Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 601 ggr
Lemongrass
0

Burkompis sökes

Gerbilen Lemon söker återigen en kompis efter att hans vän somnat in.

Denna gång vill vi ha en hona på 2 år eller äldre och ni måste finnas i Stockholm.

mickro
0

Har kvar våran hona om det är av intresse? Hon är ju lite över 2 år. :)

panini
0

#1 Men det är ju inte säkert att hon är fertil..

Lemongrass
0

#1 Har PM:at dig.

#2 Vi är inte intresserade av ungar, men skulle det mot förmodan inträffa är det inget problem.

[Jessica_91]
1

#3 För honan är det dock ett problem, speciellt om hon aldrig fått en kull innan, att få en kull vid den åldern. Vid 2 års ålder är det inte säkert att honan är infertil men om ni ändå vill försöka så skulle jag råda dig att ha bra koll för att se om honan visar några tecken på att brunsta.

panini
1

Oj.. jag menade infertil, Hihi

Lemongrass
0

Om honan är 2+ och hanen 3+ är det ingen stor sannolikhet för dräktighet, men problem kan ju alltid uppstå…

Han-hon-par är i regel smidigare att sätta ihop därav preferensen för en hona.

[Jessica_91]
1

#6 Ja jag förstår det, menar bara att du inte ska utgå från att honan helt säkert är infertil pga sin ålder. Glad Jag har t.ex ett par systrar här som är minst 2 år och 4 månader, möjligen ett par månader äldre, och de brunstar fortfarande några gånger i månaden.

Men jag hoppas naturligtvis att honan i fråga är infertil om det blir så att du tar över henne ^^. Kanske kan man göra ihopsättningen med delad bur under någon vecka för att se eventuella tecken på brunst eller så för att vara säker. Ibland kan ju hanar trigga igång även gamla honor.
Tror det var Moiz här som sålde en hane till en tjej med en gammal hona. Rätt vad det var så visade honan tecken på att vilja paras till allas förvåning. Fast där var det en ung hane också och det kan säkert göra skillnad.

Lemongrass
0

#7 Vi använder alltid delad bur vid hopsättning, så lång tid det behövs, för att undvika problem. Men tack för dina synpunkter, alltid bra att få höra om andras erfarenheter. :-)

Lemongrass
0

Då Lemon fortfarande sitter ensam och detta känns väldigt trist så uppdaterar vi nu annonsen med att vi även söker en 5-6 veckor gammal hane.

Vår förhoppning är en snabb och smidig ihopsättning därav den unga åldern på hanen vi söker.

En hona 2 år eller äldre går naturligtvis fortfarande bra och även där tror vi på en smidig ihopsättning.

Gerbilen måste finnas i Stockholm

Vi letar för fullt så hör gärna av er.

[Jessica_91]
0

Det finns 3 uppfödare nära Stockholm (Athelas, Kristallens och Midgårds) som du kanske kan höra av dig till för att se ifall de har någon kull eller gammal hona. Midgårds vet jag kan ta sig till Stockholm men mycket möjligt att de andra kan det också.

http://gerbiler.ifokus.se/articles/4ebd9bb1d4ebea1506004781-uppfodarlistan?discussions-1

Juste det finns ju fler uppfödare i/nära Stockholm som du kan hitta här: http://gerbilforeningen.se/pages/uppfodare.html
Vet dock inte hur många som fortfarande är aktiva där, både jag själv och andra har tidigare maila flera av uppfödarna som är listade där utan att få svar. Men försöka går ju. Glad

Lemongrass
0

Det löste sig snabbt och smidigt och nu sitter 2,5 åriga honan Olle här, tack till hennes förra hem :-)

Och tack för hjälpen med länkarna #10. Vi har också mailat uppfödare utan att få svar så skönt att slippa det stöket

[Jessica_91]
0

#11 Vad skönt att det löst sig för er. Skrattande

Tråkigt att ni inte heller fått svar, jag hoppas att de på SGF får in nya engagerade medlemmar snart så att de kan ta tag i föreningen ordentligt, verkar inte alls vara som förr.