Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 885 ggr
ks.gerbil
0

tumör på svansen

jag fick nyligen en mejl till min hemsida om en tjej som hade en gerbil som hon trodde hade en tumör på svansen. min första tanke va ju testiklarna då de sitter presis vid svansen och kan se ut som en tumör om man inte vet vad det är. tjejen sa dock att det inte va det så jag rådade henne till veterinär, hon undrarde om det gick att operera och jag berättade om allt, hur det kan bli med operation o.s.v. en sen slog en tanke mig.. om den sitter tillräckligt långt ut och det visar sig att det faktiskt är en tumör kan man inte klippa av den biten av svansen kanske? vad tror ni om det hELA? kan gerbilen ha en tumör på svansen? isf hur lätt är det att det går att göra något åt det?

Gerbil-hemsidan hittar du R

[KKlara]
0

Jag är inte så kunnig men det låter som om det skulle fungera, om inte det har spridigt sig längre in i svansen :)

Anne.K
0

Berättade tjejen hur det såg ut?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ks.gerbil
0

nej hon sa bara tumör och då blir det ju svårt att fatta :/ får skicka ännu ett mejl se om hon kan ta kort

fastfrusen
0

Efter ett bråk mellan mina 2 gamla gerbiler så blev den ena rejält biten i svansen.
Fick antibiotika, men veterinären sa att om det inte hjälpte och läkte så kunde man få skära bort svansen så att såret inte spred sig. Som tur är läkte det bra, är bara liiite sne.

Så jo, det borde fungera. Dock inte det roligaste :/

[Jessica_91]
0

Om det är en tumör så finns ju risken att gerbilen har tumörer i andra delar av kroppen också men man kan ju alltid testa att ta bort tumören/svansen. Bästa hade väl dock varit om man kunde lokalbedöva och inte behövde söva gerbilen men det kanske ändå blir för smärtsamt.

Men det är helt klart veterinären som gäller, förhoppningsvis är det inte en tumör utan någon annan typ av knöl.

gothic_eve
0

Ja precis vad jag tänkte också. Jag hade en gerbil som blev biten i svansen och då fick han någon form av infektion där - det blev som en stor hård böld så det är inte säkert att det är en tumör. Men kolla upp med veterinär för att vara säker!

ks.gerbil
0

japp bra ska vänta på hennes svar nu! hoppas hon går till veterinären nu bara

5# jo precis för det kan ju vara så att om gerbilen inte är 100% frisk kan den kanske alldrig vakna upp igen från sövningen :/

tack för hjälpen :D