Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1344 ggr
[Zlarviig]
2013-01-03 12:44
0

Handtama?

Det var ett bra tag sen jag köpte mina gerbiler, men jag har ännu inte lyckats få de handtama.

Det började väldigt dåligt, Den minsta, Sheba, rymde och sprang ner på golvet och min hund skrämde henne och när jag försökte få tag på henne så gled hon igenom och det ända jag hann få tag på var svanstippen. Min syster höll på med dem utan att fråga och höll på att jaga de runt i buren med händerna.

Jag har försökt riktigt länge med ingenting händer… Jag har nästan gett upp hoppet om att få de handtama… När de ska rastas så lägger jag ner en kartong som jag använder som transport till det rummet där dem ska rastas.

Om jag kommer i närheten av buren när dem är uppe så springer dem tillbaka in i sina hålor och ibland stampar de med baktassarna också…

Om jag lägger nr handen i buren och krafsar lite i spånet för att fånga deras uppmärksamhet så kommer de upp i några sekunder och sen springer de ner igen och gräver istället. Ibland så brukar de gräva för ingången till sina hålor för att stänga ut mig…

Men idag när jag läste om hur folk gosar med sina gerbiler klättrandes på armarna så bestämde jag mig för att försöka en gång till! Så jag krafsade runt lite med handen, tömde ut matskålen och gjorde det som ska föreställa deras lockljud. Och efter ett tag så kom mamma Luna upp och tittade. Sen grävde hon runt lite i min hand och stog på den. Men när jag rörde lite på huvudet så sprang hon in igen. Efter tag så kom hon ut igen och jag testade att röra lite på handen innan hon ställde sig där för att hon skulle veta att den levde. Sen gick hon runt och luktade på min arm och ställde sig med framtassarna på den.

Grejen är, att hon har gjort så många gånger förut, men så fort jag rör på mig så springer hon in igen.

Jag undrar om hon är på väg att lita på mig när hon gör så? Och jag undrar om hon ens vet att det är min hand hon står på och inte bara det vanliga spånet i sin bur? De har ju dålig syn så hon ser väl inte att det är något annorlunda?

Jag menar vad är det för mening att försöka när hon bara står kvar för att hon inte märker att det är något där?

[KKlara]
2013-01-03 12:53
0

Du kan lägga ett solrosfrö (eller nåt annat gott) i din hand, så får dina gerbiler komma fram och plocka själva. Tillslut (det kan ta en dag eller flera veckor) kommer de att förknippa din hand med nåt bra, som godis :)

[Zlarviig]
2013-01-03 12:58
0

#1 Jo men det är det jag gör, Men det går inte framåt Rynkar på näsan

Fast måste bara säga att Luna nyss satt kvar och åt från handen Skrattande

Men det jag undrar är ju om hon vet att det är något annat där och inte bara lite mat utspilld i buren…

Tsunamis
2013-01-03 12:58
0

Hur stor bur har du?

Jag tycker inte man ska ha för stor i början när man vill få dem handtama. Allt över 100L brukar få dem mer intresserad av buren och mindre av dig. Man kan även ha något mindre spån och inte fullt så många grejer i buren när man håller på och få dem handtama. När de väl är tama så kan du fylla på med spån och hus/leksaker igen.

MvH  Tsunamis

[Zlarviig]
2013-01-03 13:05
0

Jag har en jätteduna, jag vet inte hur stor den är men om jag fyller buren med 60 liter spån+ett jättestort hus så är spånet upp till mitten av buren. Så den måste vara minst 120L…

Men i början hade jag de i en ganska liten SAMLA innan jag köpte den nuvarande buren. Och huset som de har fick de för inte så länge sen då jag gjorde det på träslöjden.

Men jag har funderat på att ta upp huset medans jag tränar med dem. Ska jag göra det?

panini
2013-01-03 13:10
0

När jag fick mina i början så hade jag bara 10cm spån. För jag märkte då att de var mer intresserade av mig istället för att gräva ner sig. Sen efter tiden som gick så har mina blivit handtama! Och jag har mycket mera spån nu!Och i början så lockade jag in de i kartoner för att få upp de, och sen så gick de in där och jag tog ut de och då har jag kunnat hålla i de utan att de blev nervösa.och sen så är mina gerbiler mest aktiva på kvällen och nattenför det vt att jag släpper ut de på kvällen.och då k9ommer de upp. Men de kommer inte upp så ocftaom jag har handen på spånet så jag brukar hålla min hand lite högre upp och då brukar de hoppa upp på händerna!

Men prova att ha lite mindre spån och att ta en karong, exsempel en skokartong eller liknande och så springer de in där. Sen kan du sätta dig ner tex på sängen eller på en stol och hålla kartongen på dina ben och vänta tills de kommer ut. Sen så tar du upp gerbilen med båda händerna och så får du vara beredd på att de kan "slänga" sig och ås kan du sätta de på axlarna, men i början så klättrar de bara ner men sen så börjar de förhåppningsvis att inse att de har bra utsitckt(?) därifrån. det tog mig ungefär 4mån att få mina handtama för de var lite envisa, hihi ;P

Och då behöver du inte sätta ner de i raststället du har de på varje dag eller hur ofta du släpper ut dina. För du kan istället hålla i de om du gör på det viset jag har skrivit (om du vill?) så att de blir mer vana vid dig. För då blir de inte lika strässade av att ha dig i närheten senare! :)

(förlåt för att jag har skrivit lite slarvig, men jag hoppas att du förstår vad jag menar…?) :)

[Zlarviig]
2013-01-03 13:26
0

Jag har försökt på det sättet också.. Obestämd Gick inte så bra..

Om jag skulle sätta de på axlarna när de är så ivriga och springer så fort så skulle jag nog storkna för jag är så otroligt kittlig…

Men jag ska sätta mig i badrummet och låta de använda mina händer som stegar om de vill komma ut. Sen tänker jag sitta på golvet och röra på mig mer och se vad som händer Skrattande

[Zlarviig]
2013-01-03 13:56
0

Jippie! Skrattande 

Jag tog in buren i badrummet så den stog bredvid oss nu när de rastades. Och så såg jag att Sheba försökte hoppa tillbaka in i buren. Då sträckte jag fram handen och hon hoppade upp på den och sen släppte jag ner henne i buren. Sen ville Luna tillbaka in till buren hon också och då gjorde jag samma sak och hon klättrade runt lite på armen innan hon gick ner i buren! Skrattande

Det är väl bra!? Ellerhur? Då vet de ju att handen kan hjälpa de och den är snäll mot de!!

Överlycklig! Skrattande

panini
2013-01-03 14:00
0

Ja det är ju jättebra! Då vet de att hande är "något bra"! :D

panini
2013-01-03 14:01
0

Om de gör så fler gånger så kan du ju prova att hålle de i någon minut så de blir mer vana! ;)

[Zlarviig]
2013-01-03 14:03
0

Wohoo! Skrattande 

Ska jag absolut göra! Jag blev så förvånad när Sheba hoppa upp i handen för hon brukar ALDRIG komma fram och hälsa så hon var nere i buren på tre sekunder, men jag testade att lägga Luna i knäet, bara för att, och hon verkade inte bry sig så mycket Skrattande