Tips på att dela av en bur
Ibland hittar man inte den där perfekta gallerburen, och behöver Dela av en bur för t ex. ihopsättning. Här är mitt tips på hur man enkelt och billigt kan dela av en bur 
Jag har använt mig av en Samla-låda men jag skulle rekommendera en låda som har raka väggar. Samla-lådorna är mindre nertill och större upptill vilket gör det lite pilligt att klippa till nätet (och även att sätta i det)
MvH Tsunamis
Du behöver:
*En gardinstång, av den vita modellen du ser ovan.
*En metallsåg
*En limpistol, var försiktig för det går att bränna sig på smältlim + det stelnar fort.
*Nät förstås. Jag använder mig inte av ett finmaskigt nät men du kan ha det om du vill vara säker på att de inte kan skada varandra genom nätet.
*Avbitartång, klippa till nätet.
Notera att nätet går ända upp till locket/taket så lägger man på ett lock så kan inte gerbilerna nå varandra, förutsatt att locket är tillräckligt tungt. Jag använder en klämma/krokodilklämma mellan lock och skiljeväggen bara för att vara 100% säker.
MvH Tsunamis
Mät hur långa listerna behöver vara. Jag har bara lister på sidorna inte i botten.
Såga till bitarna, gardinstång är väldigt tunn så för mig gick det lätt. Använd skyddshandskar eller överlåt det till en vuxen om du inte är säker på handen. Sågen kan slinta om du inte har fått till en skåra i metallen.
Låt limpistolen värma upp ordentligt och lägg snabbt ett par duttar lim på baksidan av stången och tryck dit den där du vill att den ska sitta. Limma även på kanterna så den sitter fast ordentligt. Limmet stelnar ganska snabbt men du kan få stå och hålla i den ett litet tag.
Mät upp hur stor nätet behöver vara, om sidorna lutar (som i Samla-lådorna) så måste du klippa till det så du får en bra passform. Använd skyddshandskar så du inte råkar göra dig illa det är lätt hänt tro mig.
Jag har inte filat ner kanterna på nätet på långsidorna för de kanterna är ändå gömda i listen på gardinstången. Ovansidan och bottensidan var redan nerfilade på den här nätsorten så jag har ingen risk att skära mig på de kanterna.
MvH Tsunamis
Men vad smidigt 
Smidigt och billigt! En gardinstång utan de krokade ändarna är inte alls dyrt i inköp på Jysk 
MvH Tsunamis
Nämen kunde du inte kommit med tipset ca 1 vecka tidigare? ;) då hade jag inte behövt köpa en ihopsättnibgsbur som jag turligt nog hittade på blocket. (har tidigare använt mug av mindre bur i större bur metoden). Men jätte bra tips :) kan va bra att ha i minnet om jag behöver ytterligare en ihopsättnibgsbur :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Och stavningen är alltid lika uppfriskande som vanligt när jag skriver från min mupp mobil :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hahaha
bilderna har jag haft på datorn hur länge som helst dessutom. Började bygga 2-3st av dessa i somras!
MvH Tsunamis

jag gjorde på liknande sätt när jag skulle sätta ihop mina, jag delade av en samlalåda fast gjorde en träram istället med samma sorts nät^^ det fungerade väldigt bra.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#8 jo trä funkar också jag ville ha metall för det är lättare att rengöra :) Mitt nät kan man enkelt ta bort också bara dra det rätt upp.
MvH Tsunamis
Smart lösning!
En fråga: vart har du fått tag i nätet? Har jättesvårt att hitta ett så pass finmaskigt men ändå grovt nät,…
#10 Hornbach, finns bara i de 3 större städerna vad jag vet. Andra nätsorter har bara varit skit för det här ändamålet tycker jag!
MvH Tsunamis
Synd, har tre timmar till sthlm som är närmast… Ja, jag har försökt få tag i nät till ett schysst lock åt akvariet, men det är antingen för grovmaskigt, eller också går det inte att klippa till som man vill och fäster därmed sämst. Så det blev att snickra till ett lock och borra många 9mm hål istället. Funkar det med, men hade varit smidigare med nät, eller i alla fall till halva taket, och resten träskiva.
En sak jag har funderat på. Hade det fungerat att använda sig av en skiva plexiglas med flertalet borrade småhål i stället för nät?
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida