Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1516 ggr
Minoth
4

FLYING SAUCER *video*

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gerbilerna håller på att sprina just nu i sin hage, satte in flying saucer 30cm och Pil testade det för första gången! 

Här är videon :) Tyck till!

http://www.youtube.com/watch?v=aqpGFlCptR4

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

haha, snabba pigga glada görbisar…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tassy]
0

Sådär, jag fixade in videon i originalinlägget också. Glad

Svansen är rak och fin iaf, även om det verkar behövas en viss del finsipande av den nyfunna tekniken Tungan ute (han verkar tycka det är lite ovant menar jag)

Så länge det hålls till begräsade tider i rasthage så ser jag inte att det skulle vara dåligt. Helt klart mer ergonomiskt än ett hjul, men inte såpass att det skulle kunna stå permanent i en bur (vilket det ju inte heller gör). Glad

Grodan
0

#2 Skrattande

Jag har sett videofilmer på möss som springer och de håller inte alltid kroppen rakt som görbisarna i filmen gör. Tycker det ser ut att funka bättre för görbisarna. Men givetvis är jag nyfiken på att testa en sådan här mojäng på rastplatsen till mina långsvansingar.

Minoth
0

#2 Ja tekniken är ju inte riktigt där än. Men alla gånger hon testat har svansen varit helt rak och fin :) Sen så även om hon har den i hagen nu så springer hon inte manisk i den, några sekunder eller max en minut sen slutar hon.

#3 Denna 30cm stora kanske skulle vara bättre för möss? Kanske att dom springer rakare då för att det är större yta?

Ska testa och se om mina små kan få igång hjulet ens ^^

Grodan
0

#4 lol… det är ju det… de måste kunna få igång det också… haha

ks.gerbil
0

ser ju jätte bra ut :D hmm.. jag kanske kan å se om mitt djurafär har en sån 30 cm. det skulle vara perfekt det enda jag oroar mig för är gnagande :P för kiro skulle inte resistera xD shiro tror jag skulle fatta galoppen derekt även om han har lite mindre sping i benen…

Gerbil-hemsidan hittar du R

Minoth
0

#6 den är ju gjort i riktigt hård plast. Mina gnagar sönder ALLT, men dom visade inget intresse på denna överhuvudtaget

moawi
0

Ser ju jättebra ut, och mycket mer naturligt än vanligt hjul. Kan säkert vara toppen till personer med smått överaktiva gerbiler. Bra att du delar med dig av dina erfarenheter till oss andra :)

Haha snygg stil också :*

Minoth
0

Ska se hur det utvecklar sig när dom är mer vana vid det. Blir intressant och se om aurora och cayenne springer lika rakt på det och så :)

[_hsleiufhbtv]
0

Det såg ju bra ut, härlig stil haha ;)

ks.gerbil
0

Ok :-) för ibland är plast hjul lite halv mjuka så de går att bita sönder :-P

[Jessica_91]
0

#11 Grejen är ju att de bara får springa på den utanför buren och då brukar i alla fall inte mina gerbiler vara så inresserade av att gnaga på grejer. Kanske smaka lite på något men mest så vill de springa runt och utforska ^^.

mickro
0

skulle inte använda den för mycket med tanke på snedbelastningen. nån gång ibland är väl okej, men vissa djur blir ju "besatta" av såna saker. :P

Minoth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 än så länge har jag inte sett att dom springer snett överhuvudtaget. Utan dom springer helt rakt.

Så dom kanske inte ens kan få snebelastning, däremot tror jag dom kan få det av de mindre flying saucer (den är MYCKET mindre än denna)
Där har jag sett videor där de ser ut som dom springer lite mer snett.

Här ser du skillnad i storlek

ks.gerbil
0

oj shit! vilken skillnad :O

Minoth
1

#15 ja precis! denna flying saucer jag har är 30cm och egentligen till för råttor och chinchillor. Men tycker den funkar jättebra för gerbiler, vet inte varför folk har mindre…

ks.gerbil
0

16 ellehur…

Minoth
1

Nu springer dom i hagen igen :) Men det är fortfarande bara pil som fattat att den går att springa på! :P

ks.gerbil
0

Hmm.. Kanske går att muta dem på hjulen? Hehe nä kanske lite ont :-P

Minoth
0

#19 haha tog faktiskt cayenne och satte henne själv på den, hon hoppade av när den rörde sig!

Jaja :P Aurora och Cayenne sprang på ganska bra i hagen ändå!

Pil däremot fick upp en jävla fart på plattan!! Herregud trodde hon skulle flyga av nästan! Men rakt sprang hon ändå

ks.gerbil
1

Haha spring SPRING vooom splat haha P

Minoth
0

#21 ahahaha de hade varit en rolig syn!

ks.gerbil
0

Förlåt för ot va trött :P jag och min kompis hade skrattat från typ kl. 20.00 xD (tack för tipset om ikea bollarna!)

Minoth
0

#23 inga problem :D Som sagt man får OTa i mina trådar! 

Ja dom bollarna är väldigt populära!! Cocosvarianten tar en bra stund att demolera.

ks.gerbil
0

hoppas jag kan åka till ikea i helgen då Skrattande trodde inte ens gerbiler kunde ha sånt.. eller är det sådna som luktar?

Minoth
0

#25 nej dom luktar inte och är helt naturliga :) 

Jag har kollat upp med ikea ^^

ks.gerbil
0

woho! har köpt dem idag Skrattande tänkte också se om jag kan träna några tricks med dem små bollarna Skrattande

moawi
0

Vad för sorts ikea-bollar pratar ni om? Blir lite nyfiken :)

ks.gerbil
0

28# http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/50153458/ man får 8 st. för 59 kr. 3 små 2 medium av kokos fibrer och 3 stora Skrattande

moawi
0

#29 Aha dem, det vet jag vilka de är :) Tack!

Annadelioncourt
1

din pil ser ut som min bertil^^ vad har du får hage?

jule
0

#0 Filmen är från första gången din gerbil får testa saucern?? Smart gerbil… jag köpte en för att låta en mina gebiler som är väldigt aktiv få srpinga av sig lite… men han inte vill inte jättegärna springa där ;P

Hur är det med er andra som testat? Har de lärt sig på en gång?

Kameo
0

Någon som vet om det finns i metall på Djurmagazinet/Arken Zoo så att den kan ligga i buren hela tiden, eller måste man köpa plast och hålla koll?

Med vänliga hälsningar,
Filip

Kameo
0

Väldigt fina filurer du har, för övrigt.

Med vänliga hälsningar,
Filip

Anne.K
1

#33 oavsett om det är plast eller metall så bör man inte ha det konstant i buren. Detta kan skapa ett stereotypt beteende av att de springer i det konstant vilket inte är nyttigt för gerbilerna.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Kameo
0

#36 Jaha, trodde bara att de blev beroende av endorfinerna (vilket i och för sig inte heller är så bra) och inte att det räknades som stereotypt beteende… Well, well! Då är det ju bara skaffa en av plast som är tillräckligt stor, eller?

Med vänliga hälsningar,
Filip

[Jessica_91]
0

#36 Jo men så är det, att de blir beroende. Vet dock inte om man kan räkna in det som ett stereotypt beteende eller ej.

Ja precis, eftersom att gerbilerna endast bör ha det under korta stunder så kan man lika gärna ha ett i plast som de får använda när de är utanför buren. Eller i buren för den delen om det finns plats och man sitter bredvid och har koll så de inte börjar gnaga.

Vet inte hur det är med andra gerbiler min mina gnager i stort sett ingenting alls utanför buren men kan gnaga som galningar när de väl kommer in igen hehe.Glad

Anne.K
0

#36 nej stereotypt är det såklart inte, ursäkta min trötta mamma hjärna, haha. Inte lätt när man hålls vaken om nätterna av sin lilla dotter :P så ibland tänker hjärnan inte alls. Beroende är det dom blir. Och det vill man ju inte heller att ens gerbiler ska bli för det är inte så bra i längden.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Kameo
0

#37 Mina är inte heller så gnagsugna utanför buren, utan de föredrar att springa runt och nosa.
De gnager nästan bara på saker när jag inte är i närheten!

#38 Absolut, ingen fara! :) Ville bara vara säker.

Med vänliga hälsningar,
Filip