Transport, buss
Hej!
Jag har tre gerbiler som ska flytta med mig till min mamma under jullovet. De ska flyttas redan imorgon.
Jag har ingen bil och ingen kan köra mig så jag ska åka buss, tar ca 3 timmar.
Hur sjutton ska jag lyckas med detta?
Buren är en dunabur som jag tänkte tömma och ha i en väska eller nåt för den blir för stor och tung att gå och bära i famnen tillsammans med massor av spån och gerbiler.
Har ej heller någon transportbur och ingen möjlighet att köpa en.
Så hur ska jag transportera gerbilerna för att de inte ska frysa ihjäl framförallt?
Någon som har lite tips och ideer, jag har kört fast! 
En kartong är inte så bra eftersom att de kan börja gnaga och vips så är de ute. Kanske du kan bygga en transportbur av trä?Förstår läget, väldigt svårt. Kan de inte flytta lite senare?
Om du inte viste det innan så kallas det att planera, vilket är jätteviktigt att kunna göra när man har djur.
Med vänliga hälsningar Mika & Oso 
Haha tack så mycket för den!
Ville du hjälpa eller klaga?
Ursäkta men jag kan planera. Det är inget livshotande om dom inte kommer hem imorgon direkt och jag har inte råd att köpa en transportbur, ville bara ha tips på hur man kan göra för det måste ju ha varit någon som har haft samma problem förut.
oj oj oj! Du sitter fast lite där! Kan inte komma på något just nu.. Hoppas det fixar sig snarast! ://
Hmm… Har du tillgång till en plastburk eller liknande i ungefärlig storlek som en transportbur för smådjur? I sådanafall kan nog en sådan funka bara du ser till att det finns bra med lufthål så är det nog en bra nödlösning om du inte finner något bättre.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack :)
#5 Ja jag får leta upp nån sån å göra småhål i tror jag :)
Ska jag ha nåt mer än spån i som isolerar bättre eller räcker det med att ha en filt runt tror ni?
Knöka ner lite toapapper med, annars duger nog filt att ha runt :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag lyckades flytta mina gerbiler från mamma till pappa genom att bära dem i sin SAMLA-låda (130 liter) fast det var innan snön kom…
Du kan ju vira en filt/större handduk runtomkring eller proppa in varmt material (kanske kan du ha hö/spån/toapapper vid ett element ett tag så att det värms upp)?
Med vänliga hälsningar,
Filip
Jag transporterade tre gerbiler nygligen i kylan och det gick bra. Jag hade laggt ned en liten kartong som passade i transportburen med ett ingångshål i, i kartongen hade jag tryckt in papper och spån från buren för att issolera. Sedan hade jag en varm filt runt buren. När jag hade dem i fordonet så lyfte jag undan en bit av filten så att det lättare skulle tillkomma frisk lufft, det är ju oftast varmt inne i fordonet.
Men när jag bar dem utanför fordonet lindade jag runt filten igen. Detta fungerade bra och det var hela tiden varmt i buren, jag kännde efter då och då.
Hoppas det går bra med transporten :)
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
glömde tilläga att kartongen var till för att gerbilerna kunde krypa in i om de tyckte det blev kyligt och hålla värmen tillsammans med stoppmaterialet och varrandra.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Tack, jättebra tips! Nu bär det snart av :)
förlåt för sent svar hoppas det kan hjälpa dig lite ändå:
gå in här:http://solrosfron.weebly.com/tips.htmloch så går du hela vägen ner sen ser du den 4.e nerifrån heter transportbur läs där så kanske det hjälper lite med olika tips om hur man kan isolera. ta burken i en väska och lägg en filt runt sen kan du ha den liiiite öppen så att de får lite luft sen när du är i bussen kanske du kan ha den lite mer öppen om det är varmt. läs där så får du se om det hjälper ^^
Tack, ska kolla upp detta! ^^