Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 429 ggr
Athelas
0

Hitta rätt köpare

Tänkte höra hur ni hittar bra/rätt köpare? Vilka frågor ställer ni?

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

Anne.K
0

Det är klurigt att hitta rätt köpare för man kan nog aldrig skydda sig till hundra procent från köpare man ångrar att man sålde till. Men man kan göra sitt bästa iaf att försöka analysera köparna och försöka känna in lite vad det är för typ av person. Jag personligen försöker ställa så mycket frågor som möjligt sedan ber jag dom och fråga sådant de undrar. Sedan frågar jag alltid om de har tidigare erfarenheter av gerbiler och andra djur med. Är dom nybörjare försöker jag informera om saker och här brukar man märka vilka som lyssnar och vilka som egentligen inte bryr sig. Har dom tidigare erfarenheter så frågar jag hur deras gerbiler har bott/eller bor etc för att se hur de verkar skötas, osv. Jag har en ganska lång process med alla mina intressenter då jag vill veta så mycket som möjligt om dom. Och nu innan jul har man fått gallra , gallra och åter gallrat bort folk som jag inte vill att mina gerbiler hamnar hos av olika anledningar. Känns inte köparna bra så behåller jag såklart hellre gerbilerna. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

gothic_eve
0

Jag gallrar bort personer som jag anser icke lämpliga.

Men jag ser till att köparen är informerad om hur skötseln av gerbiler ska gå till.

Jag uppmanar dom alltid att gå in här och läsa på så mycket dom kan om gerbiler och det måste alltid vara mamman/pappan som har huvudkontakten med mig om det är yngre personer som vill köpa.

(då det ändå är dom som har huvudansvaret över dom)

Sen när köparna är här så visar jag dom runt i mina burar, berättar och förklarar hur dom ska bo, hur det ska se ut och så vidare.

Dom får ställa frågor och jag svarar.

Jag brukar ta upp några av mina gerbiler och "dela ut" till mamman, pappan och barnet i familjen så att jag ser hur dom hanterar djuren.

Efteråt så finns jag alltid till hands om dom har frågor osv.

Köparna och jag har oftast haft kontakt ett par veckor innan själva köpet - då vet jag också att det inte är ett impulsköp.

Jag talar också om att gerbilerna är välkomna hem tillbaka till mig om det av någon andledning inte skulle fungera.

moawi
0

Jag brukar simpelt fråga: Vad kan du erbjuda för sorts hem till ett par gerbiler?

Jag märker snabbt på deras svar om de är lämpliga eller inte, är jag osäker så frågar jag om det jag känner mig osäker på. Av den här frågan får jag svar på:

- Vad de tycker är relevant för ett bra hem.
- Vad de faktiskt kan om gerbiler.
- Varför just de passar som gerbilägare.

Det märks också ganska snabbt om personen är… (åh jag kommer inte på ordet, men typ passionerad, hängiven, mycket intresserad?) om gerbiler på sättet hen skriver. Ofta märks detta tydligt när det är yngre personer som skriver till mig, t.ex: Jag har läst på jättelänge och nu äntligen, till helgen, ska jag och min mamma åka och köpa ett tvåhundraliters akvarium som vi hittade på Blocket!