Svanslös
Hejsan!
Som några vet så försöker jag att få min mamma att tycka om gerbiler, eller iaf låta mig skaffa.
Min mamma hatar ju svansen något förfärligt.. Och jag undrade bara om ni kanske har nån bild på gerbiler som tappat en del eller hela svansen.
Tacksam för svar!
// Ronja

Blir lite rädd när jag läser, säkert inget illa från din sida men varför i hela friden vill du ha bilder på en Svanslös gerbil? Hoppas inte du funderar på att kapa av svansen från någon? Säkert inte det du menade men det finns väldigt skumma människor här på jorden.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

Haha, vilken morbid efterfrågan :)
Du har inte funderat på hamster eller marsvin? Om det är just svansen som din mamma har svårt för.
Jojo! Klart att jag vill kapa av svansen!
Haha nej det hade aldrig fallit mig i tanken att kapa någons svans! ;)
Skulle kunna tänka mig att skaffa en gerbil som kanske har tappat svansen som liten på något sätt, bara för att visa mamma att gerbiler inte är så hemska som hon tror.
Och sedan så måste den ju ha en kompis, och då blir det en med svans :)
Men det är ju svårt att få tag på, då det inte är så vanligt att dom tappar svansen, om jag har rätt?
Nu kommer jag nog att få någon på mig som kommer med världens inlägg…
Men jag menar det finns ju katter & hundar som har förlorat sin svans på något sätt & dom är ju friska i övrigt.
Jag skulle inte direkt vilja ha en gerbil som någon har kapat svansen på med mening..
Jag har hamster & har haft marsvin :)
Men det är inte alls samma sak…
Vill verkligen ha gerbiler, så jag äälskar deras söka ansikten & deras energi<3
Det krävs ganska mycket våld eller en väldigt stressad/rädd gerbil för att exakt hela svansen ska åka av. Har nog aldrig sett det överhuvudtaget…
Och som övriga säger så gäller det att ha dem i par eller fler så du kommer tyvärr inte kunna hitta det du vill ha.
MvH Tsunamis
Min ena gerbil Cola har tappat ca en halv cm av sin svans (kommer inte ihåg exakt, har glömt bort), men man tänker inte direkt att han har tappat lite av den. Han har ju forftarande kvar mer än halva svansen.
Så om du ska skaffa gerbiler så kommer dom ju ändå ha svans, även om dom har tappat lite av den! :)
Okej, det vet jag :)
Nej men såklat så tänkte jag ha den med en kompis.
För om jag nu får tag på en "svanslös" så kommer jag ju att skaffa en kompis, med svans ;)
Kommer bara att ha den gerbiler utan svans själv i kanske en vecka så att mamma kan få se att dom inte är så hemska & sedan att jag somsagt skaffar en kompis till den :)
Ja det vet jag :)
Sötböna 
Har försökt med den men det går inte så bra… :/
#8 Och om din mamma inte skulle tillåta att du skaffade en till efter att ni "testat" med den svanslöse?
Om man säger att gerbiler ska gå iaf två & två (Om dom nu inte klarar av att bo med andra) så har hon inget val.
Hon är ju inte dum
#10 Men då är det ju bara att säga att de ska gå två och två innan. Istället för att leta efter en svanslös gerbil så leta efter ett par med en/två/tre svanslösa gerbiler i istället.
Men det är väl ganska ovanligt att dom är "svanslösa" eftersom att det är ju inget dom föds med.
#11 Nej precis, och därför lär en svanslös gerbil redan ha en kompis, så därför rekomenderar jag dig att leta efter ett par där iaf en gerbil är svanslös ;)
Jaha nu förstår jag!
Trodde att du menade att jag skulle hitta 2-3 svanslösa gerbiler :P
#14 Nej, men jag skrev "en/två/tre svanslösa gerbiler" för att det faktiskt KAN finnas gerbilpar där ute som är sådanna ^^
Men oftast är det ju endast en som är svanslös, om någon ska vara svanslös.
Haha jaha ^^
Tack för ditt svar iaf! 
Det är enligt mig inte rätt mot djuret att skaffa det om inte alla är bekväma med beslutet. Det kan skapa problem längre fram.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Men har ni några andra djur? Förutom dina hamstrar då….
Men så var det när jag skaffade hamster också.
Mamma sa ja bara för att jag var ledsen för att vi inte kunde behålla våran katt.
Nu har vi fyra stycken & mamma älskar dom alla.
Ja vi har två katter.
Men då förstår jag inte riktigt hur hon resonerar riktigt om det är svansen hon inte gillar. Katter har ju oftast också svans. Har du frågat henne om det är något annat som egentingen gör henne motvillig och att hon använder svansfobin som ett svepskäl.
Nej jag menar också det, katter har ju också svans.
Nej det har jag inte gjort :P Men då kommer hon bara: Nej men svansen är äcklig! VIDRIG!!
:/
Men du kan ju säga åt din mamma att hon inte behöver vara vid dom, och att hon inte behöver lyfta dom osv :/
Min mamma tyckte också först att det var äckligt med svansar, fast sedan övertalade jag henne att det inte är mycket äckligare än att titta på ett vanligt leksaks/mjukis djur…
Har försökt med det också.. :(
Önska att jag kunde iaf få passa några gerbiler..
Då kanske hon skulle förstå att det är inget äckligt med dom!
#24 var bor du?
Strömstad, typ vid Uddevalla/Tanum :)
Vad synd, för jag bor i Stockholm, och skulle behöva hjälp med passning i 1,5 vecka :(
Tusen också.. :(
Men skulle aldrig ha fått passa några ändå..
#27 När behöver du passning?? Bor oxå i Stockholm ;)
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus