Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettot-fiket
Läst 1598 ggr
Disyerto
12

Gerbil i årets julkalender

Ush…blev så irriterad när jag kollade på årets djurkalender. Det är väl jätte bra att de gör lite "reklam" för gerbilen, som är ett så härligt djur. Men de hade väl ändå kunna kolla upp noga innan och visa gerbilen i den miljö som den borde leva i, den bodde dessutom ensam. Det är lära hela sveriges befolkning massa felaktig levnadsfakta om gerbilerna.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

NaDa...
0

Såg den också, även om jag inte har gerbiler så ser jag ju att det är fel. Liten bur, hjul, ingen vän och knappt med spån..
Jaja, får väll hoppas att om någon skaffar gerbiler efter kalendern så kollar de upp den rätta faktan..

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

ks.gerbil
0

men fyyyy blir så j****** aaarg

Gerbil-hemsidan hittar du R

Gerbilles
3

Skulle precis gör en tråd om det här, men du han före (; Stör mig så mycket på det! Den bor i en duna med typ 3 cm spån och har ett hjul och plasthus … :/ Det va ju i alla fall bra att dom sa att gerbiler kan skada ryggen om dom bara springer i hjul, men ändå himla dåligt. :/

Disyerto
0

# precis…det var väll det enda bra med det :/

BettaSplendens
0

Skulle också göra en tråd, haha. Men gud VAD sur man blir, nästan så man vill maila och klaga :(

Disyerto
0

#5 funderar faktiskt också på att skicka ett klagomail.

[GerbilLooover]
0

Jag blev superarg och irriterad av det också! Nu kommer väl jättemånga i sverige tycka att den gerbilen som var med var jättesöt, det var den ju, men nu vill väl småbarn ha en egen gerbil… :/
Sen så tog ju killen som var ägare till gerbilen med den i bilen när det var kallt, det blev jag arg över. Skrikandes

ks.gerbil
0

Ge mig mejl-adressen så gör jag det direkt!

iJennie
0

/Kram Jennifer

[KKlara]
4

Tänkte också göra en tråd om det här xD

Till saken, jag blir så j**** förbannad på tv-bolaget. Jag mådde dåligt när jag såg det här. En gerbil i en liten dunabur med pyttelite spån och dessutom ettt hjul! Usch! Det är väl bra att dom säger att gerbiler kan få ont i  ryggen av hjul men de får det att låta som om gerbiler kan ha hjul om dom får springa på golvet också.
Och så har han den i fickan också! Nej, usch och fy!

[EmiliaLJ]
0

Tänkte också göra en tråd om det här :P Man blir så aarg!! Grrrrr…… ;(

ks.gerbil
0

bara en fråga kan man se programmet igen? om så kan någon länka haha känner mig lite dum nu xD

OskarJ
0

Skulle också göra en tråd om det här :)

#12 gå in på svts hemsida och kolla första avsnittet :)

ks.gerbil
0

ehh…. HAHAHAH gud kan någon länka jag hittar inte den xD

ks.gerbil
0

jo nu hittade jag den :PP

ks.gerbil
0

den va visst inte tillgänglig typ :/

OskarJ
0

testa igen :)

ks.gerbil
0

tror det hade varit bättre om jag inte hade sett den Skrikandes

****** ***** ***** **** qejfhpiefu förlåt alla synskadade som kanske läser här men allvarligt talat jag spränger snart ….

ks.gerbil
0

alla som kan skriv en klagomejl till dem då kanske dem fattar istället för dem tror att det bara finns "en galning" som tror så!

[GerbilLooover]
6

#20 Har skrivit ett nu, men inte skickat. Jag skrev såhär:

Hej!   När jag såg första avsnittet i julkalendern 2012 blev jag riktigt arg, det var med en gerbil och jag har lite saker att berätta angående gerbiler: 1. Gerbilen bodde i en dunabur, som är en av dom sämsta burarna som finns för gerbiler, för att de kan komma åt plastbitar att gnaga på och de kan lätt bita loss en plastbit och sätta i halsen, och de kan gnaga i gallret vilket kan ge små sår vid nosen och det förstör tänderna. 2. Gerbilen hade ett hamsterhjul, vilket kan skada ryggen om svansen böjs eftersom svansen är en fortsättning på ryggraden. 3. Gerbilen bodde även ensam, gerbiler är flockdjur och det är lag på att gerbiler ska vara minst två och två, är det hanar kan det vara fler men honor SKA vara två. 4. I gerbilens naturliga miljö lever de i öknen, där de bor i stora gångsystem som kan bli upp mot 4 meter långa, gerbilen i julkalendern hade nästan inget spån att gräva i alls. 5. I buren vad jag kunde se fanns det plast, vilket är mycket farligt om gerbilen skulle börja gnaga på det och sätta i halsen, då kan den kvävas.   Nu vet ju inte jag hur gerbilen bor i vanliga fall, men nu kommer säkert många vilja ha en gerbil och går till djuraffären och köper en innan de läst på om djuret de skaffat och vet inte hur man ska ta hand om det på rätt sätt. Jag själv läste på i flera månader innan jag skaffade gerbiler, för att de skulle få det så bra som möjligt.  
//Gerbilälskare

Är det något jag glömt som jag ska ta med? :P

ks.gerbil
0

nej tycker den va bra vissta saker som honor ska vara två är lite fel aktig men tycker det är bäst så så att inte nybörjarre köper 4 honor bara spdär :)

ks.gerbil
0

i alla fall så va min mejl mycket mer "pissed off" är så ***** förbannad alså, jag brukar ta det extra lugnt när jag skriver sånt men just nu bryr jag mig såhär lite --><--

svartkanin
0

Jag störde mig också på att den sprang i hjul, var ensam och inte hade ett ordentligt boende. En sak som var bra var ju att killen sa att dom får ont i ryggen av att springa i hjul…

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

ks.gerbil
0

ja men varför ska den ha hjul då -.-

svartkanin
0

#25 Ja, det kan man undra :P

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

ks.gerbil
0

sen han jag nu titta på hela den är ju hur idiotisk som hels ju! "nej men oj fryser du? jag tror hon håller på att bli förkyld" -.- och sen hur han håller henne -.-

[EmiliaLJ]
0

#27 verkligen… -.-

moawi
8

Nu har jag tittat på första avsnittet. Jag tycker det var gulligt att de hade med en gerbil! Glad Hoppas att fler får upp ögonen för dessa söta djur.

Jättetråkigt att gerbilen inte sköts om bra men jag hoppas att den som blir inspirerad att skaffa gerbil tar sitt ansvar och läser på själv.

Ni som mejlar - vad vill ni att SVT ska göra? Förstår ert syfte och håller med er i det ni skriver men jag tror inte SVT kommer göra om julkalendern eller gå ut med ett pressmeddelande om sitt misstag.

ks.gerbil
0

Jag bryr mig inte riktigt om vad de kommer göra vara de får känna lite åå Hur förbannad jag är Hahaha Jag tror tyvärr att de kommer få upp ögonen åå fel sätt tyvärr…

ks.gerbil
0

Jag bryr mig inte riktigt om vad de kommer göra vara de får känna lite åå Hur förbannad jag är Hahaha Jag tror tyvärr att de kommer få upp ögonen åå fel sätt tyvärr…

Pawprint
0

Tyckte också det var härligt att se en gerbil! Men blev dock mindre förtjust över buren/hanteringen/etc av gerbilen :( Tycker det är bra att pojken känner till om deras känsliga rygg och låter den få gå fritt i rummet :) Kommer dock få diskutera med min lärare imorgon så får jag avreagera mig…

ks.gerbil
0

Varför Ska du avreagera dig? Du får väl vara arg då det ät fel eller? Eller så har jag inte fattat det du säger.xD

Pawprint
0

Asså jag menar prata ut om mitt missnöje haha :P

Bekka-AR
0

Tänkte också på det så störande! Min familj fattade inte varför jag blev irriterad men de kunde väl haft en hamster om de bara ville ha en! Så hamsterhjulet också! ussh!

gothic_eve
0

Jag håller med om att det är tråkigt att svt inte har fått korrekt info angående skötseln av gerbiler men eftersom julkalendern är förinspelad så går det ju inte att göra om heller tyvärr. Roligt att dom tar med just gerbilen men då ska dom också visa en korrekt skötsel av arten också!

Disyerto
2

Det är lite som att de skulle skapa en julkalender där barn har tex hästar under vanvård. Vilket ramaskri det hade blivit.

ks.gerbil
0

Ellehur men är det "bara en liten gnagare som man kan sälja på blocket" sen är det okej ju -.-

Sparklingponi
1

Jag har också funderat på det här men kom fram till att denna gerbil kanske faktiskt bara var i den buren under inspelningarna. Att det är lite spån kanske bara är för att underlätta för skådespelet. Hade inte blivit så mycket gerbil på film ifall hon bara hade varit och grävt i 25cm spån hela dagarna om ni förstår vad jag menar. Och att det är ett hjul var ju dumt men det är säkert nån som har tänkt att det skulle göra filmen roligare bara. Att hon är ensam förstår jag dock inte, men det kan ju också vara för att underlätta filmandet. Att dom inte har fler att hålla koll på.

Vi vet inte vad som pågår bakom scen.

ks.gerbil
0

Men de som tittar inte bryr sig inte om det underlättar eller inte de ser och gör

Sparklingponi
1

Nej det är klart, men jag menade bara att det kanske inte egentligen är så hemskt som det brukar.

Sen problemet med trögfattade idiot-svenskar som inte kan sköta sina djur rätt, det är ju helt klart en annan sak. Förstår hur ni menar.

Disyerto
0

Känner att denna tråden börjar spåra ur lite….:S

Sparklingponi
0

Kanske lite? :P

Disyerto
0

:)

Kameo
0

#33 är man arg ska man väl avreagera sig? Annars kan det gå illa…

Med vänliga hälsningar,
Filip

ks.gerbil
0

Hahaha tror vi alla tänker på olika saker xD Nej men alså det jag gr fattat är att hon Ska prata med sin lärare om detta och att hon inte får säga att hon tycker det är fek ;P Tänk på att min svenska fortfarande inte är det bästa :)

[EmiliaLJ]
0

#46 vad menar du med att din svenska inte är den bästa?

Disyerto
0

#47 Är inte det lite ovidkommande?

ks.gerbil
0

47# Jag svarar väl ändå men sen lämnar vi det för tråden handlar fortfarande om julkalendern ;) Jag är ju inte svensk :P

Pawprint
0

Yes. Tänkte prata om detta med min djurlärare och se vad hon tycker - om hon nu följer det. Så har nån haft koll på de senaste avsnitterna (stavning?) eftersom vi ändå ska hålla till ämnet ;)

Asa-S
1

Blev också irriterad samtidigt så vet man inte hur den bor annars. Ett år hade de med ett marsvin som bodde i liten bur..ensam(de är också flockdjur) De fick klagomål och sen stod det i tidningen att den bodde med kompisar i stor bor och hade det jätte bra. De flyttar ju djuren när de inte filmar ;) Sen vore det ju bra om svt kunde lära sig av sina misstag…Såg ett inslag på bolibompa där en liten tjej hade med sig sin hamster…inte allt bra bur o grejer i buren. Sånt är onödigt och tråkigt att se.

ks.gerbil
0

Problemet är att de som tittar ser inte bakom kulisserna de ser att den bor själv i plastbur, det är vad de härmar

[GerbilLooover]
1

Fick svar av svt idag, det är olika gerbiler som spelar Peggy, och då den som är piggast, annars bor de bra med sällskap, men det vet ju inte alla… Så folk kommer ju gå efter vad som visas i julkalendern, inte bakom scenen..

ks.gerbil
0

jo precis, det är det personer inte fattar! skriv tillbacks och berätta!

[GerbilLooover]
0

Gjort det…

Men ett litet tips till alla är att skicka in en insändare till erat landskaps tidning om det här, så om den kommer med vet iallafall typ hela ert landskap om det! :D

ks.gerbil
0

Bra! Du är faktiskt väldigt modig :)