Han biter hål på kläder!!!
Hej!!
Jag har två gerbiler Sherlock & Watson, Watson är nu nästan helt handtam och Sherlock kommer. Men så fort man får upp Sherlock börjar han bita i minna kläder!! Jag har nu små hål i nästan alla långärmade tröjor!! Jag har nu bestämt en speciell tröja för gerbil-upptagning. Men det stör mig endå lite, då han inte springer runt i famnen utan bara letar efter nånstans att gnaga!
Har ni något tips??
Går inte att göra så mycket åt det. Tror det blir väldigt svårt att vänja av dem med det då deras gnagbehov är så stort.
MvH Tsunamis
Ja det är inget att göra åt. Jag har också gnagda kläder efter gerbilerna tyvärr :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag hade en tjej förut som gnagde direkt när hon kom upp i famnen.
Prova att blåsa lite lätt på honom när han sätter i gång med sitt gnagande - det kan hjälpa.
Hjälper inte det så¨"puffa" till honom lite lätt med fingret.
Detta kan mildra beteendet.
Jag har haft tur med mina gerbisar, de gnager inte särskilt mycket utanför buren - det händer då och då, men har aldrig råkat ut för något riktigt jobbigt.
Med vänliga hälsningar,
Filip
Jag brukade ha en gammal badrock som jag drog utanpå kläderna - superbra klättergrepp och den var gammal så det gjorde inget om de tunggade på den.
Lätt att slägna i tvättmaskinen också.
Hihii, mina gerbiler älskar att göra STORA!! hål i mina kläder, har jättemånga tröjor med hål i, och jag har fått slänga några.. ;P
R.I.P Alla Kläder! <3
Haha, det är bara att gilla läget, tyvärr. Har märken på ett par av mina kläder också, och precis som dina så är det bara en av dem som gnager. Så precis som andra ovanför nämnt, välj en tröja lillknatten varit på förut och bitit i, och ta på dig den när han ska upp. Kan rekommendera en bylsig tröja med bra klättergrepp, lätt för geriblen att greppa sig fast, och lätt för dig att ta på/av den. Kan funka att blåsa lite försiktigt på den också, men samtidigt måste man som ägare ha förståelse för att de små liven inte vet att det är en tröja de gnager på.