Starkluktande spån
Jag köpte precis en påse med 60 liter obehandlat spån. Det stog på påsen att eftersom det är obehandlat så luktar det naturligt.
När jag hade tömt hela buren och skulle hälla i det nya så märkte jag att det var lite fuktigt och luktade trä, alltså LUKTADE trä. Det luktade väldigt starkt, fast det var liksom naturlig lukt, det luktade nysågat trä ungefär… Svårt att förklara…
Men iallafall så hällde jag i det ändå, fast jag tog mycket av det gamla och lade det i huset där de brukar sova och så spred jag ut lite här och var. Och så tog jag hö och lade det runt huset så att det är emellan huset och spånet, så att det stänger ut lukten och fuktigheten.
De verkar inte bry sig så mycket. Springer runt och kollar lite, käkar lite, men de brukar ha gjort massor av tunnlar vid det här laget.. De har inte grävt någonting nu.
Tror ni att de påverkas av lukten? Eller vill de inte gräva för att det är lite fuktigt?
Vad tror ni??
Jag vill ju inte att de ska vantrivas i sitt eget hem :(
Vill bara förtydliga att spånet knappt är fuktigt. Jag märkte det knappt förrän min syster sa det. Jag tror inte att de kommer att bli förkylda, men för säkerhets skull så flyttar jag de till bredvid elementet.
Vet du vad för trässlag det är? Är det barrträd så kan ju lukten och fukten vara det naturliga terpentinet och om det är så, så bör du inte ha gerbilerna i spånet och se till att köpa annat spån.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#2 oj, det tänkte jag inte på… Det står inte vad det är, men jag ska kolla om jag hittar något på deras hemsida. Det var bara fuktigt i mitten så jag tänkte att det kanske kunde vara kondens..
Det är Vitakraft Comfort classic
Meh nee, det är ju från barrträd…
Men är det verkligen så farligt? Är det inte bara farligt om de gnager på det? För det vet jag att de inte gör, de har alltid kartong, papper, hö, knäckebröd och så har de sitt hus som de gnager på hela nätterna, och jag har aldrig sett de gnaga på spånet.
Om det är farligt så tar jag ju självklart bort det. Men det är ju surt eftersom jag köpte så mycket och dessutom av mina pengar som jag ska ha till julklappar. 
Luktar det bara trä eller luktade det fränt också? Om du stoppar ner huvudet i buren, kan du andas utan problem eller känns det obehagligt?
Det luktar lite fränt, men mest bara nysågat trä. Det går bra att andas, till och med när jag har ansiktet i spånet. 
Jag upplevde något liknande, men lukten försvann efter några dagar för mig. Minns inte vilket märke eller så jag köpte från, bara att det var 25kg från Granngården.
De grävde inte de första dagarna (antagligen pga lukten) så jag proppade ner toarullar och kartonger som underjordiska system, och när jag märkte att lukten försvann och de började gräva tog jag upp lite av det så de fick hålla på själva.
Med vänliga hälsningar,
Filip
Ja, de har börjat gräva nu
Fullt av tunnlar överallt 
#8 skönt att höra