Vilken av våra två Gerbiler är mamman?
Hej Vilket bra forum detta är! Får mycket bra svar på mina frågor:) Okej till mina frågor: Den 19/12 fick vi hem våra två Gerbiler som vi genom en djuraffär beställt från en uppfödare! Detta skulle vara 2st honor runt 6-8 veckors ålder. Den 30/12 visade sig att det låg 5 små bebisar i buren…… Vi har verkligen inte anat att någon av våra Gerbiler var dräktiga. Det vi nu funderar över är hur vi kan ta reda på vilken av Gerbilerna som är mamman! Kan någon erfaren berätta om de brukar ha något speciellt beteende eller så, vi försöker verkligen att lista ut men de ligger med bebisarna lika mycket! Kom gärna även med tips om det är något vi bör tänka på!!!
Först kan du ju kolla om båda är honor. Om båda är honor så kan du se under magen vem som är den som diar, hennes bröstvårtor bör vara synligare än den andra honans. Utöver detta så är det näringsrik mat som gäller. Och mycket vatten då en diande hona dricker väldigt mycket. Ge gärna lite extra proteiner.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Det kan ju vara så att en av dom var dräktig när du köpte dom?
//Elina ♥
om jag inte räknar alldeles tokigt måste honan blivit parad innan du köpte dem, så precis som övriga säger så kan det vara två honor du har. Vi har en könsbestämningsartikel och som nämns den som har synliga bröstvårtor är hon som diar.
Är det däremot en hona och en hane, bör du förbereda dig på kull nummer två som nog är i antågande, samt ta ut pappan, och sätta in bebishanarna till honom när de är 6 veckor gamla.

Kontakta djuraffären och kräv att dem tar tillbaka de bebisarna du inte vill ha kvar/inte kan sälja!
Tycker att sånt här är för jävligt, det ska verkligen inte hända, men ändå så gör det det, allt för mycket också…
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Djuraffären är väldigt bra i kontakten kring detta och de håller på att ha en dialog och vill gå till botten med detta med den uppfödare som levererat djuren till dem. Djuren var bara på djuraffären i två timmar då jag beställt två stycken honor som skulle ha varit så små som möjligt!
Min teori är också att det är två honor och det är därför jag har så svårt att lista ut vilken som är mamman. Jag vill heller inte stressa dem då vi inte riktigt har lärt känna varandra ännu:=)
Vi kommer att försöka att könsbestämma bebisarna och behålla två av dessa och lämna tillbaka de två "mammorna". Detta för att vi tror att vi lättare att få dem mer handtama än de stora vi har nu!
Ska kolla in Artikeln om könsbestämmning!
En till liten fråga: 4 av bebisarna är mer mörka än den 5:e kan det tyda på att de mörkare blir svarta som den ev .mamman tro (Hel knäpp fråga kanske men är lite nyfiken på vad för färger de kommer att få:)

Ja klart det kan vara så, vilken färg är systern?
20 årig djurgalen moder*
Den ena är ljusbrunmed vita fläckar och den andra är svart!

#7 hehe, ja, ljusbrun :P, kan ju tänka mig att det kanske kan vara en agouti du fått, ren gissning.
20 årig djurgalen moder*
Hihi Jag försökte att leta reda på hur det stavades så jag skrev ljusbrun istället:)

#9 om systern är agouti så är jag nästan 110% säker på att även den ena bebisen är det :)
Men du kan ju klicka in här & ljämn föra, alltid kul att veta vad djurens färg "heter"
20 årig djurgalen moder*
Som skrivet innan så är det bästa sättet att ta reda på vem som är mamman genom att lyfts upp dom och titta på brösten som sitter på magen. Den som blir diar har väldigt mycket större bröst - dom syns tydligt. Lycka till :)