Vad för sand?
Hej! Just nu använder jag en finkornig fågel sand som även är för hamstrar. Men jag vet inte om den är så bra då jag har hört att man ska ha chinchilla sand! Jag vet inte riktigt vilken som är bäst?
Mvh Ella
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Är den finlornig och inte innehåller snäckskal så är det fritt fram att använda den sanden du använder :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Som #2 skrev är det bra om sanden inte dammar. Den "vanliga" bruna sanden består av kvarts som ju är det som ger stendamslunga om man andas in dammet under lång tid.
Butiker som säljer tillbehör till simbassänger, exempelvis Rusta på våren, brukar sälja tvättad sand eftersom swimmingpoolsägarna inte vill ha dammig sand som slammar igen deras filter. Om man låter en handfull sand strila mellan fingrarna så ska handen inte vara täckt av damm efteråt.
Men hur vet man om det är snäckskal i ?
Mvh
#5 det märks tydligt av att det helt enkelt ligger en del skärvor i sanden.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Okej då är det nog Inge skal i:)
Mvh
Som jag har förstått det ska det funka med "strandsand" med också, om man kokar den och silar den så att det bara är stenarna kvar.
Någon som har bättre koll på detta?
Har frågat tidigare på djuraffärer, men jag har märkt att dom säger i stort sett ja till allt man frågar (åtminstone på dom djuraffärer jag har varit på) så på dom vågar jag inte lita.
Och med stenarna menar jag givetvis sandkornen, hehe! 
Haha, men min "bästis" (om man säger så när man är vuxen, haha) har lovat att jag ska få ta sand från deras privata strand, så just den biten är inga problem! 
Men den sanden bör väl funka både åt gerbilerna och min hamstertjej?
Den är inte fullt lika finkornig som man köper på djuraffärer, men om man silar den med en "kökssil" så borde man kunna få ut relativt fina korn.
Det är väl egentligen bara att ta med en hink ned till stranden, fylla silen och skaka den försiktigt över hinken så att de fina kornen trillar ned och sedan koka det. 
Ja, det var ett bra tips! Men det blir ju ändå inte förrens i sommar som jag kan testa, så än så länge får jag köra på vanlig djuraffärssand.