Hur vet man?
jag har aldrig förstått dethär.. hur ser man att tex kutterspånet är dammigt ? när och om jag får gerbiler så tänkte jag köra med alpspån under en period och sen gåöver till kutterspån. och endel säger att det beror på märket på kutterspånet om det är dammigt vilket kutterspånmärke är inte dammigt? och hur ser man att det är det? tack för svar :)
Man ser att kutterspånet är dammigt om det kommer upp "damm" på sidorna i akvariet. eller längs ner i påsen, där kan det vara en massa "damm". . För att slippa att det dammar och så skulle man kunna först hälla i kutterspån och sedan alspån.
Med vänliga hälsningar Mika & Oso 
Alla strön dammar, även alspån, toa-lätt och liknande. Men de dammar ytterst lite, åtminstone jämfört med vissa kutterspån. Små kutterspånsbalar av märken som t.ex. Vitakraft eller dylikt brukar damma väldigt mycket (dessa mindre bra sorter brukar finnas i mataffärer). Du märker tydligt vilka kutterspån som är av bättre eller sämre kvalitet. Man får testa sig fram med vilken sort man vill använda. Själv köper jag lokaltillverkat spån, en del tycker att Granngårdens spån är bra (men kvaliteten på Granngårdens spån varierierar beroende på var i landet du bor då olika butiker tycks ta in spån av olika kvalitet, trots att de består av samma butikskedja), en del köper från sin lokala djuraffär och är nöjd med det.
Så se vad som finns att köpa där du bor och testa dig fram :) Men som sagt, undvik småbalar från t.ex. Ica.
Okej tack sä mycket :) Precis flyttat hit somsagt tror Djurmazinet ligger i Västervik som inte ligger så långt bort! ska nog åka dit i helgen så vi får se :)