Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 704 ggr
[Zlarviig]
0

Stressad gerbil

Hej!

Jag har en liten gerbilhona och hennes dotter här. Båda är underbara och jättenyfikna.

Det är bara det att dottern Sheba blir så otroligt stressad när mamma Luna inte är där. T.ex när dem hade sprungit lösa lite och jag höll på att bekanta mig med dem, dem hade sprungit på mina ben och suttit i mina händer båda två, men så vill Luna tillbaka in i buren så jag sträckte fram handen, hon hoppade upp och jag släppte ner henne i buren.

Dottern Sheba blev helt hysterisk och började springa runt i rummet som en vild hare. Jag försökte locka upp henne i handen så att jag kunde lägga ner henne också men hon blev livrädd och flög flera meter upp i luften så fort jag rörde på mig. Sen försökte hon hoppa in i buren själv fast den är alldeles för stor för att hon ska komma in så hon flög rakt in i burväggen.

Mamma Luna hade redan grävt ner sig så jag hade inget annat väl än att gräva upp henne och släppa ut henne igen så att Sheba skulle lugna ner sig. Nu vet jag att Sheba alltid måste vara först ner i buren, för Luna bryr sig nästan inte alls.

Det jag undrar är: Är det vanligt att det blir så? Kommer hon alltid att vara så eller kommer det kanske bli bättre sen när vi lärt känna varandra bättre?

Om Luna dör före Sheba kommer hon ju må jättedåligt innan jag hunnit få tag på en kompis åt henne… Rynkar på näsan

ks.gerbil
0

hur gammal är hon? jag tror nog att allt tilsammans alså flytt nytt hus o.s.v. gör det värre för henne så jag tror det kommer bli bättre med tiden :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Zlarviig]
0

#1 Men jag har haft dem sen augusti 2012 Förvånad 

Det har varit så svårt att få dem handtama.. Har verkligen försökt så jag gav nästan upp ett tag och det har inte gått framåt.. Men nu försöker jag mycket hårdare och idag släppte jag dem för första gången i vardagsrumssoffan så sprang dem runt där lite och klättra upp på mig och lukta och hade sig. Glad 

Hon fyller 1 den 11 Juni tror jag..

Men kan det bero på att hon är så fäst vid sin mamma eller är hon rädd för mig? För hon är mindre social än Luna och hon är mycket skyggare… Obestämd

ks.gerbil
0

Kan så att då det Va första gången så Va hon stressad, Hur gör du för att göra den handtama, Hur stor år buren?

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Zlarviig]
0

Men det var igår när jag släppte dem där jag brukar-i badrummet som hon var stressad.

Jag sätter ner handen i buren med godis i, gör ett lockljud och då brukar Luna komma fram men inte Sheba och jag vill inte gräva upp henne så jag har mest tränat med Luna (mamman). Om någon vill upp i buren igen tex så sätter jag handen framför och erbjuder dem hjälp upp. Jag försöker vara så lugn som möjligt när jag använder händerna…

Längesen jag mätte men den var runt 90x60x60, ca 125-130L