vad får gerbiler INTE äta?
Jag vet att dem inte får äta julskärna och ormbunke! Men det finns ju många fler saker! Jag tror det är bra att veta hehe ;) Kål får dem ju inte heller äta. Men speciella saker som kan finnas i hemmet eller på trädgården!
Blir super glad för svar :)
TACK I FÖRTID :)
(kommer kanske skaffa gerbiler till sommaren)
dem flesta krukväxterna hemma är farliga så det är inget jag skulle låta de smak på. Men du kan ju ge de; basilika, persilja och dill ;)
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Som #2 säger behöver inte alla växter nödvändigtvis vara giftiga, men de kan bli väldigt fula efter att gerbilerna har undersökt stället.
Kolla alltid upp specifika växter om du ska lägga nåt i buren.
När det kommer till frukt och grönt hemma kan man ju ge persilja, basilika och dill om man har sådant hemma, mina gillar morötter och gurka. Man ska dock inte ge pepparväxter (paprika är ok för vissa, men i små mängder) eller citrusfrukter. En del säger att stenfrukter (frukter med stora kärnor i mitten, t. Ex. persika, mango) är dåligt, men personligen vet jag inte. Vet bara att stenfrukter är lösande, dvs. gerbilerna kan bli lösa i magen och det i sin tur kan leda till uttorkning och kanske till och med död, vilket inte är så roligt! :(
Med vänliga hälsningar,
Filip
Kattgräs är en jättebra idè då man slipper få in bakterier och smitta utifrån som man kan få från "vildgräs" även om man tvättar det :-)