Uppfödare i närbild - Calypsos
Den här gången ska vi kika närmare på Calypsos uppfödning!
Namn: Moa Olofsson**
Bor:** Kinna (mellan Göteborg, Borås och Varberg)
Uppfödarprefix: Calypsos
**Hur länge har du haft gerbiler?
Jag skaffade två gerbiltöser 2008 och har inte varit utan gerbiler sedan dess.
Hur många gerbiler har du nu?**
Det varierar väldigt mycket, men just nu bor här sju vuxna gerbiler och tolv ungar. Förutom gerbiler har jag också två vintervita dvärghamstrar och en guldhamster.
**
**När fick du din första gerbilkull?
****I mars 2012.
**
**Vad fick dig att börja avla?
**För mig har det aldrig handlat om söta ungar, inte ens då jag var tolv år och först började drömma om en uppfödning. Jag började avla för att gerbiler är nog det jag brinner mest för i hela världen, mitt absolut största intresse. Att ha gerbiler enbart till sällskap är underbart det med, men att dessutom avla och gå på utställningar och träffar, det gör det hela ännu roligare och intresset får en ny dimension så att säga. Att avla är så mycket mer än att bara föda upp ungar, det är bara en del av det hela. Det finns massor av arbete runtomkring, som att planera, svara på mejl och frågor, träffa nya människor, pyssla med hemsida, köpa burar och snickra, ihopsättningar, tågresor runtom landet… Jag tycker det är roligt alltihopa!
Är du medlem i någon förening och i sådant fall, är din uppfödning registrerad?**
Jag är medlem i Svenska Hamsterföreningen med gerbilsektion och jag har även registrerat min uppfödning där.**
Får man med stamtavla när man köper gerbiler från dig?**
Ja, det får man.**
**Vad har du för mål med din uppfödning?
*Att föda upp fina och friska gerbiler. Jag tycker det är jätteviktigt att det finns annan sorts avel än grossistavel. Generationer av gerbiler från uppfödare tycker jag är ett bra bevis på hur man förbättrat/bevarat hälsa, temperament och färg. Det vill jag vara med och fortsätta jobba på! ** *Ungefär hur många kullar tar du på ett år?
Under 2012 blev det fyra kullar, men det var lite för få tycker jag. Jag tror att det kommer blir fler under 2013.**
Vad kostar en gerbil från din uppfödning?**
150 kronor.
**
Vad ställer du för krav på dina köpare?**
Man måste inte ha haft gerbiler förut och man måste absolut inte kunna precis allt om gerbiler innan köpet - mycket lär man ju sig under vägen, och jag hjälper också till om man har frågor. Men jag ser gärna att man som köpare bryr sig om djurens bästa och att beslutet om att skaffa gerbiler är väl genomtänkt, det är det viktigaste.
**
**Hur bor dina gerbiler?
**I akvarium mellan 100-140 liter samt SAMLA-lådor på 130 liter. Jag har också två dunaburar på cirka 60 liter som ibland används som extraburar/tillfälliga burar. I burarna finns mycket kutterspån (eller dammfritt spån som t.ex. alspån om det finns ungar i buren), sandbad, träleksaker, kartong, kvistar och annat.
Vad tycker du om att göra när du inte håller på med gerbilerna?**
När inspirationen kommer flygande tycker jag om att fotografera. Jag tävlar ganska mycket med bilderna och jag är med i fotoklubb. Till helgen ska jag faktiskt ha med några bilder på en utställning också, det ska bli spännande! Sen spenderas också mycket tid med mina vänner, och om vi befinner oss hemma hos mig är en titt hos djuren ett tvunget inslag, särskilt om det finns ungar.**
**Har du några tips att ge till de som funderar på att börja föda upp gerbiler?
****Att föda upp gerbiler (eller vilket djur som helst) kräver oerhört mycket tid, mer än vad man kan tro. Man måster verkligen älska det man håller på med för att orka med det.
Jätte kul att få läsa lite mer om dig Moa :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Roligt attb veta mer om dig :)
Roligt att veta lite mer om uppfödningen, tummen upp! :D
Tack hörni