Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1003 ggr
Midgårds
5

Grossistdjur

Senaste tiden har jag fått väldigt mycket mail om gerbiler som helt plötsligt har dött i ung ålder och vissa helt utan någon specifik symptom. Jag har försökt samla lite fakta från djurägarna hur djuren har betett sig innan de har dött och vart de kommer ifrån.

Än har jag inte riktigt fått reda på allt men det kan vara bra att gå ut och göra en lite upplysning om vissa djur från djuraffärer har dött när de har blivit ca 7månader och vi vet inte riktigt varför än. Men om ni funderar på att köpa gerbiler från djuraffärer just nu så kan det vara bra att tänka på.

Jag skriver så fort jag vet mer och sen undrar jag om ni själva har upplevt detta eller känner någon som har varit med om detta senast månaderna eftersom det har börjat bli så många som hör av sig om samma orsak just nu?

Anne.K
0

Oj det där lät ju inte roligt. Hoppas bara det inte är något smittsamt.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ks.gerbil
0

man borde disekera eller vad det heter, djuret då kanske det hjälper :/

Gerbil-hemsidan hittar du R

Midgårds
0

Jo obducera dem men bara en av dem har varit i kontakt med veterinär vad jag och den veterinären trodde att det kunde vara någon hjärntumör eller liknande.

Men hur som helst så kan det vara bra att ha både ögon och öron på spej eftersom det kan vara genetiskt eller någon sjukdom på gång.

[Tassy]
0

Under min lilla tid som uppfödare var jag med om det i ena kullen, alla ungarna utom en dog knall och fall, kort efter varandra utan att vi känner orsaken. Det var bara lilltösen som blev hemma här som klarade sig, alla syskon som flyttade dog, tätt inpå varandra. Detta var dock något år sedan, men så har jag iaf nämnt det.

Anne.K
0

Usch låter otäckt… Hoppas jag inte får det bekymret bland mina gerbiler som jag föder upp. Men jag har iaf inga grossistdjur så får hoppas att man klarar sig.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ks.gerbil
0

3# oj Jo så heter det x) 4# kanske något de blev smittade av? Med tanke på att den som stannade hemma hos dig inte dog som dem andra?

ossilian
0

Det är alltid hemskt när unga djur dör. Särskilt när det sker hux flux, så ägaren är helt oförberedd. När du skriver väldigt många mail, menar du då ett tiotal eller hundratal eller ett par? Kanske rör det sig om syskon från en och samma kull? Då kanske man inte behöver dra fram den stora trumman.

Midgårds
0

Det är väl ett tiotal nu som jag har fått under hösten till nu.

Jo de som tassy beskriver har jag också varit med om att alla i kullen dog förutom den som var hos mig och en liten som fanns hos en köpare. Dock vet jag att de beror på mask när jag obducera dem och de hade även symptom för de. Men det var ju några år sen det med.

[Tassy]
0

Nu obducerade jag inte mina, men det var på den tiden jag avmaskade, men det är iofs ingen garanti för att det inte var mask iallafall.

Tsunamis
0

Kan bero på en rad olika orsaker. Mask, tumörer, missbildningar, virus, bakteriestammar som krockar m.m. Behövs obducerade djur som uppvisar liknande symtom för att ett samband ska finnas och jag tycker det är toppen att du undersöker det här!

MvH  Tsunamis

Wony
0

Usch så hemskt om det skulle vara något skumt på gång, särskilt smittor… Jag har ju köpt alla de fem gerbilerna jag har/har haft på djuraffär. En var dock inte grossistdjur men var fnattig och knäpp ändå (plötsligt ryck av att springa runt i buren och hoppa rakt in i burväggen). Dock har alla mina levt till åtminstone 2 år. En till 3 år.

Men jag hoppas att det är tillfälligheter och inte något som sprids bland gerbiler… Obestämd

ossilian
0

Oj, det var ju många. Då förstår jag verkligen att du vill undersöka det vidare. Är det gerbiler från dina trakter? Eller runt hela Sverige?

ks.gerbil
0

jag tror mask kan vara en stor misstänkt då det verkar som gerbilerna som dött har fått kontakt med "ut-världen". mask kan de väl bli smittade om de kommer i kontakt med t.ex. en annan gerbil som har? och om man inte riktigt kan tolka gerbilen än (om man t.ex. är nybörjare) är mask svår att "se". tänker jag fel nu?

gothic_eve
0

Eftersom gerbiler gärna putsar varandra så smittar det lätt om dom kommer i kontakt med varandra. Jag har aldrig haft ett "maskanfall" så jag har inte sett en insjuknad gerbil men kan tänka mig att den magrar av, blir matt i pälsen och tillslut får påverkat allmäntillstånd som liknar virus. Tex uppburrad, trött Men någon som har haft det kan gärna svara bättre :)

Midgårds
0

Det kan visa sig på många olika sätt men oftast dör inte gerbilerna av enbart mask utan att masken tar över när djuren väl har dåligt imunförsvar. Det är i alla fall så jag har upplevt det.

Men det är som du beskriver #14.

De märkliga med många av dessa sjur har dött med fin päls, bra glans i ögonen och allt som de ska.. en dagen har de mått bra och andra ligger de döda. Har hört lite mer nu och djuren är köpta på olika ställen i sverige och tyvärr vet dem inte från vilken grossist djuren kommer ifrån.

Men förhoppningsvis så händer det inte fler gånger.

gerbilisen
0

mina två gerbilhonor kommer från djuraffär och mår finfintSkrattande de e ungefär 2 år nu

Laijs
0

Jag kanske skriver de här lite sent med tanke på att det är 2013 nu. Iallafall, jag köpte 3 stycken gerbiler från en djuraffär de var fem veckor gamla tror jag, dock så var det förra vintern. De var jättesöta och pigga, helt normala. Jag kom inte riktigt ihåg hur länge jag hade dom, kanske en eller två veckor. Men de blev jättesmala, kalla och sov massor. Sen dog dom bara helt sådär "poff". Så jag gick tillbaka till djuraffären och sade allt som hade hänt men hon i kassan sade bara "okej, vi kan inte tyvärr göra något åt det" och det lät som om hon skyllde på mig, att jag hade gjort fel så att de dog. Efter någon vecka så gick jag dit med pappa så fick han prata och då sade en annan som jobbade där att deras gerbiler oxå hade dött, och de doh av samma symptom. Det fanns 6 gerbiler från samma kull, alla dog förrutom en, lilla Isac som lever än idag. Vet inte om texten gav så mycket fakta, men.. :)

ks.gerbil
0

nu när jag tänker på det … kan det inte vara så att det va någon missbildning? behöver inte vara något man ser utifrån men..