Gerbilbur/Terrarium/Akvarium + tillbehör
Tänkte bara kolla om det är någon i närheten av Örnsköldsvik som har två stycken Gerbilburar (<- liknande som på bilden) eller ett akvarium/terrarium att sälja till ett bra pris!
Har körkort och bil så det är inget problem att hämta grejerna en bit utanför staden.
Vad gäller tillbehör så spelar det ingen roll vart i landet dom finns eftersom vi har såna fantastiska möjligheter som att kunna skicka grejer. Ni får gärna länka till blocketannonser eller lägga upp egna bilder på saker ni kan tänka er sälja.
Är ute efter mysiga trähus, leksaker man kan hänga i burgaller, gnagartoaletter, stegar och andra leksaker (allt helst i trä)!
Ha det gött!

Jag har en sån (följde med en omplacering) och måste säga att den är värdelös att ha gerbiler i. Akvariedelen är alldeles för liten för att ge bra grävmöjligheter och gallret kan ställa till det för gerbilerna. Dessutom skvätts massor av spån ut. Kolla efter akvarier på blocket.
Så gerbilburar som rekommenderas, rekommenderas alltså inte? Det finns ju andra typer av såna burar med större underdel och det finns ju hemmagjorda versioner som är stora. Skrev ju inte att det var just den buren jag ville köpa - bara att jag var ute efter en liknande.
Men jag skrev ju också som sagt att de som har akvarium eller terrarium och vill sälja får gärna höra av sig.
Och #1, du skriver om allvarliga skador. Vilka slags skador kan ske av att dom är i en bur som består av en akvariedel och en burdel? Det måste väl vara ungefär lika skadligt som att hålla dom antingen i ett akvarium eller i en bur?
#3 skador som gerbiler kan få av gallerburar är att de kan fastna med benen i gallret och på så vis skadas. En del gerbiler utvecklar även en störning i form av att gnaga frenetiskt i gallret vilket i sin tur kan ge avskavda nosar och förstörda tänder. Jag som uppfödare rekommenderar ett akvarium ellet en SAMLA låda från ikea då dessa lämpar sig mer för gerbiler. :) Synd att du bor så långt då jag annars har ett akvarium på 180 liter jag vill sälja av då jag själv inte behöver den längre efter ombyggnation i mitt gerbilrum.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Gerbiler bör inte ha gallerbur alls eftersom att de kan börja gnaga på gallret (kan skada tänder och nos) och fastna med sina ben. Jag har också haft en sådan bur som du visar på bilden och den är verkligen värdelös, jag köpte den största Samla lådan från Ikea några veckor efter.
Så akvarium är absolut att föredra, även terrarium om du hittar något som tillåter mycket spån som inte trillar ut när man öppnar terrariet.
Samla lådor är också kanon om du bor nära Ikea.
Hoppas du får napp här i alla fall, ta gärna en titt på Blocket också om du inte redan gjort det. ^^
tror deras svar va bra så känner inte at jag behöver lägga till något mer än att visa en gaaammal tråd jag gjorde när jag va nybörjare om burar precis som den, jag kan lova dig att jag va en hård kokt ägg minst sagt men jag lovar dig akvarium samla låda terrarium är super!
http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4e846c1ed4ebea147c00d9e3-galler-bur
skrattar fortfarande åt hur dum jag va men nu vet jag att gerbilarium är verkligen dåliga!
Hej alla!
Tack så hjärtligt för bra och snabba svar! 
Just nu håller jag ju mina grabbar i ett ca 100-liters akvarium, men jag skulle gärna vilja ha ett större för deras skull, så man kan ha lite mer grejer att aktivera dom med osv.
Men ni pratar om samla-lådorna också, är dom verkligen ok att ha en längre tid? Tänkte att risken är väl stor att dom gnager igenom? Eller är det bara jag som är ute och cyklar nu?!
Ni får gärna bifoga bilder på exempel på hur det kan se ut när gerbiler bor i sådana lådor!
#4 Achangra, hur långt bort bor du? Det är inget som kan skickas? Och har du någon bild? Om du har det och vill kan du skicka till min mail i sådana fall, så kan jag ju om inte annat få ett hum om hur stort ett 180 liters akvarium är! Min mail är viktoria@vikkipedia.se (den syns inte av någon anledning på min profil, och jag vet heller inte hur man ska ändra så att den syns)!
Och så kan jag ju fråga er alla igen om ni har gnagarprylar till salu, t.ex hus, leksaker, klätterställningar, toaletter och liknande! Stegar, hus och klätterställningar i trä, helst! 
Jag kom precis på att man kanske skulle kunna ha flera sådana där samla-lådor med tunnlar emellan (om det funkar och dom inte gnager sönder allt, såklart)?
Och som sagt, har ni bilder på detta får ni gärna visa hur det kan se ut eller hur era samla-lådor ser ut! 
#7 att skicka blir nog förskräckligt dyrt då det ändå är ganska tungt och stort akvarium. Har inga bilder just nu, men kan fota om du vill? För övrigt så bor jag i Skara, västra götaland. Jag kan ta och mäta akvariet också. Men tror det var ca 100x40x40 cm om jag minns rätt. Men kan som sagt mäta de exakta måtten om så önskas :)
Okej! Ja det blir kanske lite besvärligt att skicka. Men jag har en syster som bor i Göteborg, och om jag fortfarande är i behov av ett akvarium till sommaren - och om du fortfarande har kvar det, givetvis - så funderar jag på att ta en roadtrip genom Sverige och bland annat ned mot Göteborg och Västra Götaland!
Men du får gärna fota det om det är ok, så vet jag hur det ser ut! 
#7 Här kan du se hur det kan se ut
De flesta använder sig av den största varianten på 130 liter.
Här är en undersökning på hur många som haft gerbiler som gnagt sig igenom en Samla låda. Dock är statisitken något fel eftersom att en svarade fel och en som svarade att hon aldrig haft en Samla nu i efterhand skaffat en.
Så statisiken ser nu ut så här egentligen:
Personer som haft Samla utan problem: 21
Personer som fått 1 Samla söndergnagd: 3
Personer som fått 2 eller fler Samlor söndergnagda: 1
Man får ha ett par riktigt galna gnagarmonster och/eller gerbiler som är understimulerade för att de ska gnaga sig ur (utan något hål, t.ex för vattenflaska som de kan ta tag i) Så man ska aldrig säga aldrig för det händer, men det är väldigt sällan. Kan också vara värt att nämna att det är 21 personer som haft Samla lådor utan problem men de har nödvändigtvis inte haft bara 1 låda med en grupp gerbiler var, vissa har flera lådor.
Om du inte hittar någon begagnad inredning så kan jag rekommendera att kika in på Zooplus (sidan är på danska så det kan behövas google translate eller liknande hehe). Frakten ligger på 50-60 kr oavsett hur mycket du köper (till Sverig blir dock frakten gratis om du handlar för minst 500 kr har jag för mig) och de har många billiga grejer, ofta reor. Frakten tar bara 3-4 dagar.
Jag har själv sparat mycket pengar på att handla på Zooplus istället för en lokal djurbutik men då vet jag ju också på ett ungefär vad som är billigt och inte på Zooplus (alltså vilka prylar som skulle kosta mycket mer i butik).
PWSS har också mycket roligt även om frakten tyvärr matchar den faktiska kostnaden för frakt (iofs positivt om man bara ska ha nåt litet).
#8 Det kan funka bra att koppla ihop lådor, det beror på vad själva röret är gjort av, hur det är fäst och ev. vad man har för sorts gerbiler.
För vissa funkar det säkert jätte bra att bara rätt upp och ner göra två hål och sätta in ett plsatrör, med det för andra inte funkar alls utan slutar med att gerbilerna gnager sönder röret om de kommer åt.
Kort och gott, det man behöver tänka på är att det inte får gå att gnaga sönder röret eller lådan pga hålen. Om man gör två hål och sätter in ett metallrör som sitter riktigt stadigt och dessutom sticker ut någon centimeter i buren så har jag svårt att tänka mig att gnagarsugna gerbiler skulle få tag runt hålet på något sätt och riskera att bita sönder lådan.
Hittade tyvärr inga bilder på ihopsatta Samlor till gerbiler, bara till andra djur som inte gnager på samma sätt och det är nog inte till så mycket hjälp då eftersom att man inte behöver vara lika försiktig där som med gerbilburar. 
#10 okej men jag ska försöka fota det i morgon om jag hinner och maila dig :)
Okej, tack Jessica för all bra information! Jag ska absolut kika runt på grejerna, och sidorna med tillbehören verkar superbra! 
Mina två pojkar har ju redan visat att dom är duktiga på att gnaga då dom har gnagat på sina stegar och hus, vilket känns lite trist eftersom dom då verkar aningen understimulerade, men jag hoppas att det inte är någon överhängande risk att dom gnager sig ut ur en samla-låda om dom får mer prylar att leka i och med.
Delvis därför är det som jag vill försöka hitta mycket roliga leksaker och andra trevligheter som dom kan klättra runt i och leka i.
Hade även tänkt att till sommaren bygga lite eget av materialen som naturen har att erbjuda!
Men ni som har samla-lådor till salu till en billig peng - sådana som använts som burar förut - får gärna skriva och höra av er!
#12 Toppen, tack så mycket!