Hjälp? Nybörjare på Gerbiler!
Jag behöver information om gerbilen och lite olika saker, har läst runt och sökt på forumet. Men tänkte att man kan ju kanske samla mkt information på samma tråd? 
Några frågor:
1. Vilket är det bästa fodret?
2. Hur ofta ska man störstäda hela buren?
3. Vilket spån är det mest optimala?
4. Kan man använda myggnät till locket på buren? Om inte vilket nät ska man använda?
5. Hur gerbilsäkrar jag mitt rum?
6. Är dom jättekänsliga för ljud? tex musik?
7. Hur gamla i snitt brukar djuraffärs gerbiler bli?
Det var alla frågor jag kom på nu. Men skriv gärna med information ni kommer på utöver frågorna. Tänk inte "det kan han säkert redan" utan skriv för glatta livet! 
Får mina små sötnosar snart å vill också höra vad ni tycker om namnen, Tabasco och Diesel. Visserligen är det två honor men det kanske funkar ändå?
Tack så jätte mycket på förhand
MvH// Putt3
1. Det beror ju lite på, sätter man sig in och blandar själv är det mest optimalt. Annars är det några här som brukar tipsa om ett specifikt märke som jag inte minns själv. (Hoppas dom läser denna tråd).
2. En stor och bra bur brukar jag säga ca var 3e vecka. Mindre bur varannan vecka.
3. Ett dammfritt spån av lövträd (det luktar milt och gott av färskt trä, det sticker inte i näsan av terpentin som barrträ gör).
4. Nej! Det gnags sönder på nolltid. Du behöver ett nät av metall som tål ettriga små gnagartänder. Maskorna får vara max 1x1 cm.
5. Täpp för alla små hål, göm kablar så dom inte kan gnagas på, plocka undan allt som är farligt för dem eller som de kan smita via.
6. Nej, men undvik hög volym, skärande ljud och dunkig basmusik.
7. 2-3 år i regel, men en del blir uppåt 6-7 år.
Söta namn! 
#1 Gerbil Nature är nog maten du menar! 
Jag har den och den är superbra!
Maten som Tassy inte minns namnet på är nog Gerbil Nature som hon kandke tänker på. Det är ett mycket bra sammansatt foder att köpa om man är som jag och är för lat för att Blanda eget foder. Det fodret uppfyller gerbilens alla näringsbehov så det kan jag rekommendera :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Du har fått extremt bra svar från andra nu, men kan säga att maten heter Gerbil nature, jag kör på det är tycker det är jätte bra.
#1 Jag har 13x13 tätt nät som lock, så det funkar minst lika bra + enligt min mening faktiskt är säkrare, för då kan inte gerbilerna fastna med nos eller klor i nätet och de går inte att rymma ifrån ^^
Tack för EXTREMA bra svar alla 
Ska göra som alla ni sa och fixa till mina pälsbollar kommer, är så taggad <3
#1 Kommer inte börja Blanda eget foder ännu, eftersom det är mina första någonsin. 
#2 #3 #4 Tack för namnet på fodret 
Mvh//Putt3
Ja, jag tänkte skriva just gerbil nature men tänkte att jag kanske mindes fel, så jag överlät till er övriga att svara för det. Man ja, den var den jag tänkte på. 
#5 Du kan ha gerbil nature som bas, och så kan du blanda i lite basmüssli (4 sädesslagen), lite puffad quinoa, pumpakärnor, solrosfrön med mera. Undvik physilliumfrön bara. Det behöver inte vara krångligare än så att blanda själv.
det du blandar med hittar du i mataffären. Risenta brukar ha bra utbud.
#7 Tack! Får försöka mig det 
Tror ni det räcker med ett 120L akvarium 
#9 120 l är super! :)
#9 Kanonbra 
#10 #11 Tack
Ursäkta om jag har så mycket frågor men vill vara säker på att min hjärtan för det super :)
#12 Bättre att veta för mycket än för lite 
#13 Precis 
Lite Offtopic här men kolla vilken söt liten en : http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=EvidgrRMTDg 
vi har även en artikel om hur man kan gerbilsäkra sitt rum: http://gerbiler.ifokus.se/articles/50378136d3b4fd5414001c7d-gerbil-sakra-rummet?discussions-1
#16 #17 Tack! Ska göra det