Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 1643 ggr
[Jessica_91]
2012-12-17 13:02
0

Variegated eller ej?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycke fortfarande att det känns lite klurigt med vitteckningen Variegated. Jag har tidigare trott att det behövs en viss mängd vitt på rumpa/rygg för att räknas som Variegated men när jag gjorde en tråd om detta så fick jag svaret att det räcker med bara något strå vitt, även om det då är långt ifrån en bra Variegated.

Så det är 2 frågor som jag vill ha svar på, eller snarare 2 gerbiler som jag undrar över.

Först ut är Matoxa från Myomorphas senaste kull. På bilden kan man se att hon har några få strån på ryggen. Är hon alltså Pied Variegated precis som brodern till vänster?

Anne.K
2012-12-17 13:06
0

uhum, Arylon är också flicka Flört ser hon så manhaftig ut menar du Oskyldig

Jag hoppas också att någon kan svara på detta då även jag som sitter med dessa ungar inte vet vad jag ska skriva i stamtavlan när jag ska registrera dessa Tungan ute

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
2012-12-17 13:06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och sen är det min Lea som jag undrar över, Lea som jag alltid trott är en Pied Collared. På bilden till vänster är hon ca 6 månader och man kan se några vita/bleka strån. På bilden till höger är hon nästan 1,5 år (tagen förra veckan) och man kan se att hon blivit mycket ljusare. Visserligen inte så ljus som det ser ut på bilden på grund av blixten, men fortfarande mycket ljusare.

Är Lea Pied Collared eller Pied Variegated?

Får alla vittecknade gerbiler mer ljusa strån med tiden eller är det bara vissa teckningar som får det?

[Jessica_91]
2012-12-17 13:07
0

#1 Haha juste ja, förlåt det glömde jag av xD

Anne.K
2012-12-17 13:11
0

#2 om jag inte är helt ute och cyklar nu på en trasig cykel, så har jag för mig att variegated ska vara blekande. Så gerbiler som är variegated blir blekare i färgen än annars… men som sagt, jag är inte 100% på detta.

gothic_eve
2012-12-17 16:27
0

Hmm, hon har ju en syster som är varegated så förmodligen kommer hon att blekna och få flera vita strån allt efterhand som hon växer.

Jag har iof bara fött upp varegated nutmeg och då kom "teckningen" desto äldre hon blev.

Så nu tycker jag att det är svårt att avgöra - det får tiden utvisa.

Men det finns säkert någon här inne som har erfarenhet av mörkare gerbiler och hur dom utvecklar sig i pälsen.

[Tassy]
2012-12-17 19:07
0

Jag skulle bara räkna Arylon som varigated, men det är ju jag. Glad

Anne.K
2012-12-17 20:28
0

Hur tycker ni att jag ska skriva i stamtavlan för Matoxa? Ska jag regga henne som collared eller variegated?

Tsunamis
2012-12-17 23:38
0

Matoxa är inte varigated :) visst är det så att i allmänhet gäller vitt på ryggen så är det en varigated men kragen är liten likaså väldigt lite vitt på svansen så den är mer en patched än nåt annat.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
2012-12-18 00:10
0

Vad tycker ni ang Lea? :)

Anne.K
2012-12-18 05:59
0

#8 tack Tsunami :) man blir ju lite förvirrad i de vittecknade gerbilernas värld, hehe.

Tsunamis
2012-12-18 10:08
0

Många vitteckade blir ljusa med tiden det är jättevanligt, Lea ser ut dom en slate också. Jag skulle säga Patched faktisk eftersom kragen bara sitter ihop litegrann. Jag har några mellanting här hemma också men för att jag kallar dem PC så ska kragen vara ngt mer sammanhängande.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
2012-12-18 14:38
0

#8 Ah okej okej, jag tolkade nog dig fel i den här tråden då Glad

#11 Haha ja hon är väldigt ljus nu och hade redan som liten ganska dålig svärta, men hon är Black liksom resten av hennes syskon (både från hennes kull och den efter). Men jag hade också blivit misstänksam om jag utgick från de här bilderna. Har trott att hon är en dålig Collared (har för mig att du och jag kom fram till det, samt någon från SGF för över ett år sedan) men det kanske beror lite på hur man bedömer.

Men det är bara bra om hon snarare är en dålig Patched än en dålig Collared, det står nämligen Patched på stamtavlan. Cool

Patricia, har de olika vitteckningarna (Patched, Variegated och Mottled) olika gener? Eller polygener eller vad de nu kan tänkas vara. Kan man liksom avla mer eller mindre enbart på Variegated eller är det helt och hållet slumpen vilket mönster teckningen får? Det är ju sällan som vitteckningen sticker ut för mycket från de tre nämnda teckningarna även om det verkar som att det händer. Och som jag förstått det så vill man inte avla alls på Mottled pga risken för att de blir döva och det kan ju förklara varför man så sällan ser Mottled. Fast iofs.. grossister tänker väl inte på om de blir döva eller ej. Eller gör de det? Jag har inte ens i affär sett Mottled så det kanske är en mer ovanlig vitteckning över huvud taget?

Anne.K
2012-12-18 15:03
0

#12 är bara tvungen att kommentera bilden du länka till; vilken cool gerbil, hehe, aldrig sett en som är så udda tecknad :)

Tsunamis
2012-12-18 17:06
0

#12 ja det är nog mycket möjligt att vi kom fram till svart och en dålig PC :) Patched är ju egentligen en triangel i nacken PC blir det ju om kragen är hel eller har väldigt mycket av grundfärgen insprängt i sig. Det är polygener som styr mängd vitt och placering på fläckarna och det är selekterad avel som ger djur med mer vitt. Däremot så går det inte jobba fram större fläckar från små fläckar så man bör ha minst ett djur med mycket vitt eller mycket vitt i stammen för de polygenerna dyker aldrig upp av sig själva om du hänger med. Gerbilen på bilden ser ut som en mosaik eller chimera så den följer ingen 'norm' just pga den orsaken. Men det kan ju vara ett djur med den andra vitteckningsgenen, men jag tror inte det. Det lilla som finns om den så är den ganska lik den vanliga vitteckningsgenen men med vissa markörer/variationer. Framför allt så är den lättare att få fram mer vitt med men leder också lättare till defekterna dövhet och megacolon/onormal tjocktarm. Dövheten drabbar ju båda gener, men vad jag vet så är megacolon ett problem hos den andra genen. Men den finns inte i Sverige just nu vad jag vet. Mottled är ju så fint men 9/10 är stendöva. Så himla trist!

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
2012-12-18 17:17
0

#13 Ja visst är den, snubblade över den igår när jag letade bilder på Mottled. Skrattande

#14 Tackar tackar för all intressant info! Kommer ihåg att du pratat om chimera tidigare och det lät så himla spännande, finns det att läsa om på egerbil?
Ja himla trist, det är verkligen en jättevacker teckning. Rynkar på näsan