Viken bur! //Låda/gerbilariumakvarium!
Hej jag kommer då kanske skaffa gerbiler fram till våren-sommaren! Planerat var det då 2-3 st! Och jag vet inte vad jag ska ha för hushåll till dem!
Först tänkte jag ha halvan med galler och under med glas men vill inte att det ska bli fel! För GALLER är INTE bra. vilket jag vet! Sen så kom jag framtill att ha ett akvarium/gerbilarium men jag vet inte..
Ikea lådan med 130 L verkar inte så fel det heller. Det är nog bara att jag inte vill att det ska få plast i sig!
Vilket är bäst eller funkar båda? och hur många Liter ska få plats om det skulle vara tre gerbiler?
TACKSAM FÖR SVAR! tack :)
Ett vanligt akvarium är både bäst och snyggast och brukar finnas billigt på blocket. Minst 100 liter för två gerbiler.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
galler är då inget bra som du sjäålv säger så gerbilarium eller annat slags gallerbur är inget bra. akvarium och samla är lika bra beror mest på vad för behov du har. om du bor i ett litet hushåll är det kanske bättre med samlan då den går lättare att flytta. om du vill ha något lite snyggare och genomskinligt är akvarium kanske bättre. samlalådan är i alla fall helt ofarlig 
Okej tack så mycket :) #1 och #2
Vissa gerbiler kan gnaga sönder Samla lådor men då handlar det ofta om riktiga energiknippen med ett enormt gnagbehov. De allra flesta kan ha Samla lådor utan problem till sina gerbiler, har själv använt en utan problem (den största på 130 liter).
Det bästa med Samlan är att den är så lätt att flytta runt på och det är enligt mig ganska skönt att kunna sitta på golvet bredvid gerbilernas bur för att greja med dem.
Men om det är akvarium du vill ha så börja ha koll på blocket så snart du är säker på att du vill ha gerbiler, plötsligt dyker det upp något riktigt kap ^^.
Både akvarium och 130 L SAMLA-lådor är bra burar åt gerbiler. :) Jag har båda två! ^^
Jag har en SAMLA-låda på 130 liter till mina 4 killar och det är mer än tillräckligt för dem - och då har jag ändå fyllt halva lådan med spån!
Lådan kan man köpa på IKEA för inte så mycket, och locket kostar lite att köpa till. Borra ungefär 1centimeters-hål överallt på locket för att de ska kunna andas! :)
Med vänliga hälsningar,
Filip
#6 Jag tänkte på det… Kan man skära av mitten av locket och kanske sätta dit något så det får luft? eller är det bättre med att borr hål?
STOOOORT tack för svar :)
#7 Vissa gör så att de skär ut en ganska stor ruta i mitten av locket och så sätter de fast fyrkantsnät över hålet. 
#7 Jag har som #8 skrev, funkar jättebra! 
Okej! Finns det något mer än dem altenativen? bara kul att veta :) "9