ihopsättning pågår
har satt ihop mina 2 gerbiler som suttit i delad bur ett bra tag nu. Det jag undrar är hur länge jag ska stå och bevaka dom noga, jag har stått och kolla på dom i ca 20 min nu, dom har inte rykt ihop, bara små tjattrat lite
Den Svarta hanen (Fazzer) har alltid bott med sin bror Zipper, men Zipper gick bort för någon månad sedan så Fazzer vart ensam.
Även DEH honan (Zirpa) bodde tillsammans med två andra honor som dom också gick bort, då dom var äldre än Zirpa.
Tyckte så synd om dom att dom skulle behöva bo själv, så bestämde mig för att sätta ihop Fazzer och Zirpa, då Zirpa med stört sannolikhet är steril med åldern.
Det gick ju bra och nu ligger dom och myser tillsammans :')
Vad gulliga dem är tillsammans, dem verkar trivas. Bara lite frågor om ihopsättningen ( jag kanske ska skaffa en till liten plutt och då skulle den vara tillsammans med mina 2 andra ca1år)
* Hur gjorde du?
* hur gammla är dem?
* Hur blev deras första mött, bråkade de?
Kanske lite dumt att fråga här, hehe. min ena gerbil är svart och den andra är agoutie. det är väll så att man inte kan sätta in en till svart eller en agoutie? för då kan de som är två av samma färg börja "mobba" den med ensam färg?
Med vänliga hälsningar Mika & Oso 
#2 spelar det någon roll vilken färg dom har? det visste jag inte 
#2-3 det där med färgerna är en myt. Aldrig hört talas om att det skulle fungera på det viset. Gerbiler bryr sig troligen inte det minsta om vilken färg den andra gerbilen har, det låter som ett mänskligt påhitt.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1: Nämen vad söta, de har precis samma färger sommina två killar, trodde de var dom först :P
#4 är du verkligen helt säker?? för att med hästar (jag rider) så får inte bara en häst ha tex tomteluva eftersom pg av det. Man ser verkligen hur den då står och skäms. !Lovar!
#6 jag har iaf inga personliga erfarenheter av att gerbiler skulle mobba varandra
Fortsättning: mobba varandra pga vilken pälsfärg de har.
#1 Gu så söta! :*
Gerbiler känner ju igen varandra mest på lukten eftersom dom inte ser så bra så vore ju konstigt om dom skulle mobba varandra för att den ena har en annan pälsfärg .. :P
#2 Jag säger som de andra, har aldrig hört talas som att dom skulle kunna mobba en av en annan färg.
Jag satte dom i delad bur och bytte plats på dom 3 ggr om dagen i ca 4-5 dagar :)
Fazzer (den svarta) blir 4 år i Mars och Zirpa (DEH) blir 3 år i April, så dom har ju några år på nacken ^^
Dom bråkade inte, vart mest ba lite småtjaffs, men de är ju normalt för att de ska kunna göra upp rang :)
ok 
Jag har svårt att tro att dom skulle bråka för färgen på pälsen ;) Som Nr #9 sa så ser dom ju väldigt dåligt och känner igen varandra på lukten :) Jag tycker att det låter som en riktigt människopåhittad sak att klassa ut någon för färgen, det är som att vissa har svårt för svarta människor ;)
//Elina ♥