Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 863 ggr
Emmetem
2012-12-23 16:20
0

Funderingar..

Min pojkväns lillasyster på 12 år har ni bestämt sig för att skaffa gerbiler.
Jag själv har ingen aning om hur mycket det behövs för att sköta sådana!
Men det är det som är grejen, vi tror att hon vill ha så många djur för att konkurrera med MIG!
Jag är en tjej på 17 år som har kaniner, råttor, fiskar, undulater, hönor, katter och hund. För ett litet tag sedan ville hon ha 2 av mina undulater.
När hon inte fick det då jag inte tycker att hon skulle kunna ta hand om de så skaffade hon ett akvarium fullt med fenbitande fiskar.
Jag älskar slöjstjärtar! Vilken fisk tror ni att hon skaffade sedan? Slöjstjärtar.
De blev av med sina stjärtfenor direkt så då fick hennes mamma sätta stopp och skickade över de till mig.
Helt plötsligt har hon bestämt sig för att sluta med fiskar och skaffa gerbiler!
Jag vill verkligen inte att hon bara köper in och gör sig av med djur sådär. Hon tröttnar ju då hon märker att det kostar pengar!
Jag förstår ju självklart det att om hon köper in djur är det hennes sedan. Men inte kan man förvänta sig att en liten 12 åring ska ta hela ansvaret för djur?
De är också levande varelser. Och jag tycker det är väldigt sorgligt när folk köper in djur, tröttnar, och säljer de igen.
Vad ska jag göra?
Hon tänker ha de i sitt gamla akvarium.
Finns det saker med gerbiler som gör att det verkligen inte är passande att ett barn har hand om de?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[EmiliaLJ]
2012-12-23 16:37
0

det enda jag kan svara på är att jag är 10 år och tar hand om mina två gerbiler och hundar nästan helt själv, det enda jag får hjälp med det är att mina föräldrar går ut med hundarna, ganska ofta. Och hundarna har jag snart haft i sex år. Fast gerbilerna fick jag bara för en månad sen, men jag älskar dom så myycket och jag skulle ALDRIG kunna/vilja släppa ifrån mig dom. Och mina föräldrar ställer alltid upp om det är något jag skulle behöva hjälp med, när det gäller djuren Glad

Emmetem
2012-12-23 17:28
0

#1 Ja det är ju bra, dock är denna tjej ganska barnslig av sig och tar inte hand om ens sina kaniner så som hon ska! Hennes mamma får hjälpa till hela tiden och aldrig är tjejen tacksam. Hon ska bara ha mer och mer och hon skäller på sin mamma för ingenting. Hon har 1 hankanin och 1 honkanin ihop hela tiden. Ingen av de är kastrerad. Och varje gång honan får ungar så dödar hanen de. Hennes hona kommer dö om hon fortsätter sådär!

[Tassy]
2012-12-23 18:28
2

Låter som om du får vända dig till föräldrarna i stället för att konfrontera henne direkt. Det leder nog bara till osämja är jag rädd.

Emmetem
2012-12-23 19:33
0

#3 Ja, jag får nog göra detta.. Vill verkligen inte att hon ska skaffa gerbiler och sedan inte kunna sköta om de :(

[EmmaLillisLinsved]
2012-12-23 21:45
1

Har hon två kaniner av olika kön som bor ihop?? Får dom kull på kull som hankaninen sedan dödar?? Enligt min mening så kallas det djurplågeri att låta en kanin para om sig sådär och desutom låta dom bo ihop hela tiden när ingen av dom är kastrerade.. Det tär extremt mycket på en honkanin att få massa kullar hela tiden! Dom får ju antingen kastrera hankaninen eller dela på dom för sådär kan dom ju inte ha det!! Tycker föräldrarna att detta är OK att en stackars honkanin får kull efter kull så tycker jag att ingen i den familjen verkar mogen nog att ha ansvaret för ett djur!!

Förlåt om jag låter otrevlig men det där gjorde mig extremt ledsen och irriterad för det är enligt mig djurplågeri och misskötsel av djuren!

Emmetem
2012-12-25 00:07
0

#5 Jag håller verkligen med dig! Jag tycker också att detta är djurplågeri! Men varje gång jag nämner det så viftar de bort det som om det inte vore något och såger: "ÄSCH! Vi hade minst 10 kaniner som sprang omkring fritt ute och fick kullar hela tiden, det gick ingen nöd på de."
Vet inte vad jag ska göra.. Är ju själv kaninägare och kaninälskare Rynkar på näsan

[EmmaLillisLinsved]
2012-12-25 00:22
0

#6 Hade jag varit du så hade jag anmält för det är inte bra för kaninerna att ha det så!

Emmetem
2012-12-25 01:13
0

#7 Jag vet, men jag vet inte riktigt om jag vågar anmäla! Mamman är så snäll och trevlig mot mig, hon är som min extramamma! Jag kan inte anmäla henne Rynkar på näsan Dock ska jag säga till att en kastrering bör ske nu om de ska vara tillsammans. För att jag tycker inte det är okej att de gör så Rynkar på näsan

thildatessie
2012-12-25 11:38
0

Det bästa är nog att prata med föräldrarna som sagt….

Kameo
2012-12-26 01:15
0

Om hon är 12 och har råd med husdjur, är det i sig ett problem för mig. När jag var 12 fick jag inte ens skaffa fiskar för att jag var alltför oerfaren i djurfronten, och pengar fick jag bara till godis.

Är det föräldrarna som bjuder på det bör du ju tala med dem först - och om de fortfarande vill köpa gerbiler, se till att de vet vad de ger sig in på!

Med vänliga hälsningar,
Filip