Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 2794 ggr
Anne.K
0

Myomorpha's kull 3 är här!

Idag föddes en liten hög med rosa gerbilkorvar här i Myomorpha's uppfödning och denna tråd tänkte jag tillägna kullen med både utvecklingen och bilder så småningom. Än vet jag inte hur många de är och tänker vänta ca en vecka innan jag börjar kontrollera de närmare så att föräldrarna få vara ifred och sköta sitt och få landa med deras nyblivna familj. Pappan: (Tsunami's) Lill , Blue Patched Mamman: (Myomorpha's) Charlotte, Black Nu är det bara några dagars väntan sedan kommer jag veta lite mer info om de nyfödda ungarna :) och då kommer jag uppdatera denna tråden allt eftersom. Lill och Charlotte verkar vara mycket bra föräldrar som båda håller sig i boet och värmer och tar hand om de nyfödda ❤ alltid lika härligt att se hur omhändertagande gerbiler kan vara :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
0

Åh vad kul, massa grattis! Skrattande

[EmiliaLJ]
0

Så roligt!😃 och många grattisar från alla djuren och mig 💗

Gerbilles
0

Åh va roligt! :) Grattis, grattis :D

Anne.K
0

Jag och de nyblivna föräldrarna tackar så mycket ;)

ks.gerbil
0

Grattis hoppas det blir några Blue gerbiler av något slag det är inte så vanligt ju så :D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Anne.K
0

#5 det kommer bli bärare av dilute. För att få fram blåa så krävs det att båda föräldrarna har dilute.

ks.gerbil
0

jaha Tungan ute hehe borde nog läsa på mig lite mer genetik Flört

[GerbilLooover]
0

Grattis och lycka till från mig och gerbilkillarna :D (Undulaterna hälsar grattis också, men mest gerbilerna ;)) Längtar efter söta bilder på bebisarna :*

gothic_eve
0

Roligt!

Grattis till dom små :)

[KKlara]
0

Grattis och lycka till! :D

Bävern
0

Grattis till dom små bäbisarna =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

moawi
0

Roligt med bebbar och skönt att allt tycks ha gått bra! Lycka till med de små nu, och grattis Glad

Disyerto
0

Så spännande :)

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Anne.K
1

Dags att uppdatera lite här angående kullen. Idag är de fem dagar gamla så idag tog jag och undersökte dom och samtidigt räkna dom och kollade könen och har en eventuell gissning på färgerna men är väldigt osäker då de är svårt att se. Men iaf. 6 stycken ungar är det i kullen. Alla välmående och välväxta. 4 ser ut att vara hanar och 2 ser ut att kunna vara honor. Detta vet jag säkert på måndag då de blir 10 dagar. Färgen ser ut att vara antingen black eller slate på hela kullen. Två stycken av ungarna är även vittecknade, gissningsvis är den ena en patched och den andra ser ut att bli nån form av variegated. Så det ska bli spännande att se på måndag då när pälsen kommit :)

gerbil123
0

åhh vad kul hoppas allt går bra :)

Mvh

kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se

Ikajo
0

Hej, jag såg att du har en kull med ungar? Jag letar faktiskt efter två stycken honor Glad

Jag bor i Uppsala och har lättast att hämta i Uppland och Västmanland. Det borde dröja ca 5 veckor innan bebisarna är tillräckligt gamla, eller hur?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Anne.K
0

#16 ja precis de blir leveransklara den 18:e januari då är de exakt 6 veckor gamla. Du kan maila mig och berätta mer om dig själv till denna adressen: annekananen@hotmail.com

Ikajo
0

Den 18:e januari är min födelsedag! Vilket roligt sammanträffande.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Smullis
0

Grattis :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

ks.gerbil
0

Black o slate är fina färger :D

Anne.K
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

NU äntligen kommer de första bilderna på kullen :)

Kan meddela att alla är black, varav 2 stycken är vittecknade :)

Namntemat blev: Final Fantasy 1

De är 4 hanar och 2 honor.

En kull med välväxta gerbilungar måste jag säga. när man tog i dom så kändes dom riktigt stadiga kan jag meddela. Så nu hoppas jag på att dom kommer bli välväxta även i vuxen ålder. Riktigt alerta redan nu är dom dessutom fast de bara är 10 dagar gamla. så denna kullen känns lovande :)

Såhär heter gerbilerna:

Hane 1: Chaos, Färg: Black
Hane 2: Kraken, Färg: Black
Hane 3: Titan, Färg: Black
Hane 4: Underhill, Färg: Black

Hona 1: Arylon, Färg: Vittecknad (ni får hjälpa mig med den rätta benämningen på hennes teckning).
Hona 2: Matoxa, Färg: vittecknad (behöver hjälp här också, då jag är ovan vid vittecknade gerbiler).

Här kommer första bilden på kullen:

Anne.K
1

en till bild på hela kullen

Anne.K
0

Behöver hjälp med att benämna vilken teckning detta är, vore tacksam för hjälp:

Anne.K
0

Behöver hjälp med Arylons teckning också (ursäkta för rumpbilden, haha.)

[Jessica_91]
0

Men gud vilka sötnosar Kyss. Arylon är Pied Variegated och Matoxa ser ut att vara Pied Collared.

Anne.K
0

Tack så mycket Jessica :) jag är verkligen kass på det här med vitteckning och blir direkt osäker då så många ser snarlika ut och verkar finnas i många namn och varianter , hehe.

[Jessica_91]
0

#26 Så lite så. Glad Jag är dock lite osäker som sagt men det dyker säkert upp någon annan som kan bekfräfta vad det är för vitteckning.
Pied Variegated har alltid vitt på rygg och rumpa så så fort en gerbil har det så blir det en Pied Variegated. När de har väldigt mycket vita strån så heter de Mottled (de blir i stort sett alltid döva).

Det verkar dock som att det räcker med bara några få vita strån för att teckningen ska räknas som Variegated: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/5021653ad4ebea2217006953-nar-variegated

Så frågan är om inte Matoxa också är Variegated pga de få vita strån hon har på ryggen, även om hon då inte är en lika bra Variegated som Arylon. Förvånad Och frågar är då om inte min Lea också är Variegated egentligen och inte alls Pied Collared som jag trott. Jag tar och gör en ny tråd om det här tror jag, eller puttar upp den förra jag skrev ang. Variegated. ^^

Anne.K
0

Ja gör det :) behöver få rätsida på detta innan jag tar och registrerar dom i shf :P är ju bra om jag vet hur töserna ska benämnas plus att det kan va intressant och veta mer om variegated över lag. Om du vill kan du använda bilderna på töserna i din nya tråd ifall du vill visa exempel i dina funderingar :)

[Jessica_91]
0

#28 Haha ja samma här, känns väldigt krångligt ibland med vitteckningarna. För att inte nämna att olika föreningar kan ha olika benämningar på vitteckningar. SGF har t.ex inget som heter Pied Collared, antingen är en vittecknad Black "Pied" eller "Pied Variegated". I alla fall var det så för något år sedan när jag pratade med en ur styrelsen.

Toppen, jag lånar gärna bilderna på Matox och Arylon till tråden. Skrattande Riktigt fräcka namn du har till din kull föresten!

[EmiliaLJ]
0

Nej men vilka underbara färger du fick :D OVh så söta de är Kyss

ks.gerbil
0

underbara Kyss

lite kul att alla blev black lycka till med att inte blanda ihop dem xD

[KKlara]
0

Nämen herre gud vilka sötnosar Kyss

[GerbilLooover]
0

Så underbara :*

Gerbilles
0

Men gud så söta!! Kyss

Tsunamis
0

Så fina bebbarna blev :)

MvH  Tsunamis

Anne.K
0

Ja denna kullen känner jag mig riktigt nöjd med hittills :) vackra bebisar, med vacker blank päls och djup svärta. Sedan riktigt fina i hullet och verkar väldigt starka och pigga :) så nu hoppas jag att de växer och blir lika fantastiska under uppväxten också och framförallt att de får mammans framåtanda då hon springer direkt upp på handen innan man knappt hinner stoppa ner handen i buren :P

moawi
0

Åh så söta, rejäla i hullet ja ser det ut som Glad Fina bilder du har fått till också med alla på rad, det var inte dåligt! Tungan ute

Anne.K
0

#37 ja att få de på rad var ett litet pyssel :P jag fick vänta tills de slumrade lite så att de låg stilla, hehe. Nu längtar jag efter tiden då ögonen börjar poppa så att man kan börja lära känna varje individ :) samt komma fram till vilka som ska få stanna :). Minst två av hanarna kommer jag behålla då de ser så härligt stora och goa ut. :) hoppas att de kommer fortsätta vara stora även när de växt upp då jag gärna vill ha stora djur in i min avel :)

Disyerto
0

Ja härliga :)

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Anne.K
0

Nu är det dags för lite uppdatering med bilder på snart 5 veckor gamla bebbar :)

Tyvärr så har de tidigare fina hanarna med fin svärta tyvärr fått sämre svärta i pälsen… jaja, man kan väl inte få allt antar jag :P de är minst lika söta för det ändå, hehe. Men hade bara hoppats på att de skule få en riktigt fin svärta. Men kanske det vänder igen när det får deras vuxenpäls, det får tiden utvisa ^^

Nåja här kommer nu en liten bildbombning på kullen :)

först ut en bild på 2 av hanarna… ingen aning vem som är vem här på bilden dock, haha. ser tyvärr inte framtassarna så bra (ända sättet att se skillnad på med hjälp av de vita markeringarna på tassarna).

Anne.K
0

två hanar till… vet dock inte om det är samma två hanar eller de andra hanarna, haha :P

Anne.K
0

här är 3 av hanarna.

Anne.K
0

söta tösen Arylon, som ska få bo kvar hos mig <3

Anne.K
1

liten gruppbild (tyvärr ville inte alla 6 vara med :P )

Anne.K
0

ännu en grupp bild (lyckades fortfarande inte få med alla 6 :P )

Anne.K
0

Och sista bilden, här lyckades jag få med hela kullen på en och samma bild tack vare att jag la ner dom i handfatet, haha :P

ks.gerbil
0

46# Va ju bäst Haha ;) Va söta dem Va :*

Gerbilles
0

Åh sånna sötnosar! Kyss

[EmiliaLJ]
0

Åh såna godingar! :3

Och pussa dom från deras moster Molly ;)

[GerbilLooover]
0

Ååååhh guuud då söööta!!! :*** GE MIG!!

Btw om inte alla hanar är tingade eller har intresse så kaaaanske jag kan övertala mamma och pappa om en till kille i födelsedagspresent, fyller 2 Februari :3 Jag har blivit galen i alla söta bebisar nu, i djuraffären är det en extremt söt Agouti kille, såg lite söta gerbiler på Blocket och nu två bebisbild trådar här på Gerbiler iFokus D: xD

Anne.K
0

#50 tyvärr är ingen av de 4 hanarna tillgängliga. 2 stycken är redan tingade och de andra 2 pojkarna ska jag behålla själv. Om det inte vore så att även nästa ofödda kull redan var fullbokad så hade du kunnat satt upp dig där :P men nu får jag väl istället säga att om du inte fått några innan hösten så är intresselistorna än så länge helt tomma tills dess :P men är ju gaaanska långt tills hösten/vintern dock :P #49 har mailat dig angående molly så skulle uppskatta att du läser och svarar på mailet då jag vill veta hur det gått med det hela? :)

[Marro98]
0

Ge mig <3

[EmiliaLJ]
0

#51 har hunnit svara nu :)