Intressekoll NY burtyp
Hej,
Intressekoll ang. ny burmodell gerbil/hamster/marsvin etc. Har en kaninuppfödning och hobbyverkstad, i dagarna checkar jag bostads-intresset för andra djurslag. =) Får större verkstad lagom till januari så passar på att göra avstämning.
http://liljedalskaniner.webs.com/burarsljes.htm
Ny prototyp / kan levereras som byggsats åt gerbiler. Stomme: Trä. Invändigt kan plexiglas användas eller skyddande tätt galler vad som föredras eller bara plywood/spånskiva.
Prototyp-idé: Längd x Bredd x Höjd - vad du vill, stort!
Lätt att lägga ljusramp längsmed ovansidan taket, när översta regeln "sänks". Prisbild som gängse stora burar som finns(?) idag, har svårt tro något annat. Snälla gör gärna inlägg i tråden om intresse eller frågor finns, eller pm:a!
Skissad prototyp-exempel, snarlik (dock specifikt denna just för kanin):

Intressekoll, vänligen hojta med pm om intresse, eller skriv i tråden.
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Det var en snygg bur! Hur många cm spån kan man ha i den? Den ser ut att vara alldeles för grund för att passa gerbiler.
#1 Oj, det är bara en prototyp! Hur många cm spån vill du ha? =) I alla fall en väggsida/höjd som är minst 60 väl? Plexiglas? Inga problem, tyvärr visar bara prototypbilden 75% av sanningen (en större högre kaninmodell finns bara som prototyp idag) men utav den estetiska / praktiska form som buren kommer ha ca. Detaljerna är inte där alla på plats än, liksom alla väggar m.m. Hus, gångar….you name it. Men vänta till januari. Fast jättebra att Du hojtar med åsikter.
Kul du tycker den är snygg! Checkar efterfrågan. Och som sagt, billigare än nya akvarier törs jag lova. Kanske även begagnade, vet inte vad begagnade akvarier kostar idag, olika. Ja, de är ju inte så snygga heller, men det är ju min åsikt.
Limma ihop 5 plexiglasskivor sätt på träram med nät som lock så har du något som passar de allra flesta smådjur men gerbiler speciellt. Ungefärligt mått 100L. Måste säga att det är en kul idé och det var många fina burar du byggt. Nät är lite sisådär till just gerbiler vilket gör att en del grejer faller bort. Men råttburar, hamster och musburar kan du säkert snickra ihop många roligheter.
MvH Tsunamis
#3 Tack för respons. Du glömde nämna kattvoljärer(!) går att göra väldigt stora saker fast vid tiger ger jag ungefär upp. =) Nä, men det är därför det är så gott att få feedback och veta vart skon klämmer och någon form av efterfrågan finns.
Vi finns ju några stycken som när vi går in i zooaffären tycker det luktar så plastigt och i vissa fall snålt med estetiskt tilltalande bostäder.
Vilket golv föredrar du själv, eller dina gerbiler? (under spånet)
Eller ja, poängen trilla´ ner 4 sidor + 1 golvsida också plexi. =)
#4 golvet till gerbiler bör väl lämpligast vara i glas eller plexi just för att undvika att de gnager sig ur. Alternativt tjock träbotten med ett hyffsat hårt trässlag :) sedan är det en fördel om man behandlar ytan så att den då är avstötande från eventuella urinfläckar och lätt att torka ren.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Gör du burar till större papegojor också? :)
#7 Ja, det är riktigt. Även om mitt know-how hittills sträckt sig till kanin+marsvin, men visst även undulat, så finns burstomme för stor papegoja, voljär. Det är väl själva golvet som jag måste läsa på bara. Är papegojor "trä-ätare"? Kan använda alla mtrl, trä, aluminium, plexi.