hur rastar du dina gerbiler?
Hej! Jag har ett litet problem, jag vet inte riktigt hur jag ska rasta mina gerbiler utan att de riskerar att ramla ner från en hög höjd eller springa iväg och rymma bort i någon springa eller i något skåp.
Hur rastar du dina gerbiler? Min säng är väldigt upphöjd och får inte ha dem där av min sambo, vill inte ha de på skrivbordet eller matbordet för att jag inte vill att de ska falla ner och golvet är så stort och vill inte att de ska rymma under sängen eller igenom någon springa.
Någon som har tips? Jag har kollat på hamsterhagar, men de kostar ca 260kr styck, känns så överdrivet dyrt.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Jag har byggt en stor hage av sånt där fyrkantsnät som är ca 50 cm högt och silvertejpat halva vägen upp för att minska problemet att de ska försöka klättra ut. Och den hagen funkar fint för mig, lätt att bara rulla ihop till en rulle när man inte använder den och ställa undan :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Vi hade kompostgaller stående hemma och jag hade nät över som jag köpt för att göra burlock så jag satte fast nät på gallret. Tyvärr har nätet såpass stora maskor att gerbilerna kunde klättra upp (dock var det såppas högt att jag hann fånga upp dem innan de klättrade ner på andra sidan) så det var lite jobbigt när någon väl bestämde sig för att de baske mig inte skulle stanna kvar i hagen haha.
Det tog flera månader innan tanken slog mig att jag kunde tejpa fast kartong på insidan av hagen för att förhindra rymningsförsök 
Inte direkt snyggaste lösningen men eftersom att jag hade alla grejer hemma redan så var det billigt i alla fall hehe.
#1 Har du någon bild på din hage? Låter väldigt smidigt och bra, blir änna sugen på att göra en sådan själv. 
2# ska försöka komma ihåg ta bild nästa gång jag rastar gerbilerna :)
#4 råkade jag skriva gerbiolerna istället för gerbilerna? Eller är det du som råkat stava fel åt mig? :P
I början hade jag dem i sängen som är lite upphöjd men sedan började en av dem klättra nedför täcket, och sedan ännu en och nu alla fyra. Så jag bestämde mig för att ha dem löst i rummet istället, ofta med hjälp av min syster som vakt.
Vill även tillägga att mina filurer är jätteduktiga på att avgöra var det finns kanter och att det är för högt för att hoppa.
Med vänliga hälsningar,
Filip
Jag tycker att rasta dom i sitt badkar (om man har något) är bra :) Läste inte allas kommentarer så jag vet inte om någon har skrivit detta redan….
Jag har mina på sängen, det fungerar jättebra. Självklart står jg där helatiden och vaktar för en av mina *hemhmm Elvis* är liiite rymningsbenägen x)
Jag rastar mina i ett gerbilsäkrat rum (inga kontakter, sladdar eller annat dom kan gnaga på eller fastna i)
Eller i badkaret ( lägg en gammal handduk på botten)
Min gamla lägenhet var helt gerbilsäkrad så där kunde de få springa av sig lite hur som helst, satte ut lite prylar på golvet och så höll de sig ofta där.
Nu har jag bara Gimli som känner sig tryggast i sin bur, så däri landar något nytt några gånger om dagen. Funderar på en flying saucer till henne.

smart det där med kompostgallret :) jag har ju massa sådana som skrotar här hemma, dock täckta med snö haha, har flyttlådor också, kanske kan tejpa ihop lite småbitar. Jag har också en samlalåda men den känns lika stor som själva buren dem bor i
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Jag lät mina springa omkring i min säng. Hade filtar och kuddar de kunde hoppa upp på och gömma sig under :P
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡