Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 698 ggr
DenisVF
0

Någon som vet?

När ska man städa buren till gerbilerna? varannan vecka eller så?

Och när man städar buren kasstar man då ALLT andvändt spån?           Kissar gerbilerna överallt i buren? tvättar dem sig i sin sand?

Hur mycket kostar ett vetrinär besök om den blir sjuk?

Känner mig så dum när jag frågar såna frågor men nu måste jag få veta allt korekt (stavning)

glad för svar :)

gerbil99
1

Jag brukar slänga allt spån efter 2 veckor och byta ut det mot nytt. Mina gerbiler brukar "göra sina behov" i sandbadet. Som jag oftast byter varje dag. Jag har 2 sandbad i buren som står långt ifrån varandra och mina kissar bara i det ena och badar i det andra. Visst gör de fel ibland men oftast inte. Jag hade tidigare lite grövre sand i den skålen som (jag tänkt ha som toalett) Men då gick de bara på den andra skålen med badsanden. Jag har bara varit hoss veterinären med en dvärghamster och då kostade det runt 200kr. Vet inte riktigt med gerbiler ännu. Men det borde vara ungefär samma kostnad. Hoppas att du fick svar på dina frågor. ;)

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus

[Jessica_91]
2

Om du har över 100 liter så kan det räcka med så lite som 1 gång/månad men man märker fort själv hur ofta det behövs. Beror på hur stor bur man har, hur mycket spån, hut många gerbiler, hur mycket de smutsar ner osv. Gerbilerna utför sina behov i hela buren men om man har tur så föredrar de sandbadet där de också tvättar sig. Sanden kan behöva bytas varje dag. Vid burstädning ska allt spån bort (man kan dammsuga upp det sista som är svårt att få upp om man inte kan hälla ur spånet) och så ska buren torkas med en blöt trasa eller liknande. Veterinärkostnader kan variera oerhört, i min stad brukar besök och undersökning kosta 300 kr medan det på vissa kliniker kan kosta närmare tusenlappen. Så det gäller att alltid ha pengar sparade ifall att gerbilerna blir sjuka. Det finns en sökfunktion här på sidan (till höger om ikonen där du skapar en ny tråd) som du kan använda för "lättare" frågor och så klart även för mer svåra sådana med. Så kan du läsa gamla trådar ang ämnet du vill veta mer om :-)

ks.gerbil
0

Läs artiklarna här på GiF och hemsidor. min finns i min signatur även andra uppfödare har den där.

Gerbil-hemsidan hittar du R

[EmiliaLJ]
0

Fast ang. sandbadet så brukar jag bara byta sand var tredje dag, MEN jag silar det i en väldigt finmaskig sil flera ggr om dagen :)

Anne.K
0

Har man en bur på minst 100 liter och mycket spån och bara två gerbiler så räcker det att städa en gång i månaden och då byter man ut allt till nytt. Sandbaden byter jag endast vid behov men silar sanden varje dag med finmaskig sil. Angående veterinär så varierar det beroende på vart man bor och vart man går vad kostnaden blir.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Kameo
0

Jag har en stor SAMLA-låda (130 liter) och byter spån ungefär en gång i månaden. Ju oftare man byter desto mer hygieniskt är det ju, men när du byter försvinner även eventuella kartong/pappersflisor som hjälpt dem hålla gångarna uppe och de måste gnaga till sig allt igen. Det behöver dock inte vara något dåligt för dem! :)

Känner man att det börjar lukta lite illa eller om det är väldigt blött (kissfläckar) kan man byta oftare.

Mina gerbiler är inte så förtjusta i att spånet byts, eftersom de föredrar att ha sin gamla lukt kvar. Det tog flera dagar innan de vänjde sig vid första spånbytet hos mig.

Med vänliga hälsningar,
Filip