Hjälp! Problem med buren...
Jag väntar fortfarande på mitt 600 l akvarium.. Skulle ha fått det redan för två månader sedan. Problemet är att min pappa lovade mig att han skulle hjälpa till att bygga ett lock och en avskärmning. Jag kan inte bygga lock sj, då det måste vara säkert mot katterna och tror inte att det går med nät. Jag är heller inte så jätte bra på att bygga. Nu säger min pappa att han inte kommer ha tid med det iaf… Det gör mig så ledsen eftersom mina gerbiler för tillfället bor i en sån där "gerbil bur" (kolla bild). Anledningen är att det är ett säkert val då katterna inte kan komma åt dem. Men jag vill att de ska få större. Alla säger köp ett biligt på blocket men har redan ett 600 l men utan lock. Eller har ju locket som är till men de måste ju kunna andas. De lock som jag har sett på denna sida som går att bygga sj är ju så lätta för katterna att flytta på..
Det största problemet är att gerbilerna puttar ut allt spån och katterna sätter sedan sig i det och hela lägenheten blir täckt med spån. Tycker det är jätte jobbigt för alla som hälsar på påpekar detta hela tiden.. 20 min efter att jag har städat är det överallt igen inge vidare. Men min sambo står inte ut längre så om detta inte löser sig snabbt måste jag sälja mina älsklingar… Varit jätte ledsen hela dagen. Har ju längtat efter att få akvariumet som skulle bli det perfekta hemmet till mina älsklingar, men utan lock kan jag inte använda det..
Någon som har något tips på hur jag kan lösa detta?
Om jag måste sälja, finns det någon här som är intresserad?
Det handlar om 3 killar och två tjejer. Bor i Stockholms området
Puff
Vill också säga att jag vet att många är emot dessa burar men har de eftersom jag inte vill att de blir kattmat..
Fick jag sj välja skulle jag behålla de även om det blir rörigt, men bor inte ensam. Så kanske många tänker att jag skulle ha tänkt på det innan men blev ju lovad att de skulle få bo i ett stort akvarium som nu längre inte är möjligt. Så ja köpet var genom tänkt men trodde inte att detta skulle hända…

Till mina gerbilakvarier har jag enkla lock byggda med en träram och nät/galler enligt beskrivning som finns i denna artikel, jag har även 3st katter och de har då inte lyckats flytta något lock hittills.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#6 hur sitter den fast i så fall? Har du byggt det sj hemma?
Måste också fråga om dina katter är på akvariet? För mina tycker om att kolla på dem och vet inte vad de gör när jag inte är hemma?

#8 Ja det händer ibland att katterna är på akvariet, fast de vet mycket väl att de inte får vara där.
_**/Mvh Anne
#9 du har ingen aning om vilken lättnad det är att det funkar även för de med katt. Tack för ditt snabba svar! :) Måste säga att du har gjort det riktigt snyggt med. Tänkte att jag kanske kan fråga min händiga mormor om hjälp haha. Har ju inga grejer att bygga med men bör hon ha.
Men hur har ni gjort med silikonet som är på insidan av akvariet? på mitt sticker det ut. Kan väl inte vara bra om de gnager på det? Hur täkte ni det i så fall?
Vart köpte du nät och trät? vad kostade ungefär?
Så behöver jag också en avskärmning. Hur gör man det på ett bra sätt?
#10 men går det inte sönder av deras vikt? Mina är stora killar runt 8 kg.. Tänkte så de inte hamnar där inne. Min ena är en perser och han har ingen jaktinstinkt så han vet inte ens vad han ska göra. Min andra däremot är en sibirisk med riktigt mkt fart + att det är en smart katt som jag tror skulle kunna komma på något sätt att komma åt de…

#11 Silikonet som används för att täta akvarier är ofarligt men om det är mycket så brukar jag bara ta en vass kniv och skrapa bort det mesta.
Nätet hittade jag på DjurMagazinet i Piteå, men finns säkert bra nät på byggvaruhus också. Trälisten köpte jag på ByggMax, övriga material är småspik för att spika ihop listerna och använde häftpistol för att sätta fast nätet.
_**/Mvh Anne
Jag har ungefär likadan träram som #9 har och dom är inte alls svåra att göra själv även om man har tummen mitt i handen! :P Har man bara rätt mått på ramen så det passar bra på karet så tror jag att chansen att nån katt skulle kunna få upp det är i princip noll! :) Är man orolig för om nätet ska hålla om katten sätter sig på locket så kan man ju sätta några lister under nätet som stöttar upp det lite! Jag har även silikon uppe på kanten på akvariet för att slippa vassa kanter eftersom det är ett hemmabyggt akvarium och silikonet gör så att ramen sitter lite stadigare på också så det kan man ju med göra! :) Hoppas du förstår hur jag menar för kände att det blev lite vimsigt! :P

#12 Nej det jag har håller då för katternas vikt som är upp till 7-8kg. Nu är inte mina akvarier lika stora som ditt, men vill du göra locket hållbarare så är det bara att sätta extra "pinnar" för stadga i mitten av locket.
_**/Mvh Anne
#14 Okej bra att höra att det funkar för fler. Men menar silikonet inne i akvariet. På botten då, så gerbilerna kan komma åt det. Kan väl inte vara bra? Men går väl inte att ta bort för då kan ju akvariet gå sönder? Pinnar i mitten var smart!
#15 Tänkte på det med att akvariet är ju så stort att det blir svagare i mitten. Men har ni byggt detta hemma?
Vart köper man bra nät och trä?
#13 såg nu att du redan svarade på vart man kan köpa. lite trög :)
Jag har två katter och enkla träramar på mina burar. Inte har de lyckats lyfta dessa. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#16 Nej, inte inne i akvariumet utan uppe på kanten där ramen sitter!
Det borde hålla bättre för tunga katter om man sätter som ribbor på tvären med jämna mellanrum. Som bilden illustrerar. Jag har själv haft katter samtidigt som gerbiler. Så länge som de inte når upp till akvariet sittandes på marken måste de sitta på buren för att nå locket, och sitter de på locket blir det ju svårt för dem att ta av det.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Opps missade att det förslaget redan var sagt :)
Ville bara tilläga att man även kan få tillsågat en "metallplatta" med hål i från sin lokala plåtslagare, kostade dessutom inte mycket. För min fick jag ge 50kr. Sedan kan man ju häfta fast med en häftpistol det nätet på träramen.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
#19 menar att det är silikon inne i mitt akvarium som då gerbilerna kan komma åt och det kan väl inte vara bra? disyerto tack för tipset! men vart går man för att fixa det? den lokala plåtslagaren? vet inte om vi har det här? någon som vet om det finns i Stockholm?
#22 Ahaa, ursäkta! Läste nog lite för fort! :P silikon som man har i akvarium är giftfria så det borde inte vara nån fara om dom skulle tugga på det! :) Men om man ser att dom gnager jättemycket på det så kanske man får försöka ta bort det på nått sätt! :) Plåtslagare har ni nog! Kolla på eniro eller hitta! :)
#23 det är lugnt ;) men bra att det inte är giftigt. ska kolla om det finns. tack alla för hjälpen!