Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 1097 ggr
Zemiix
1

Min lilla tjej ska bli mamma :)

Eftersom min älskling blev ensam då hennes syster gick bort, så pratade jag med min uppföddare och hon kom med en underbar ide, att låta henne få en kull, för att ha mamma och barn tillsammans, eftersom vi har ett 400 L akvarium :)

Så mysigt att kolla på henne hur dom bygger bo tillsammns, åh vad jag och min sambo längtar :)

Hon och hennes nya kille hubbe är så söta tsm :)

Anne.K
1

Har mailat dig då du skrev på min hemsida om råd. (myomorpha). Undrar en sak angående detta med… Vilken roll har din uppfödare i det hela? Hjälper denne dig med något? Tar uppfödaren över de andra ungarna som inte du kan husera?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

hhejlollo
1

Jag undrar lite som #1. Har du tänkt steget längre? Kan du ha kvar dom ifall dom inte blir sålda? De är mycket att tänka på och du utsätter honan för mycket, sen är de ju bra att hon får en kompis men de finns massor av ungar till salu!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

panini
0

Hur gammal är honan..?

gothic_eve
0

Du kommer ju att stå med minst två burar sen eftersom pappan måste flytta ut innan mamman får sina bebisar - annars kommer dom att para sig direkt efter födseln igen! Sen när Gerbilbebisarna når en ålder på 6-7 veckor så måste du separera hanarna från mamman och döttrarna annars är risken för inavel stor.

[Jessica_91]
1

Jag förstår att många frågor dyker upp här men ta det lite lugnt med frågorna så inte Zemiix känner sig påhoppad och lämnar forumet.

Zemiix, många här blir oroliga när avel inte sker enligt "normen" eftersom att vi har sett många oseriösa och till och med oansvariga exempel. Så jag hoppas att du inte tar det personligt, vi har bara lite dåliga erfarenheter helt enkelt. Men det vore bra om du ville förklara omständigheterna lite mer runt den här kullen. Glad

ossilian
5

Vad kul att du ska få gerbilungar! Jag har fött upp katter och det är verkligen fantastiskt att få följa med hela vägen. Läs på allt vad du kan och försök förbereda dig så mycket det bara går. Om du har bra kontakt med en duktig uppfödare, ja då har du verkligen guldläge. Toppen också att du har ett så stort akvarium till dina gerbiler. Alltför många bor ju skamligt litet. Lycka till!

ks.gerbil
0

vad jag fattat vill hon ju behalla alla eller har jag fel?

Gerbil-hemsidan hittar du HÄR

Zemiix
0

Det är ju inte förbjudet att vara lite positiv för någon annan, låter som om jag skulle utsätta mina gerbiler för misshandel, vilket jag aldrig skulle göra.

Ja har plats för alla om dom inte blir sålda, lite har jag faktiskt tänkt, man måste också få göra misstag för att lära sig, de är så man lär sig, eller så frågar man folk med erfarenhet om råd…..

Ni får de att låta som de svåraste som finns, har många vänner som födder upp gerbiler och dom har klarat de galant, så varför skulle inte jag klara de?

Min uppfödare berättade för mig att de omöjligt kommer gå att sätta ihop flera honor i en bur, då vi har ett stort hem till dom, och vi ville ha flera gerbiler, så sa hon att man tar en kull på henne, och låter henne bo med sina honbebisar!

Hon är även hand om dom som inte blir sålda!

[PetzLinda]
0

#8 Tänk bara på att du måste sära på hanarna och honorna för annars blir det inavel ;)

Anne.K
0

#8 vore jätte bra om du ville svara på mailet jag skickade för några dagar sedan :)

ossilian
1

#8 Du fick iaf ett positivt svar :) Jag förstår din känsla, det är en riktigt trist ton här ibland. Många här är unga utan eg egen erfarenhet och då är det lätt att svaren bara blir mekaniska. Samtidigt ska man nog komma ihåg att de flesta vill väl, så försök att inte ta illa upp. Fortsätt skriva här och ställ frågor, för här finns också en del med enorm kunskap och som gärna svarar sakligt.

ossilian
1

Nää, vad dissande jag lät. Förlåt alla unga. Ännu värre än unga utan erfarenhet är ju gamla käringar (som jag…) som ger sura svar :)

AngoStar
0

Lycka till med kullen! :) Jag tycker iaf det låter som att du borde "fixa det" galant Flört

//Elina ♥

Disyerto
0

Jag tyckte att det framstod tydligt att det har planerats att inte hanar och honor skulle bo tillsammans sedan.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

[Jessica_91]
0

#8 Det låter bra att du har stöd och får råd från en uppfödare. Glad Anledningen till att du får många frågor är inte bara för att medlemmar vill visa framfötterna och är måna om djuren utan också för din egen skull. T.ex undrade även jag om du tänkt att sära på hanen och honan innan kullen kommer eftersom att de annars parar sig så fort som möjligt efter förlossningen när honan är redo igen vilket alltså skulle innebära att du skulle få ännu en kull. Anledningen till att jag undrade över detta var helt enkelt för att jag inte ville att du skulle få en oönskad kull efter den första som är planerad.

Om jag frågar så finns en risk för att du tar illa upp, speciellt om du fått flera frågor av andra innan, och känner dig påhoppad och får ett negativt intryck av forumet.
Men om jag INTE frågar så finns en risk att du faktiskt blivit felinformerad och att du får en oönskad kull.

Min poäng är att det finns välvilja bakom frågorna och att den välviljan även är riktad till personen man ifrågasätter, även om man inte alltid är tydlig med detta i sina inlägg. Men jag håller med om att det lätt blir för många frågor och att vi alla på forumet borde tänka på att ta det lite lugnt innan vi ifrågasätter alla.

Är dock lite förvirrad över att uppfödaren sagt att det ska vara omöjligt att sätta in fler honor till din hona. Det brukar inte vara några problem alls att sätta ihop vuxna individer med icke könsmogna ungar av samma kön. Men jag kanske har missförstått vad du menade?

Zemiix
0

Jag vet att jag måste sära på honan och hanen, men min uppfödare sa att honan kommer att behöva hjälp med kullen, df har man oftast kvar hanen i buren, vi har räknat med alla extra gerbiler som kan komma till världen :)

Allt är planerat in i minsta detalj :)

Jodå de gick att sätta ihop henne med andra, men min kontakt hade inga leverensklara så unga honor, och ville inte låta min sötnos vara ensam så mkt längre,

Vilket mail?

Jo finns många som använder en negativ ton, de skulle lätt så små tjejer att ge upp sina gerbilprojekt, de här forumet är till för att hjälpa varandra ochge råd, inte att få en att känna att man inte vill eller kan skaffa gerbiler… så skärpning på er där ute!!

Anne.K
0

#16 jag mailade till den mailen som du angav på min hemsida då du sökte råd, men jag har inte fått respons från dig. Men det är lugnt, just nu får du ju mycket information från medlemmarna här.

Disyerto
0

Lycka till och hoppas allt går bra :)

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

gothic_eve
0

Nej honan kan klara av ungarna galant på egen hand. (Annars skulle inte uppfödare syssla med handparning tex) Hanen behöver inte vara med och ta hand om ungarna. (I så fall blir det ju så med kull nr 2 också eftersom du måste sära på dom någon gång) Har du funderat lite över den situationen? Vill inte låta negativ utan bara flika in lite "utanför ramarna" tänk ;)

panini
0

Fick aldrig svar på min fråga, hur gammal är honan..? ;)

Zemiix
0

Ja fick de tipset av min uppfödare att man skulle ha kvar hanen som hjälp till honan, jag ja vi har tänkt på kull nr två, som jag skrev tidigare, allt är planerat ifall de kommer en kull nr 2 :)

Honan är 9 månder :)

gothic_eve
0

Jo men om dom parar sig igen och honan blir gravid med kull nr 2 direkt - då kommer kull nr 2 innan din första kull är "flyttklara" och om hanen bar i buren för att hjälpa till med första kullen - hur gör du sen då tänkte jag? Då har honan en busig bebisgrupp på ca 3-4 veckor + en nyfödd kull och det är ju en större belastning för honan att klara av ensam än att klara av en kull själv. Förstår du hur jag tänker? (Vet inte hur mycket du har läst i trådarna här inne, men jag är uppfödare själv så det är därför jag frågar - vill förstå hur din uppfödare tänker)