Tre gerbiler i ett 200-250 liters akvarium?
Hade ju turen att snabbt få tag på ett ca 200-250 liters akvarium (har dock inte hämtat det än) till mina grabbar!
Men jag tänkte fråga er eftersom jag blev lite off-topic på den förra tråden om det är okej att hålla mer än två gerbiler i samma bur/akvarium/terrarium samtidigt?
Har nämligen tidigare funderat på att skaffa en till polare till grabbarna, men jag tycker ju att deras nuvarande akvarium nästan är för litet för dom redan som det är (vilket jag ju då ska ändra på imorgon då jag hämtar det nya, stora akvariumet).
… Och sedan en fråga som inte är relaterad till denna tråd, men som jag också behöver svar på:
Hur högt bör ett akvarium vara för att dom inte ska kunna hoppa eller klättra ut på något sätt?
Tre killar funkar jättebra i 200-250 liters, jag har 170 liter till mina två. :) Sen vet jag inte hur högt en gerbil kan hoppa, min ena hoppar jättehögt medan den andra inte brukar hoppa alls. Så det verkar vara lite olika! :)
Funkar jätte bra till tre killar :) Ja med tanke på att gerbiler kan hoppa upp till 50 cm, plus att man har ganska mycket spån.. så ca 1 meter kanske, alltså så är galler högst upp nog en bra idé :p
#1 & #2
Vad bra! Då vet jag om jag ska skaffa en tredje senare grabb!
Har ju förstått att det är mer problematiskt med honorna, och sedan är det ju bara logik att jag inte kan hålla honor och hanar tillsammans utan att bli "gerbiluppfödare". 
"Ja med tanke på att gerbiler kan hoppa upp till 50 cm, plus att man har ganska mycket spån.. så ca 1 meter kanske, alltså så är galler högst upp nog en bra idé :p"
Ja det får nog bli det också då! Funderade redan innan jag skrev på tråden att fixa ett slags tak gjort av trä och nät eller liknande!
Hur små bör maskorna på nätet vara när det gäller gerbiler? Jag kan ju inte tänka mig egentligen att dom kommer att kunna på något sätt klättra igenom nätet, men man ska aldrig säga aldrig! 
Tack för hjälpen än så hittills, båda två! 
Nätet får inte ha större maskor än 1x1 cm. Men mindre maskor desto bättre för då slipper du eventuella problem med att de kan gnaga i burlocket och skada nosarna :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hoppa ut kommer dem göra ändå :P de kan hoppa 40 cm utan broblem. Så att bygga ett säkert lock är viktigt. Bara för att förklara ytterligare så håller jag buren öppen ibland när jag sitter brevid och ibland kan man höra *hpf* då är det Kiro som hade tråkigt och sätt sig på burlanten för att jag ska komma :P
#4 & 5
Okej! Bra att veta och att tänka!
"Bara för att förklara ytterligare så håller jag buren öppen ibland när jag sitter brevid och ibland kan man höra *hpf* då är det Kiro som hade tråkigt och sätt sig på burlanten för att jag ska komma :P"
Haha åh, vad gulligt! Tänk om mina grabbar vore SÅ tuffa. Än så länge är dom fortfarande rädd för plötsliga ljud och så, men så kom dom ju dessutom från Djurmagazinet i Örnsköldsvik, som har väldigt dåliga förrhållanden för djuren.
---------------
T.ex så håller Djurmagazinet kanske 10-20 nymfparakiter, undulater och duvor i en trång hörnbur. Där hade en parakit blivit helt flintis på grund av utfrysning och mobbning av de andra fåglarna i den trånga buren.
Därefter så ska dom också ha haft uppfödning av marsvin i källaren trots att dom inte haft tillstånd till det.
Det senare uppdagades nyligen och då verkade det som att Djurmagazinet hade en sista chans att bättra sig, annars så skulle dom tappa sitt tillstånd att sälja djur i butiken.
Och jag köpte inte gerbilerna därifrån för Djurmagazinets vinning, utan jag köpte dom för att rädda dom i från att stressa ihjäl sig, hamna hos någon galen unge (eftersom Djurmagazinet tyvärr verkar sälja vad som helst till vem som helst, bara dom får det sålt!).
---------------
I vilket fall så verkar grabbarna må bättre här, och George brukar faktiskt vara tuff nog att våga kliva upp på handen några svängar.
När George vågar det så blir Fred tuffare och gör det han med! Det är roligt att se att träningen ger färdighet i alla fall, men vi tre har fortfarande en lång väg att gå!
Det som känns skönt att se är att dom är inte fullt lika stressade som första dan dom kom hem till mig, eller som när jag såg dom på butiken, men som sagt, det är ju mycket jobb kvar som ska göras!
Har ni tips på hur man kan göra för att få dom mer handtama och tuffare - att få ett bättre psyke helt enkelt?
Lite off topic men det sämsta man kan göra är att köpa Gerbilerna från djuraffärerna för att man tycker synd om dom. Då tar Djuraffären bara in nya djur då dom märker att gerbiler säljer. Men förstår dig absolut - jag har också ett blödigt hjärta för gerbiler och skulle kunna ta hand om alla som vanvårdas om jag bara hade plats. Så din tanke var god :)

Det är inte säkert att det funkar med en grabb till. Här har det inte funkat med en liten och två stora… Nu löste sig det ändå för han fick gå med bror och pappa :) Bra att ha en resrvplan om det inte funkar ;)
Du har redan fått en massa bra svar, tänkte bara länka en artikel om hur man blir bättre vän med sina gerbiler: http://gerbiler.ifokus.se/articles/50685220d3b4fd64420068ad-lar-kanna-dina-gerbiler?discussions-1
Samt länka några trådar där andra medlemmar funderar på att introcudera en 3:e individ till 2 vuxna. Det är nästan lönlöst att försöka med honor, det kan funka bra med hanar men som #9 säger så funkar det inte alltid och det får man vara beredd på. Det är också väldigt viktigt att den 3:e gerbilen inte är könsmogen utan är runt 6-8 veckor (icke könsmogna gerbiler utgör inte ett lika stort "hot" som könsmogna och blir alltså lättare accepterade i en befintlig grupp). Om man har riktig otur så börjar de 2 första gerbilerna bråka och så får man sära på dem.
http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4d7133deb9cb46224404b8ee-kan-jag-skaffa-en-till
http://gerbiler.ifokus.se/discussions/503cf64dd4ebea0b32009796-gerbil-sokes
Haha, jag menar att dom vågar hoppa upp på kanten och liksom "prata" med dig. Att dom vill ha uppmärksamhet av dig. Det är ju en tuffhet som mina pojkar tyvärr inte har visat än, mycket troligt på grund av deras tidigare förhållanden.
---------------
Och till er alla andra som kanske reagerade på att jag skrev att jag skaffade gerbilerna på grund av att dom missköttes så ska jag också påpeka att jag missade faktiskt att skriva att det var delvis därför jag köpte dom från djuraffären.
Hade ju självklart redan innan tänkt köpa gerbiler, men när jag såg hur dåligt dom mådde ville jag inte heller att dom skulle plågas mer.
Men det är sant, det är inte bra att köpa för att låta deras verksamhet fortsätta när dom så uppenbart inte kan hålla djur på ett bra sätt (inte hålla i handen såklart, utan ta hand om dom). Det är bara svårt att se dom må dåligt, när man är djurälskare från tårna till toppen.
---------------
Är väldigt tacksam för alla bra svar som jag har fått! 
Tack också Jessica för länken! Där stod ju jättemånga bra tips också på vad jag kan göra för att få grabbarna att känna sig trygga med mig! 
jaha jo det är lite roligt ibland de vill verkligen få kontakt dock inte så att de jätte gärna hoppar upp på handen och är jätte rygga hela tiden. men när de vill kommer de gärna fram och sätter sig på burens högsta punkt och klättrar på min axel för att se sig runt ^.^ så gulligt
Aw, men det är ändå mer än vad mina törs göra! 
Haha, det låter bra. Jag ska kämpa ännu mer. Kan meddela att dom trivs ypperligt i sitt 250 liters akvarium! Dom verkar ha det superbra, och dom gräver gångar och möblerar om stup i kvarten, haha!
Får se om jag skaffar ännu en kompis till dom senare, och skulle det vara så att det inte funkar så har jag ju andra akvarium till godo. 
15# va kul att höra att dem trivs! har dem gjort framsteg? annars kan jag tänka mig att då de har det väldigt stort kan de vara svårt att nå fram till dem på bästa sett. har du en lite mindre akvarium typ som en samla låda (130 L) du behöver inte flytta på dem i den permanent men bara typ en vecka för att kunna arbeta med dem från närmare håll sen när de är lite mer villiga (t.ex. har lät sig ett lock ljud och vet att det betyder godis så de kommer ut när du gör ljudet) kommer det vara mycket enklare att kunna få dem tama även i den stora buren :)