10 dagar och titta efter bred doftkörtel/spenar som i länken ovan, och sedan igen innan de flyttar vid ca 6 veckors ålder, då brukar hanarnas pung synas. Och så några gånger därimellan för att vara säker :)

Vicki Svensson
2013-01-20 13:49
0

Tack för ditt svar! 1,5 år var honan när hon blev dräktig men de spelar ju ingen roll. De står i texten du länka till att honan har 8 spenar men de framgår inte vad jag kan hitta hur många hanen ska ha? Hade ju hoppats de vore en av varje så jag kunde delat dom en till mamma mus och en till pappa mus men så lätt ska de väl inte va ;-).

Vicki

moawi
2013-01-20 14:01
0

Hanar har inga spenar om det är det du menar :) Jag brukar titta på Doftkörteln, är den bred och tydlig så brukar det vara en hane. Känner du dig osäker kan du annars lägga upp bilder här så kan vi hjälpa dig.

Vicki Svensson
2013-01-20 14:28
0

Så om jag ser än så länge tre spenar på var sida så torde de vara honor? Ska se om jag kan ta bilder.

Vicki

moawi
2013-01-20 14:47
0

Ja ser du spenar så är det honor :) Det är ju inte säkert att man ser alla då en del sitter väldigt högt upp eller långt ner, och sen växer ju pälsen också så en del kan ju ha dolts av det.

Vicki Svensson
2013-01-20 14:51
0

Då har jag troligtvis två honbebisar. Kan man spara de två som barnpigor (funkar de) till nästa kull? Och isåfall skaffa en hane till pappamus.

Vicki

moawi
2013-01-20 14:58
0

#6 Ja precis det fungerar bra att de stannar med mamman. Kanske får du en hane till pappa ur nästa kull :)

Vicki Svensson
2013-01-20 15:10
0

Kan han va ensam under tiden då? De blir ju iaf fem sex veckor! Går de bra?

Vicki

moawi
2013-01-20 21:56
0

#8 Ja det är inga problem Glad