Agilitytävling - intresse?
Har funderat ett tag på att ha en tävling här där man skickar in sitt bidrag i form av en video. Tävlingen skulle gå ut på att man lär en gerbil ett trick och det kan vara allt från att gerbilen kommer när man lockar på den till att man lär den springa en hel agilitybana. Man får dock inte ha flera olika trick i videon, tex agilitybana och snurra runt. Många har ju kameror eller mobiler att filma med, dock måste man ha ett Youtubekonto för att kunna ladda upp videor på iFokus. Men om det finns intresse för en sådan här tävling och vissa inte vill skaffa ett Youtubekonto så kan jag lägga upp videor åt dem. Naturligtvis med namnet på ägaren till videon i videobeskrivningen och så tar jag bort videon när tävlingen är över. Är detta något som låter intressant?
Ge oss några veckor att öva så kan det bli jättekul!:)
Jag tycker oxå att det låter jättekul!! :)
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
#1 Ja jag tänkte 4-6 veckor :-) Kul att ni tycker det låter som en bra idé! Hoppas fler tycker det ^^.
Ojojoj, ska jag våga prova med Gimli!?
Nu fick jag nåt att fundera på.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Ja hon är nog inte helt omöjlig :D Hon lärde sig hoppa ett hinder här. Korr efter flög hon dock ihop med Lea och när hon sedan sattes ihop med Ciara så vågade jag knappt ha ute dem alls. Men det går säkert att lära henne något kul i buren :)
Kanske någon som är sugen på att se om en av deras gerbiler kan lära sig att memorera en labyrint? :) Kolla i alla fall första halvan av videon och spola sedan fram till 2:35. ^^
Åh vad kul! Jag skulle vilja vara med i en sån tävling :D
#7 Härligt. 
Då kanske det här blir av ändå. Tänkte att det behövs minst 3 tävlande men kan vara bra att ha med fler från början eftersom att vissa kanske hoppar av.
Ni som redan har lärt era gerbiler nåt trick behöver inte lära dem något nytt om ni inte vill. Dock kan det ju vara större chans att man vinner om man lär dem något ännu mer avancerat om man känner för det. 
Jag är med! :D
Jag är helt klart med! ;D
jag tror jag skulle kunna vara med :) men först måste jag lära mina galningar här hemma nåt ;) vet ni något lätt och bra trick till väldigt spralliga gerbiler? Jg har försökt med lite agillity men det går inte så dära jättebra!
MVH Ella och gerbilerna
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Men vad bra allihopa, då kör vi en agilitytävling i januari!
#12 Hur har du gjort när du försökt med agility? För mig har det funkat bäst som jag gör i videon i #5.
Då sitter jag i en lekhage med gerbilerna vilket passar bra för spralliga gerbiler som inte kan koncentrera sig om de är uppe på en säng eller ett bord (mina vill bara ner då i alla fall haha). Då kan man sitta med dem i hagen och låta dem få springa av sig lite. Efter en stund kan man ställa fram ett hinder och så fort en gerbil närmar sig dig och hindret så visa att du har en bit godis i handen (t.ex en bit nöt eller frö). Förhoppningsvis har du godissugna gerbiler och då brukar det inte vara så svårt att bara leda gerbilen över hindret varpå du ger den godiset.
Om den sitter kvar på andra sidan hindret och äter upp godisbiten så kan du ta fram en ny bit godis och locka den tillbaka över hindret ännu en gång.
Sådär har jag hållt på när jag lärt mina tjejer, efter ett tag räcker det att jag viftar med godisbiten på andra sidan hindret och sedan behöver jag inte locka alls, de börjar hoppa frivilligt för att få godis.
När de kan ett hinder så lägger jag till ännu ett, då kan det behövas lite väglednig och lockning igen men det går ganska fort så har de lärt sig två hinder. 
Jag vet inte vilka trick som är lättast eftersom att mina "bara" kan fyra trick ihop och det finns flera andra.
- Hoppa agility
- Ringa på klocka
- Rulla en trådrulle
- Komma när jag lockar
Principen är samma för att lära gerbilerna ringa på en liten klocka och att rulla på föremål. Först belönar du bara de nosar eller ens tittar på föremålet, till slut fattar de att de ska göra något med föremålet och börjat peta på den med nosen/tassarna.
För att de ska komma när du lockar på dem så använd ett lockljud varje gång du ger dem godis och över huvud taget lockar dem med godis (t.ex över ett hinder eller helt enkelt låta dem följa din hand några centimeter). Då förstår de till slut att det lönar sig att komma till dig när du lockar. 
Lägger in en video på de fyra tricken. Har dock lärt två andra tjejer "ringa på klocka" och det gick vansinnigt fort. 
#13 Ja, jag har ju inte tränat så intensivt men jag kan pröva idag. Tack så jätte mycket för tipsen:) MVH Ella
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Här är ett trick som jag själv viljat lära någon av mina tjejer, snurra runt. (1:19 in i videon).
#15 Gör så!
Tävlingen börjar i januari men man kan ju börja öva redan nu under lovet/julledigheten.
Haha jag vill ha gerbiler dom erkar så hyper och roliga XD
Puttar för att se om det fanns fler intresserade :-)

Måste buga & bocka för dig Jessica! ooh shit! Nog att jag tidigare lärt våra råttor ett och annat men aldrig haft såpass höga tankar gällande gerbilerna, haha. Blir att inskaffa klickers imorgon och testa!
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
#21 Tackar så mycket!
Det verkar som att det skiljer sig lite mellan olika individer men det har varit förvånansvärt lätt att lära gerbilerna tricken.
Har tränat lite med ett av mina par det senaste som jag inte testat agility med. Att ringa på en klocka lärde de sig nästan omgående. Man bara plingar själv någon gång så är de så nyfikna att de genast kommer rfam och nosar varpå de får godis. Det går jättefort för dem att förstå att ringa klocka = godis ^^. Ena systern är mer godisintresserad än den andra och hon lärde sig på två dagar att hoppa ett hinder. Tränar på en hylla i deras bur och så fort jag sätter in hindret så studsar hon fram och tillbaka som en studsboll för att få godis. 
Har tänkt att försöka klicka in henne nu. Det var bara en av mina gerbiler som jag tidigare gjorde ett seriöst försök med (Iris som är Lilac i videon) och jag tyckte faktiskt att hon började reagera på klickern och förstod vad det innebar. Ska försöka ta upp det med henne igen och lära henne lite nya trick.
Förhoppningsvis får jag massor av inspiration från tävlingsbidrag.
Om intresset verkar bestå så kan jag starta upp tävlingen nu i veckan.

#22, ja jag vet att jag har hinder i källaren, föreningen (ssv) har köpt dem just till gerbilerna/mössen/hamstrarna men där har aldrig riktigt blivit något mer utav det. Men får dra upp dem imorgon och se vad jag kan skapa :)
Problemet som jag har är väll att mina inte är intresserade utav godis, överhuvudtaget -.- Så får försöka hitta något annat sätt där…
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com