Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 506 ggr
lejdydi
0

Ny gerbil - avmaskning?

Hejsan.

Jag har nu fått tag i en liten tjej som ska sättas ihop med den tjej jag har hemma, äntligen!

Nu är frågan: hur gör jag med avmaskning? Bör jag göra det?

Anne.K
0

Det beror på. Kommer den från uppfödare? Då är det bara att fråga uppfödaren om gerbilen är avmaskad innan flytt. De flesta uppfödarna avmaskar sina gerbiler innan de säljs iväg.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lejdydi
0

Ja, på sätt och vis. Den kommer ifrån ett naturbruksgymnasium där de föder upp dem med hjälp av utbildade djurskötare.Så ja, man kan säga att de är uppfödare Glad Borde vara avmaskade, men ska höra med henne.

putt3
0

*lånar tråden lite* Måste man avmaska gerbiler från djuraffärer och hur gör man då? Glad

lejdydi
0

gör det du :)

lejdydi
1

jag skulle avmaska mina, eftersom det även finns andra sorters djur i affären också, plus att man inte vet vart de kommer ifrån innan de hamnat i affären. :)

axilur finns receptfritt på apoteket,. prata med en veterinär om du är osäker gällande doseringen. SGF har info på deras sida om hur man gör.

putt3
0

#5 Tack så mycket! Skrattande

lejdydi
0

Har nu fått reda på att gerbilensbåda  föräldrar är avmaskade, så då borde jag väl inte behöva avmaska henne?

Anne.K
0

Nej då bör det inte va nödvändigt om föräldrarna avmaskats innan ungarna föddes.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lejdydi
0

Var det jag tänkte, tack för svar! Skrattande säkra före det osäkra och fråga andra om en second opinion är alltid bra!