Hur ofta veterinärbesök?
Är nyfiken på hur ofta ni behövt ta era gerbiler till veterinär, om ni ens behövt göra det. Kan vara intressant att få veta om era erfarenheter för att få en bättre helhetsbild av gerbilers generella hälsa.
Faktorer som kan vara bra att ha med:
- Hur länge du haft gerbiler
- Hur många gerbiler du har/haft
- Hur gamla dina gerbiler är/blev
- Hur många gångar de blivit/blev sjuka
- Vad kostnaden gick på hos veterinären
Jag ska själv berätta om mina erfarenheter i en ny komentar så kanske det blir mer tydligt hur jag menar. 
Jag har varit gerbilägare i 2 år och alla de sju gerbiler jag ägt är ännu vid liv även om jag bara har sex kvar här hemma.
Jag har tre tjejer på ca 2,5 år och de andra tre är mellan 9 månader och 1 1/2 år gamla.
Det är hittills bara mina två första och äldsta gerbiler som blivit sjuka, Lilly som fick ögoninflammation och hennes syster Iris som fick öroninflammation. Båda togs till veterinär och kostnaderna (inkl. medicin) gick på ca 400-500 kr båda gångerna. Lilly fick en månad senare ögoninflammation ännu en gång men då kunde jag få medicin utskrivet utan att behöve åka in till veterinären, samma sak med Iris som några veckor efter slutförd behandling började blöda ur ena örat.
Idag är alla töserna friska och krya här hemma och jag hoppas att det fortsätter så. 
Har haft 15 gerbiler hittills totalt. Av dessa 15 har jag bara haft en enda sjuk gerbil än så länge. Dock gick allt tyvärr fort med gerbilen så någon veterinär hann inte den komma till utan hittades sedan avliden hemma. Detta var tiden innan min uppfödning fanns så inget avelsdjur eller så. Gerbilen var dessutom gammal och det hon åkte på var en luftvägsinfektion som tyvärr tog väldigt hårt på den gamla kroppen så allt rann ju ut så snabbt. :( Men ja iaf så ska man se på detta så ser ändå statistiken bra ut i mitt gerbilägande hittills då jag bara åkt på en sjukdom bland totalt 15 gerbiler. Och jag håller tummarna på att det fortsätter såhär.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag har haft 5 gerbiler sammanlagt.
Först fick jag 3 honor av min kompis, men de dog typ ett halvår efter att jag fick dom. De mådde nog inte så bra med tanke på att det hade en liten duna med minispån och plastleksaker, och ja ni förstår. Både jag och min kompis trodde ju at djuraffärerna var experter :/
Nu har jag 2 friska pojkar på 2 år. De är ockås från djuraffären, och bodde i en dund med 2 cm spån, MEn de hade inga plastleksaker! I alla fall så lyckades jag hitta hit och lärde mig hur man egenligen tar han om gerbiler! Usch, vad jag är arg på alla djuraffärer som blåser små barn!
Jag har bara haft en sjuk gerbil som jag behöft åka till vetrinären med (mina första tre var ingen ideé att åka till veterinären med när de såg risia ut, det gick jättesnabbt och de dog under natten :(), det är Pontus som fick öroninflamation. Medicin + undersökningen kostade runt 1000 kr :/
Men nu är han frisk! :D
Ägd gerbiler i 1.5 år (oh vad tiden går fort) har tagit dem till vetten ca 3 gånger utan att ta med åter besök för att få medicin, första Va för att få helhetssyn koll om Hur dem mådde ca em vecka efter de kom hem till mig då jag Va nybörjare, andra för de hade öroninflammation och tredje för de såg lite smått småsjuka och jag inte ville ta några chanser. Det kostar ungefär 300 per gång, allt betalar jag själv så jag har ett par hundra läppar spårade om set händer.
Jag har haft gerbiler i ca 7 år nu.
Mitt första par gerbiler var 2 honor.
De var från djuraffär, blev ca 2,5 år men jag vet exakt inte hur gamla dem var när jag köpte dem.
De blev aldrig sjuka undertiden jag hade dem.
Mitt andra par var 2 hanar.
Köpta från uppfödare.
De började bråka när de var ca 3,5 år gamla. Den ena blev då rätt allvarligt biten i svansem och vi var hos veterinären. Besöket kostade 500 kr och sen fick vi antibiotika för 5 kr eftersom det inte var några stora mängder.
Den andra av dem, som inte blev biten, fick vi åka in med till veterinären någon månad senare då hans doftkörtel var så hemskt uppsvullen och sårig, och vi fick låta honom somna in. Det gick runt 1000 kr för det. Men det var det enda rätta.
Han som blev biten mår dock hur bra som hellst nu. Lite krokig på svansen men snart 4 år och hur social som hellst.
Så sammanlagt: 505 kr för ett besök, och ca tusen för en Avlivning. På 4 gerbiler.
Det har funnits gerbiler i hemmet i över 8 års tid med undantag för en paus mellan 2009-2010 då sista "gamlingen"gick bort.
Han blev 5år gammal och var uppfödd av min sambo.
Vet att Augusts (gerbilen hette så) syster fick en tumör í magen och fick avlivas, men det vet jag inte vad det kostade då.
Han somnade in fridfullt av ålder så ingen veterinär där.
2010 skaffade vi gerbiler igen och 2011 började jag avla och dåhar jag fått åka i väg 2 gånger.
första gången var en akutavlivning på Torkel - min ena avelshane som hade brytit sig ut ur buren och skadat sig så illa att det blev en insomningsspruta.
Kostnad ca 600:-
Andra gången var när en hel kull på 8 bebisar fick luftrörsinfektion där 5 överlevde.
Kostnad ca 400:- (300:-besök och 100:- medicin)
Nu har det varit lugnt ett tag tack och lov:)
Oj, bra fråga. Jag har oftast haft turen med friska djur, eller fått tag i medicin från andra som har haft över (har såklart varit helt säker innan jag medicinerat, en UVI med bactrim och en nosdermatit med vad jag tror var fucidinsalva, minns inte då det var några år sedan men då det var aktuellt hade jag kollat uppå noga innan.). Avlivar gör jag själv.
Mellan 2004-2012 har vi haft 24 gerbiler, om man räknar bort ungar som vi omplacerat. Inga vuxna djur har omplacerats.
21 av dessa 24 gerbiler är döda och 3 är nu levande. Snittåldern på de 21 döda djuren är 3år, 2 mån.
B 4 år,2 mån ; B 2 år, 11 mån ; B 3 år, 6,5 mån ; C 2 år, 9 mån
D 2 år, 8,5 mån ; G 2 år, 11 mån ; G 3 år, 3 mån ; I 3 år, 8 mån
J 1 år, 10 mån ; L 2 år, 4,5 mån ; M 2 år, 11,5 mån ; M 3 år, 1 vecka
M 3 år, 11 mån ; P 3 år, 3 mån ; Q 3 år, 8 mån ; S 3 år ; T 2 år, 5 mån
U 3 år, 5 mån ; W 3 år, 2 mån ; Z 3 år, 6,5 mån ; Ä 3 år, 9 mån
15 av dessa 21 djur har haft stamtavla så på dessa vet vi exakta födelse- och dödsdagar.6 av dom 21 djuren har varit stamtavlelösa så där har vi gjort en kvalificerad gissning på deras födelsedagar medans deras dödsdagar däremot varit precisa.
Vi har varit hos veterinären 30 gånger, kostnaden för dessa besök blev tillsammans 31 986 och sen tillkom viss kostnad för medicin på recept även om vi fick den mesta av medicinen av veterinären. Detta innebär en snittkostnad på 300 i månaden.
17 av våra 24 gerbiler har uppsökt veterinärvård.
Lunginflammationer/infektioner 8 st.
Tumörer 7 st.
Tumöroperationer 6 st.
Avlivningar 6 st.
Öroninflammationer 2 st.
Ändtarmsproblem 1 st.
Diarre 1 st.
En räkning var det 2 diagnoser på därav 31 diagnoser men 30 veterinärbesök.
10 gerbiler besökte vet. 1 gång vardera
3 gerbiler besökte vet. 2 gång vardera
3 gerbiler besökte vet. 3 gång vardera
1 gerbil besökte vet. 5 gånger
Veterinären vi gått till har samtliga gånger varit Roslagstull veterinärklinik och vi är nöjda med dom.
Har varit ägare i ca 4år Har /haft 4 gerbiler. de första paret blev ca 3,5 år. Och de andra paret är nu bara 1 år. Mina gerbiler har aldrig blivit sjuka så…
Med vänliga hälsningar Mika & Oso 
#7 Kommer du ihåg alla sjukdomar som du eller rättare sagt dina gerbiler råkat ut för? Och råkar du komma ihåg hur många gerbiler som drabbats av de olika sjukdomarna? 
#8 Vad kul att du räknat ut snittåldern! Så runt 70% av de gerbiler du haft har behövt veterinärvård. Jättekul att du också tagit med hur många gånger samma gerbiler behövt åka till vet. Tänkte att vi här skulle kunna få till någon statisitk också över våra gerbiler.
Du har uppenbarligen stor efarenhet av operation av tumörer på gerbiler, säkert mer än de flesta här, skulle du vilja berätta lite om hur det gick med operationerna? T.ex hur det gick efteråt, om gerbilerna repade sig helt, om tumören kom tillbaka och om de kunde sättas ihop med sina gamla kompisar.
Oj 30 000, ja Roslagstull har jag hört mycket om, veterinären jag var hos sist här sa att de är bäst i Sverige på smådjur. Men dyrt som skam verkar det ju vara även för vanliga undersökningar, även om det så klart är värt pengarna.
#9 Vad härligt, jag hoppas att det fortsätter så! 
Diagnosen tumörer har 7 av våra gerbiler fått. 5 har varit doftkörteltumörer och 1 har varit en tumör i munnen och dom har vi fått opererade sen har 1 varit en ändtarmstumör som ej gick att operera så vi fick avliva istället.
Samtliga 6 avlivningar har också handlat om tumörer att dom inte står bland tumörer beror på att dom aldrig blev diagnosticerade utan avlivade direkt. Hade vi diagnosticerat dom hade det kostat pengar i onödan då vi visste att rekommendationen hade blivit Avlivning. En del hade dock varit hos veterinär innan.
Muntumör
1. W, hane född 27 sept.-04
död 10 dec-07
opererad 10 okt-07
Levde 2 månader efter operationen och blev samanlagt 3 år, 2 mån. Läkningen gick bra i början men sen tappade han i vikt och nya tumörer uppstod på kroppen b.la på kinden och i magen. Avlivades.
Doftkörteltumörer
1. M, hane född 13 jan-04
död 10 dec-07
opererad 10 jan-07
Levde 11 månader efter operationen och blev sammanlagt 3 år , 11 mån. Såret läkte fint och han återhämtade sig bra. Fick dock tillbaka tumören i en relativt snabbväxande form men turligt nog så vann han gott om tid däremellan. Avlivades samma dag som W.
2. B, hane född 2 feb-05
död 8 jan-08
opererad 2 sept-07
Levde 4 månader efter operationen och blev sammanlagt 2 år och 11 mån. Även B fick en bra läkning och han tappade aldrig speciellt mkt i vikt, tyvärr återkom tumören relativt tidigt och vi valde avlivning
3. J, hane född sept-07 (djuraffär)
död 23 aug-09
opererad 3 aug-09
Levde 1 månad efter operationen och blev sammanlagt 1 år, 10 mån. J återhämtade sig aldrig och tappade lite i vikt, troligtvis cancer som spritt sig. Dog hemma, skulle ha avlivat men vi hoppades på återhämtning, ångrar detta.
4. Z, hane född 2 nov-08
död 18 maj-12
opererad 28 april-11
Levde 1 år, 1 mån efter operationen och blev sammanlagt 3 år, 6,5 mån. Z mådde så pass dåligt efter operationen att han bet sin burkompis, dock ej så allvarligt så vi behövde sära dom men efter Z's operation så ber vi nu om smärtlindring att ta med hem. Z fick aldrig mer några synliga tumörer, dog hastigt hemma, hann få en antibiotikakur innan.
5. D, hona född 17 april-09
död 30 dec-11
opererad 9 dec-11
Levde 1 månad efter operationen och blev sammanlagt 2 år, 8,5 mån. D blev sjuk efter operationen, fick klickljud och blev svag och apatisk och trots antibiotikabehandling lyckades vi ej vända det hela och D dog i hemmet.
Sammanfattning: 2 stycken helt och hållet lyckade. 2 helt misslyckade. 1 som blev ok och 1 inte så lyckad.
Avlivningar
Förutom W, M och B ovan så har vi avlivat 2 honor med troliga livmoderstumörer och sen en hane med tumör på ryggen och dålig andning.
När det gäller veterinärbesök, med undantag för Avlivning, så får burkompisen följa med i petboxen så paren blir aldrig särade på. Ett smärre problem uppstod dock med Z och hans vän men det löste sig och vi behövde inte dela på dom.
Doftkörteltumöroperationerna har ändrats lite sen vi började gå till Roslagstull, nuförtiden så tar dom bort hela Doftkörteln oberoende utav tumörens storlek något som dom inte gjorde på våra tidiga djur.
Dyra är dom och för utskrivning av antibiotika skulle vi kunna gå till ett annat ställe men vi går dit av vana och kanske kan dom utveckla djursjukvården med nya maskiner och operationer ifall om kunderna är beredda att betala. Vore kul om gerbilerna kunde få lite av den sjukvården som hundarna och katterna kan få.
Synd att det inte fanns fler som kunde bidra till denna tråd, inte minst ni som är eller har varit uppfödare.
Ni måste ju ha hunnit samla på er massor med intressant statistik