Bara motgångar :(
Just nu känns det väldigt ledsamt och tomt :(
Jag har senaste halvåret kämpat med min gerbiluppfödning men det går inte alls som planerat.
Jag har flera par som bor ihop som avelspar - men det blir inga bebisar - honan och hanen blir mer som bästa vänner i stället.
Har provat att flytta om bland paren för att se om det eventuellt kan vara så att någon är steril men utan resultat :(
Jag har fått 3 kullar det senaste halvåret -den första gick jättebra.
Sen fick jag en andra kull för ca 8 veckor sedan där det enbart var 2 stycken och där mamman verkade stöta bort dom när dom enbart var 2 veckor gamla.
Den ena gerbilbebisen dog tyvärr och den andra fick jag föda upp för hand.
Nu väntade jag en tredje kull - gerbilmamman var höggravid så sent som i morse och nu i eftermiddag så var hon smal igen MEN det finns inga bebisar någonstans (jag har självklart inte petat omkring -det brukar gå att se ändå)
Ochså brukar man höra om det piper - men ingenting :(
Jag är bara så ledsen nu - känns som att hela hösten har varit ett enda stort bakslag.
I dag for tanken genom mitt huvud för första gången - ska jag sluta avla?
Men det vill jag ju inte för det här är det bästa som finns!
Känns bara lite jobbigt just nu :(
Usch jag förstår att du blir nedstämd med alla bakslag.
Jag hade själv en period när allt gick åt skogen här (även fast jag inte föder upp) och då tappade jag nästan helt lusten att ha gerbiler, alla bara bråkade ändå.
Men förr eller senare så vänder det så jag råder dig helt enkelt bara att hålla ut. Du har haft riktig otur men någon gång så slutar det gå åt skogen, det gäller bara att hålla upp modet fram tills dess.
*Kramar*
Usch stackare. Vet inte vad jag ska skriva för att muntra upp dig. Men rent statiskt sett så borde det vända någon gång :( En massa stöttekramar kan jag skicka dig.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Denna period råkar i princip alla gerbiluppfödare ut för nån gång. Det är riktigt motigt men håll ut, det blir bättre!
Jo det är så jag känner också. Jag vet att våren ser mer hoppfull ut. Jag har lite nytt egenuppfött som ska få bli avelspar så småningom här när tiden är inne. Jag hoppas att nästa "generation" blir mera lyckad :) Var precis uppe och gav dom "kvällsmat" färska grönsaker och morötter - dom är så underbara och jag hoppas fortfarande att det ska bli någon form av kärleksgnista mellan något av mina par (eller bästa vänner) :)
Tråkigt med dina motgångar. Men det kommer nog vända ska du se :) ge inte upp. Nästa år blir nog ett bättre år :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Usch va jobbigt! :( Men kämpa på, det kommer säkert bli bättre snart!
Nej då - jag ska inte sluta - det lovar jag!
Jag kommer sakna dom alldeles för mycket dom små pälsklingarna <3
I Dag var just en sån dag som verkligen kändes hopplös - jag hade sett fram emot bebisar här hemma ett bra tag nu.
Hade flyttat ut hanen ur buren också så att honan skulle få maximalt med lugn och ro samt att det skulle varit hennes sista kull men vi får se hur jag ska planera om det nu.

Jag har haft en kull för lite mer än tre år sedan och när jag samlade info om det så läste jag någonstans (utländsk sida..USA..tror jag) att det händer att de inte parar sig på vintern. Läste detta på flera hemsidor..I det vilda får de kullar under sen vår/sommaren.. Nu vet jag inte om det stämmer men här bodde hanen kvar med fru o barn i ca 3 1/2 vecka men det blev ingen mer kull( de föddes i slutet av oktober). Hade verkligen velat haft en kull till..Alla 5 ungarna hade olika färger :) Ge inte upp..de kanske har lite "vinter" vila ;)
Vi har ju pratat lite. Inte ge upp!! Härda ut så löser det sig så småningom :)
MvH Tsunamis
Nej då jag har inte gett upp - jag ser att dom trivs så bra tillsammans och det glädjer mig :)