Blocket annonser
Jag är inte den som brukar överreagera men nu blir jag faktiskt skrämd när jag söker på "gerbiler" på blocket. Nästan i varenda annons har Gerbilerna 2 cm spån, springhjul och Saltsten eller gallerbur - vad för slags info ger djuraffärerna nu för tiden? Man kan ju börja undra? Snart försvinner väl deras naturliga beteenden att gräva tunnlar och dom börjar skaffa sig stereotypa beteenden som att springa maniskt i sina hjul?!
Det lär nog bli ännu fler nu efter jul med tanke på årets julkalender, pojken som är med har en ensam gerbil i en duna med 3cm spån, springhjul och hus och hyllor i plast! Lär nog bli många barn som önskar sig en sån i julklapp nu pga det!
Jo tyvärr kommer det säkert att bli så.
Men jag undrar vad som krävs för att få ha och hantera djur i en djuraffär.
I princip så kan vem som helst arbeta där - utan kunskap?
#2 Som jag förstått det så måste minst en person ur personalen ha vissa kunskaper om de djurslag som säljs i butiken. Dock kan det vara så att en enda person av kanske fem anställda har utbildning om smådjur t.ex och när den personen inte är där så har uppenbarligen inte de övriga samma sorts kompetens att ge bra skötselråd vid försäljning. Samma gäller med fiskar, reptiler, fåglar osv.
Sen vet jag inte hur bra dessa utbildningar är med tanke på hur det ser ut i de flesta djurbutiker… Personligen anser jag att det är fullt rimligt att kräva att alla anställda ska ha kunskap om alla de djurslag som säljs. Och kan tänka mig att det krävs vissa justeringar i utbildningarna för att man ska se förbättring i djuraffärer.
#3 Ja precis, så har jag också uppfattat det. En gång när jag var på lokala Arken Zoo (INTE att rekommendera) tittade jag på gerbilerna för att lära mig lite om dem, och han gubben som stod i kassan sade att han "skulle hämta någon som var mer kunnig inom området" eftersom han inte kunde svara på särskilt mycket om dem (inte ens ålder eller när de kom in!!!)
Veckan efter var jag där igen och han kände inte igen mig antar jag, eftersom han plötsligt var "expert" på gerbiler och större gallerburar var superbra trots att de var dyra. Suck.
Förlåt för off-topic >_<
Med vänliga hälsningar,
Filip
fy detta får mig tänka på när jag va och köpte hö för ett par dagar sen.. det va en mamma som hade köpt en mini-duna helt rosa och vad fanns brevid henen jo julklapps papper och två möss! fy jag vet inte mycket om möss men en sak vet jag, de behöver ha klätter möjlighet! fy fy fy fy..
hatar verkligen inpulsköp bara för barnet vill!
när jag köpte mina va det väl ett slags inpulsköp men jag hade frågat jätte länge och när pappa sa ja att vi kunde köpa ett par började jag leta ännu mer överlalt och anteckna all information jag hittade har fortfarande kvar dessa papper, jo visst va det ett inpulsköp för vi hittade dem och så bestämde vi att vi kunde köpa dem sådär snabbt för de va söta , det va ju inte planerat att vi skulle köpa dem precis då men vi väntade 1 vecka och jag läste ju på mig som en id*** och ställde massa frågor till mig om hur det skulle bli sen om jag hade tid o.s.v. visst det kanske inte va världens smartaste grej att göra men jag tog ansvar och pappa o mamma också. det som vissa föräldrar gör är helt sjukt, som det vore en leksak som man kan kasta sen..
förlåt för lång och lite utanför ämnet kommentar men jag blir så arg
En sak är säker jag tänker granska köpare med lupp ett tag framöver pga julkalendern! Jag ställer ju många frågor oavsett men jag gillar inte när djur dyker upp i filmer eller tv för då är det djuren och uppfödarna som får ta smällen…
MvH Tsunamis
#2 när jag gick dem så tyckte jag de var väldigt lite info om de olika djurslagen och tänk hur lätt det är att blanda ihop all info sen. De fristående kursena tror jag inte ens har prov utan du får intyg direkt att du gått kursen.
MvH Tsunamis
#6 en annan har helt plötsligt fått en himla massa intressenter denna månaden där det är föräldrar som vill köpa gerbiler till sina barn i julklapp. Och många har jag fått gallra bort då en del har känts lite väl impuls köp över det. Jag vägrar låta mina pälsklingar bli ett julklapps-impuls till ett litet barn som sedan tröttnar efter någon vecka. Så just nu granskas alla intressenter extra hårt. Sedan försvinner även endel direkt jag säger att jag inte har några till salu inför julen. Och bara det ger mig dåliga vibbar. Så nej. Nu håller jag hårt i mina älsklingar.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#8 japp samma här. 1 av 5 eller mer svarar inte ens på mailet där jag skriver att jag inte har något innan jul och frågar om det går bra att vänta. Så synd egentligen att det ska finnas så många oseriösa.
MvH Tsunamis
#9 mmm, är så tråkigt när folk verkar se djuren som saker :/ .
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jo precis jag känner att det kommer att bli så.
Jag har heller inga bebísar till salu just nu men jag har kullar på gång och jag kommer också vara extra noggrann med vart dom hamnar efter denna "dåliga" reklamen för gerbiler i TVn.
Men det känns som att även djuraffärerna säljer dom så - med galler eller dunabur, plasthjul och rör (precis som att det vore hamstrar).
Tycker att man ska gå en kurs för varje specifikt djur man säljer i djuraffärer och att dom ska ha " köpkontrollanter" som kommer in och påstår sig vara intresserad av att köpa tex gerbiler med bur och ser vad djuraffären säljer iväg till dom och hur pass kunniga dom är.
Som en form av "oförberett prov"