Nötter, frukt osv.
Vi har precis fått en stor påse med hasselnötter och massor av frukt och dadlar och fikon av min farfar. Jag tänkte att gerbilerna också skulle få lite extra gott nu på julen.
Så jag undrar om jag kan ge dem:
- Hasselnötter MED SKAL? (Nötter vet jag ju att de kan få, men kan jag ge dem nötter med skal? Tror ni att de kan gnaga på skalet? det är ju ganska hårt och "halt", alltså svårt att greppa..)
- Torkade dadlar eller fikon?
- Frukt vet jag ju att jag kan ge de, men vilken frukt är bäst för de? Clementin, äpple, päron eller blodapelsin? Jag tänkte om någon av de är för starka/sura för gerbilder?
Oj tja, det ända jag hinner skriva är att clementiner och blodgrape är citrusfrukter. och citrusfrukter är inge bra att för gerbiler :)
(måste sticka)
#1 okej, Jag hade för mig att det var något dåligt med citrusfrukter..
Tack!
Äpple tror jag ska vara okej i små mängder om det inte är för surt :)
#3 Okej, det är röda äpplen och de brukar ju vara lite sötare, men jag smakar först och kollar 
Men nötterna då? ingen som vet om man kan ge de skal? 
#4 har ingen aning, undrar oxå det! :o
#6 okej tack! 
Dock ska man undvika vissa nötter då en del nötter kan va giftiga för en liten gerbil. Tyvärr vet jag inte vilka nötter. Sedan kanske jag även fått det om bakfoten? Men en del nötter kan även tillhöra stenfrukter och kan eventuellt va bra att undvika. Men jag överlåter nog detta till någon som har bättre kunskap om nötter än mig :P jag skulle eventuellt vilja föreslå att du googlar lite på nötter och kollar vart de tillhör :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning