vilket spån!?
Jag har läst på bloggen men jag kunde inte få fram det bästa svaret!
Vilket spån är bäst för gerbiler?
Tack för svar :)
Det är svårt att svara på. Men spånet ska vara dammfritt, terpentinfritt och vara lämpligt för gerbilerna att göra gångar i. Kutterspån brukar va det vanligaste som folk använder till sina gerbiler. Men det finns en liten värld att undersöka och upptäcka i denna värld av bottenmaterial.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Kutterspån är ju dock inte damfritt och det KAN finnas terpentin…. Vilket spån använder du? #1
Det som är bra med kutterspån är att det går att göra gångar i utan att man behöver tillsätta något annat strö men tyvärr varierar kvalitén väldigt mycket när det kommer till damm. Om det finns terpentin i eller inte känns tydligt på lukten.
Jag använder Yesbox från Granngården men det finns tydligen 2 linjer av Yesbox, den som jag har som dammar väldigt lite och luktar "normalt och fräscht och så finns det den som dammar hiskeligt mycker och luktar fruktansvärt. Jag har helt enkelt tur att jag bor nära en Granngårdenbutik som köper in den bra sorten.
Jag har tidigare prövat kutterspån från andra märken men de har dammat mycket mer än det jag har nu + hampaströ/lättströ och Stl/papperströ. Hampaströet fick jag blanda med Stl för att det skulle kunna gå att gräva i men det dammade mer än Yesbox (i alla fall den sorten jag har).
Det var för några månader sedan som Granngården bytte till Yesbox, innan det hade de Stabens som var ett väldigt bra strö (dammsuget), kanske finns det att få tag på någon annanstans.
Jag använder kutterspån till mina vuxna djur. Sedan använder jag halmströ till gerbilhonan som har ungar eftersom det kutterspånet jag fick tag på var av dålig kvalitet så den vill jag inte ha till känsliga gerbilungar.
Jag har ett spån på 25kg från Granngården (minns inte märket) men det luktar starkt av terpentin. Det tog några dagar för mina killar att vänja sig efter första bytet, men nu går det hur bra som helst! Jag blandar även i hö för mer stadga i gångarna och lite bättre doft.
Med vänliga hälsningar,
Filip
#4 så man kan använda kutterspån utan att det leder till döden? när man får hem gerbilern kanske det är bra att börja med aspspån eller? :)
#6 Jadå, så länge det inte dammar mycket (kan leda till allergi eller problem med lungorna, typ luftvägskatarr) eller stinker terpentin så är det okej med kutterspån.
Terpentin är giftigt men som jag förstått det så försvinner det ganska fort efter att träder kapats och "malts ner". 
Angående det här med terpentin så finns det massor av olika åsikter och jag känner mig själv väldigt kluven, alltifrån att spån som luktar terpnetin är helt ofarligt till att det kan vara cancerframkallande.
Personligen skulle jag inte vilja använda ett spån som jag tycker luktar terpentin utan skulle då försöka hitta ett annat alternativ. Man kan testa sitt spån genom att stoppa ner huvudet i spånförpackningen (eller buren när man fyllt den med spån) och dra in några djupa andetag. Om det känns obehagligt så förstår man ju själv att det inte är så bra för gerbilerna heller som ska bo i det.
Men det kan ta ett litet tag att hitta rätt strö till sina gerbiler eftersom att det kan skilja sig så mycket mellan sorter och märken. Så man får kanske testa sig fram lite för att hitta det som passar bäst. Om man måste välja mellan ett dammigt strö och ett strö som luktar terpentin så vet jag inte säkert vad som är mindre dåligt. Rent spontant känns det bättre med ett spån som luktar terpentin men dammar lite, just för att det ändå är ganska vanligt att gerbiler får problem med luftvägar och allergier. Men vem vet, det kanske är bättre med ett dammigt spån som inte luktar terpentin.
Känns som att jag bara gör det här mer förvirrande och jag ber om ursäkt för det.
Kanske kan någon annan hjälpa till mer.
#6 vart har du fått det ifrån? Att det skulle leda till döden? … Det problem som dock kan uppstå om man har dåligt kutterspån är att antingen kan gerbilerna utveckla allergi så att man blir tvungen att byta variant. Eller att de kan utveckla luftvägainfektion av att det är för dammigt och irriterar luftvägarna. Har du råd att snvända aspspån så tycker jag nog du kan använda det istället, har för mig aspspån är bättre, nån med erfarenhet av aspspån får rätta mig om jag har fel. Men det är mycket dyrare än kutter har jag förstått.
#9 Ja jag har också fått intryck av att asp- och alspån är bra. Kanske till och med det minst dammiga strö som finns. Men ja det är mycket dyrare. Har kikat på det nu när jag delat av största akvariet, eftersom att jag bara ska ha lite strö på ena sidan så tänkte jag att jag kan köpa något som är dyrare än kutterspånet.
Dock går det inte att göra gångar i, det heter spån men det är som små bitar liksom.
Såhär: http://tiias-pets.net/image/cache/data/Alsp%C3%A5n-500x500.jpg
http://migrated.ifokus.se/uploads/354/3540317da5bac85267593aaa50e72c83/80878-1202760304.jpg
Tassy kör på det här om jag inte minns fel, just eftersom att hon själv har problem med allergi. Och det ska ändå gå att gräva hyffsat i om man har i en massa papper etc. 
Till våra gerbiler har vi under åren använt kutterspån, alspån och carefresh som bottenmaterial. Det vi tyckte sämst om var kutterspån som både dammade och luktade rejält, på andra plats kom carefresh som tyvärr dammade en del men fint i burarna med färgerna blev det ju :-)
Alspån är det vi använder nu och det vare sig dammar eller luktar och är överlägset det bästa bottenmaterialet vi provat. Med tanke på luftvägsinfektioner som ju lätt drabbar bebisar och äldre så känns det också mest gerbilsäkert.
När det gäller grävpotentialen i alspån så vet jag inte då vi kör med gång kopplat till bohåla metoden, den förespråkas inte på denna sida men vi är mkt nöjda med den och våra gerbiler har inga stereotypa grävbeteende. Faktum är att gång-bohåla metoden tillkom för att bota stereotypt grävande hos gerbil.
Förlåt för att mina inlägg har en tendens att gå OT. Är ni intresserade av gång-bohålametoden så kan jag skriva om den i en egen tråd.
#12 Vill bara tillägga att det kan vara stor skillnad på kutterspån och kutterspån beroende på vilket märke man köper. Jag fick en förpackning som min mamma köpte en gång och det var verkligen helt förskräckligt dammigt så jag kunde inte ens använda det. Och sen började jag köpa stora balar som dammsugs och som inte går att jämföra med det spån jag normalt sett använde (som visserligen var bättre än det som min mamma hade köpt men ändå inte var optimalt).
Det vore jätteintressant om du kunde skriva om denna metod, även om andra här inte vill använda den till gerbiler utan problem så kan det ju vara väldigt bra för de som är allergiska eller har allergiska gerbiler. Eller som för den delen inte kan hitta något annat strö som funkar.
Jag har ju turen som har möjlighet att köpa strö som inte är farligt och ändå går att gräva i men alla har ju inte den möjligheten.
#13 Kul att du är intresserad, jag börjar på en gång