Äta samma som hamstrar?
Jag funderar på att köpa två gerbiler. Har lääänge velat ha ett par. Har nu hittat etta par på blocket som är två hanar. Den ena är lite blyg och den andra är orädd och nyfiken. Bur i form av akvarium medföljer.
Jag är osäker på om mamma och pappa tillåter det (de gillar inte råttor pga svansen så vi får se vad de säger. Dessutom har ju gerbiler hår på svansen^^).
Nu till frågan: Kan gerbiler äta samma saker som hamstrar?
Alltså samma fröblandning som består av jordnötter, mosade ärtor, axa grynblandning och fröblandning ifrån djuraffären.
Kan de äta samma färskmat också?
Tack på förhand! :)
MVH FiffiLiina
De har inte exakt samma näringsbehov men jag vet inte hur noga man behöver vara eller vad det är som skiljer sig, det får någon som har koll på gerbilers näringsbehov säga.
Ang. färskmaten så ja, de kan äta mer eller mindre samma saker vad jag förstått när jag läst på Hamster. Skillnaden är dock att gerbiler inte måste ha färskmat och om de får det så är det max 2-3 gånger/vecka. De är ökenlevande djur och kräver inte mycket vätska (därför dricker de väldigt lite också), om de får för mycket färskmat så kan det leda till diarré.
Överlag äter de samma saker, ja. Många som äger både gerbiler och hamstrar ger samma blandning.
Ursäkta för lite OT men hur många djur tänker du skaffa på dig? Såg stt du även söker chinchillor bland annat men även där vet du inte om du får för dina föräldrar. Menar inte att vara otrevlig eller så men bör du inte diskutera sådant med dina föräldrar Innan du letar efter djur? Blev bara fundersam och menar inget illa.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Nej alltså jag ska inte skaffa chillor. Jag vart intresserad av djurt och ville lära mig mer.:)
MVH FiffiLiina
#4 okej :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hamstrar har högre proteinbehov än gerbiler, deras ligger på 16% medan gerbiler vill ha ca 12%. Personligen skulle jag hellre ge dem varsin sort men det väljer man ju själv.
Jag rekomenderar också den som #7 visade :)
Har oxå samma som #7 :)
Jag har också gerbil nature, funkar perfekt!!!
//Lisa :)
Har både gerbil nuture och hamster nature, de är jätte bra! Jag skulle nog inte ge dem samma mat, jag har iallafall märkt att det är mycket mer feta saker i hamsternature som mer solrosfrön och jordnötter.
Viste ni att hamster nature är billigare än gerbil nature? Iallafall i den butiken jag handlar i.
Hamster nature - 52 kr
Gerbil nature - 59 kr
Båda förpackningarna innehåller 750g
Med vänliga hälsningar Mika & Oso 
Hamster Nature är billigare i de flesta butiker! :)
Jag ger samma mat till mina gerbiler som till mina dvärghamstrar.
Jag har basen Hamster Crispy och alla djuren gillar den, sen så blandar jag i en massa saker i maten som båda djurslagen kan äta. :)
Ett tips om man köper gerbil nature är att kolla efter förpackningen som innehåller 2,5 kg (på min bild i #7). Den kostar 200:- i min djuraffär och håller i typ ett halvår, om inte mer! Mycket för pengarna helt enkelt ;)
Jag ger mina gerbiler hamstermat i en skål och osötad müsli i en annan skål. Och så får de alltid knäckebröd, frukter, grönsaker och ibland nötter. Och så har de såklart alltid färskt hö. Och ibland får de kattmat också