Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 403 ggr
Vissa3
0

Hane som Revirar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hanne revirar alltid på ett som samma ställe.
Eller snarare.. jag TROR att han revirar.
Varför gör han detta ?

Han har även bitit min pojkvän. Dock aldrig mig och jag har ägt och hanterat honom i 3 år.

På bilden sitter han i buren han hade tidigare. Han bor inte kvar i den buren.

Kameo
0

Förklara lite mer utförligt… HUR verkar han markera revir? Måste säga att jag inte gillar gallret dör bakom, och plasten han står på är inte heller särskilt bra. Skriver från mobilen, men läs artiklar och diskussioner om burar och inredning. :)

Med vänliga hälsningar,
Filip

Vissa3
0

Han gräver först, sen ställer han sig och står blickstilla en stund (medans han pissar). Och det är alltid vid matskålen. Kan det ha ngt med det att göra ??

Nej, jag vet, tjejen som hade honom innan mig hade den buren, men jag har bytt till terrarium. Han bor alltså INTE i den buren som är på bilden.

Tsunamis
2

Nej det är inte revirmarkerande. Han har valt att ha sin toaplats bredvid matskålen bara, de kissar gärna på samma plats. Gerbiler markerar revir med magen och stryker den mot saker. Bor han ensam? Gerbiler trivs inte så bra själva så du bör tänka på att skaffa sällskap till honom.

MvH  Tsunamis

Disyerto
0

Ett sätt att få han att inte kissa kan vara att flyttta hans sandbad dit och flytta matskålen en liten bit om det behövs. Har man tur kan ha börja göra sina behöv då i sandbadet om han känner sig bekväm med det. Kan vara lite lättare att hålla rent då :)

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

ossilian
0

Kissar han något i sandbadet? Min hongerbil gör sina behov i en av sina hålor och sandbadet använder hon bara till just bad. Medan killarna mest kissar i sitt sandbad. Och tvättar varandra :)