Intressekoll jirdar
Funderar på att omplacera mina persiska jirdar, så jag tänkte göra en intressekoll. Jag kommer att ställa stora krav på dig som köpare, då detta är exotiska djur.
* Jirdarna är tama, men inte stresståliga. Det går utmärkt att plocka upp dem och klappa dem en stund, de sitter still och låter sig hanteras. Buren vaktar de dock.
* Högst olämpliga till barn. Går något fel tvivlar jag inte på att de skulle klippa ett barnfinger.
* De gör vad som helst för en hasselnöt! Extremt lättflörtade filurer detta. Nyfikna så det förslår, och väldigt framåt.
* Dom kräver en van djurhand, rätt hanterad är dessa väldigt roliga och givande husdjur. Du bör vara lugn, bestämd och konsekvent.
* På det stora hela är de mycket lika gerbiler, bara lite mer av allt kan man säga. De har större krav på sin miljö och hantering, men ger desto mer tillbaka.
* De är mycket lättlärda, som nämnt gör de allt för hasselnötter. 
* Bur finns att få med, men den behöver rustas upp i bottenplanet då de annars äter sig ut snart. Bor temporärt i annan icke lämplig bur.
* Pris diskuteras om det blir aktuellt med köp. Hemmet är viktigare än priset.
Det är två hanar vid namn Chili och Muskot. Chili är lägst i rang, lite skyggare och försiktigare. Muskot är väldigt tuff och frammåt. Testar gärna den som hälsar på. Kaxig men snäll passar bra på honom. Muskot har förlorat halva sin svans i en olycka innan han kom till mig.
De är cirka 3,5 år, och kan nog förväntas bli minst det dubbla.
Jag matar dem med en blandning av gerbil och råttfoder. De älskar frukt och grönt, gärna flera gånger i veckan. Är tåligare med mat än gerbiler.
Jag kräver inte att du ska ha jirdvana, men kunskap är viktigt med dessa rackare. Läs på och fråga för all del!
Finns det någon som är intresserad? PM:a mig. 
Släng gärna in en bild :) jag är väldigt nyfiken på hur en jird ser ut då jag aldrig sett sådana. Hoppas du hittar ett perfekt hem till dina pojkar. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hm nu vart jag grymt sugen alltså. Vi har jirdar i skolan och jag är helt fäst vid dom små rackarna.. Efter bara tre veckor.
#1 Ops, hade visst lite bråttom, hade plockat fram en bild, men den blev liggandes på skrivbordet.. 
#2 Tack! 
#3 Berätta gärna mer om du känner att du har ett passande hem att erbjuda! 
Jag måste komma med en liten inflikning då jag själv har haft Persian Jirdar i många år (inga just nu) men åldern blir inte riktigt så hög som du skrev.
Dom flesta dör tyvärr redan runt 4-5 års åldern.
Är bara ett fåtal gången dom faktiskt blivit upp emot 6-7 år.
Jag tog ju in ett par -05 (från Tyskland) och hade en liten uppfödning… men intresset var verkligen minimalt då för var ingen som visste vad jirdar var för djur.
Det skulle inte förvåna mig om dom du har e barn barn eller liknande till mitt par.
Jag försöker hålla lite koll då och då på jirdar speciellt Persian och vad jag sett verkar det inte som någon annan sedan dess har tagit in något "nytt" blod (rätta mig självklart om jag har fel) kan vara mycket för att dom behöver ha det större än vad tex. gerbiler behöver.
Men dom e bra mycket mer livliga och roligare än gerbiler i mitt tycke :-)
Ja hade det varit ett par som vart lite yngre hade jag nog inte tvekat en sekund… hoppas du hittar ett toppen hem för dom!
Vill bara visa hur mitt par hade det :-)
(Hjulet hade dom bara några enstaka tillfällen då det inte e bra för deras ryggar att springa för mycket!)
#5 Tack för infon, uppskattat. 
Mina kommer ifrån en liten lantbruksskola i skåne, minns inte exakt vart den ligger.
Ja det kommer jag allt ihåg, var några studenter med lärare här hemma och var så glada att dom fick ett par :-)
Kommer inte heller ihåg vad det var för skola men kan ju inte vara allt för många som just har P jirdar.
Nej det lär inte vara många som har persrar
då är det säkerligen släktingar. Skoj!
Oj så söt :) ser ganska mycket ut som våra gerbiler fast med smalare huvud, väldigt fin. Synd att man själv varken har tiden eller platsen för ytterligare en djurart annars hade jag nog slått till direkt då jag gillar exotiska djur. Dock det enda exotiska jag har hemma just nu är mina chinchillor :P och dom tar enorm plats med deras jätte stora bur.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Det är fortfarande aktuellt, och det låter kanon, litar på ditt omdöme helt och fullt.