Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 947 ggr
DenisVF
0

Lyssnar era gerbiler på er?

Jag har lite framtida namn som jag skulle vilja döpa min FRAMTIDA gerbiler till (vi får hoppas dem kommer passa)

Men jag tänkte att eftersom gerbiler inte är fiskar så kanske dem kommer på sin inkallning.

Kan man säga namnet och ge den första en godis? Som man gör med valpar.

Eller ska man komma på ett bra ljud som betyder att dem ska komma?

Någon som har lydiga gerbiler? svara då! tack i förtid för svar :) <3

ks.gerbil
3

Mina gerbiler lyssnar på mig, alså när jag pratar led dem eller spelar piano så står dem och lyssnar. Jag har även en lockljud. De lyssnar när jag säger Kiro eller shiro men tror inte dem uppfattat det är deras namn. De vet att det betyder något. Problemet med att namn träna en gerbil är att du har flera stycken ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Anne.K
1

Att träna in namn på gerbiler är nog väldigt svårt dock kan du lära in ett lockrop istället. Antingen klicka med tungan eller vad nu passar dig. Lär dom sig ljudet kommer de komma sedan när du använder det. Jag själv har dock varit lat och har faktiskt inget lockrop till mina gerbiler. Men det behövs inte för mig. Mina gerbiler kommer direkt jag bara är närvarande då de har kopplat min närvaro till att de får godis. Smidigt för mig :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har läst om folk som har lärt sina gerbiler deras namn och kan använda det för att locka på dem jag tror dock också att det är väldigt svårt över huvud taget med verbala kommandon. Jag hittade en jättebra engelsk artikel för något år sedan om huruvida gerbiler kan skilja på vissa stavelser, ska se om jag kan leta reda på den igen.

Annars så funkar som de andra nämn ett lockljud väldigt bra och ska inte vara så svårt att lära in. Jag har gjort så att jag gör ljudet mer eller mindre varje gång gerbilerna får godis (det blir en vana till slut) och så har jag tränat dem att följa min hand ihop med ljudet.

Om du spolar fram till 1:40 kan du se hur mina töser Lilly och Iris kommer springande när jag lockar på dem. Väldigt användbart om man rastar gerbilerna på stora ytor och tycker att det blivit lite väl tyst i rummet haha. Skrattande

gothic_eve
1

Som dom andra säger så räcker det med ett klickljud eller liknande så kommer dom.

Till slut så kommer dom bara du närmar dig buren då dom kommer att känna igen hur du låter och din lukt (gerbilerna hör otroligt bra och har ett utmärkt luktsinne).

Jag hade en gerbil i går som hade smygit sig ur sin bur och var på upptäcksfärd i hallen - när jag kom upp för trappan så kom han springandes rakt över golvet och satte sig på min fot :)

(han tyckte nog att stora världen var lite väl läskig)  Flört

Kameo
1

(Förlåt om jag upprepar något svar)

Jag har läst mycket om att gerbiler kan lyssna på sina namn, men det är nog enklare att göra ett gemensamt ljud som alla kan lyssna på istället (jag gör pussljud eller "klickande" ljud med tungan mot gommen).
En av mina ligister har nyligen börjat lära sig att "nej" betyder "hoppa tillbaka ner i buren!" Fick dock dem för ungefär en månad sen, så jag har inte haft så mycket tid att träna dem till att lystra till namn än.

Med vänliga hälsningar,
Filip