Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 825 ggr
lizzie20
0

Hane var hona = bebisar!

För ett tag sen köpte jag två gerbiler, som skulle vara hanar,men idag upptäckte jag att det låg små ungar i buren Förvånad det här ärmina första gerbiler, så jag har ingen aning hur man gör!!!!!!!!!!!

någon kunning inom ämnet som kan ge mig råd om tex. ska man sära på hanen och honan osv… eller kan någon ge mig tips på någon bra sida????

har lite panik just nu, men både hanen, honan och ungarna verkar må bra….

tack i förhand!

//Lisa :)

[Jessica_91]
0

Ta ut hanen så fort som möjligt, de parar sig så snart de kan efter förlossningen av första kullen och om du har tur så har de ännu inte hunnit para sig igen.

PaaatyPalm
0

Gör som #1 sa, annars så brukar honan fixa det mesta gällande ungarna. Erbjud henne dock extra mat med mycket vitaminer och dylik, ex fisk, leverpastej osv.

Sen så tycker jag du ska kontakta djuraffären (uppfödaren?) då dem enligt mitt tycke är skyldiga att ta bebisarna du inte vill ha/inte kan hitta egna hem till.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

lizzie20
0

Jag tror jag vet vem hanen är men inte helt säker… Hur ser man skillnad????

PaaatyPalm
0

pungen?

20 årig djurgalen moder* 

PaaatyPalm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dålig bild men du ser att den vita har "bulor" där bak. Nu är dina nog inte mer än 2-3 månader men du bör ändå se något liknande fast kanske inte såpass stort.

20 årig djurgalen moder* 

[Jessica_91]
0

lizzie20, jag ändrade namnet på tråden för att det ska bli mer tydligt vad den handlar om (många bryr sig inte om att kolla i trådar med otydliga namn).

lizzie20
0

Är nu helt säker på hanen, och flyttat på honom, men han verkar inte villja vara själv… Hur ska man göra? Förresten tack för hjälpen!! :)

UlrikaD
0

Du bör även se vilken av gerbilerna bebisarna diar från:)

[Jessica_91]
0

#7 Om du vill och kan så skaffa en till bra bur till hanen och om det visar sig finnas hanar i kullen så sätter du in en eller ett par till pappan när de blivit äldre.

Men om du inte vill ha fler burar så hoppas jag att du kan lämna tillbaka hanen samt alla ungar (förutom en dotter till mamman om det blir några honor) till djuraffären eller uppfödaren. I vilket fall bör du dock kontakta de du köpte gerbilerna av som PaaatyPalm sagt.

lizzie20
0

Ok :) #9 hur gamla kan de vara när de ska flytta in till pappan?

gerbil123
0

#10 runt 6 veckor:)

Mvh

kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se

lizzie20
0

Honan flyttar ungarna till ett annat ställe i buren… Är det normalt?

PaaatyPalm
0

det är inget att oroa sig för :)

20 årig djurgalen moder* 

lizzie20
0

Vad skönt! :)

lizzie20
0

Vad skönt! :)

Gerbilmamman
0

Det här är lite roligt men jag skulle precis skriva ett inlägg om att mina två honor som jag köpte den 19 dec fick just 5 bebisar!!!! Det konstiga är att uppfödaren som sålde till djuraffären uppgav att de bara var 6 veckor…kan det stämma om de är dräktiga i 21-25 dagar? Det vi funderar över nu är om det är en hona och en hane eller om det är två honor varav en redan var dräktig innan flytt!

panini
0

lizzie20: Har du köpt från Djuraffär eller Uppfödare..? Såg att det är många som har undrat det men du har intre svarat på det. ;)

lizzie20
0

Köpte från blocket :S #17

lizzie20
0

När de var sju veckor… När tidigast kan de bli dräktiga???

Gerbilmamman
0

Enligt vår djuraffären måste man separera dem efter 4 veckor för att undvika att de parar sig…..

[Jessica_91]
1

#16 Kolla om en av "honorna" har en pung för säkerhets skull.

Det är tyvärr inte ovanligt att djuraffär och oseriösa "uppfödare" blandar ihop könen och det verkar som att det är det som hänt både dig Gerbilmamman och lizzie20. Rynkar på näsan

Könsmogna blir de runt 8 veckor men det kan ta längre tid innan de "fattar" hur de ska göra.