Uppfödare i närbild - Midgårds
Nu är det dags för en ny artikelserie om uppfödarna här på Gerbiler iFokus och Midgårds vann lottdragningen om att bli först!
Namn: Johanna Hornstrand**
Bor:** Västerås
Uppfödarprefix: Midgårds
Hur länge har du haft gerbiler?
1997 fick jag mina första grabbar.
Hur många gerbiler har du nu?
24st mongoliska och 8st egyptiska
**
När fick du din första gerbilkull?**
I september 2005
**
Vad fick dig att börja avla?**
Jag hade två fina gerbilhanar som var extremt mysiga och tama för den delen, som dessutom hade vunnit en hel del priser på utställningar. Men så plötsligt dog en av bröderna ganska tidigt och jag hade bra kontakt med deras uppfödare så tillsammans leta vi fram en fin hona till den kvarstående brodern och på den vägen gick det.**
Är du medlem i någon förening och i sådant fall, är din uppfödning registrerad?**
Jo jag är medlem i Svensa gerbilföreningen och uppfödningen har varit registrerad sen 2006.**
Får man med stamtavla när man köper gerbiler från dig?**
Ja absolut så länge inte de går segt från registratorn, men hur som så ska man får en stamtavla.**
Vad har du för mål med din uppfödning?**
Mina främsta mål är att få fram trevliga, friska djur med ett bra temperament. Självklart är det kul att avla fram olika färger och liknande men det är mer som ett plus än ett mål.
**
Ungefär hur många kullar tar du på ett år?**
Det varierar helt beroende på hur mycket djur jag har, hur mycket tid det finns till dem och självklart plats här hemma. Men i år har det varit ca 8st kullar och det kan bli några fler, dock hade jag en ganska långe period här innan då jag nästan inte hade några kullar alls.**
Vad kostar en gerbil från din uppfödning?**
Det kostar 150kr/st.
**
*Vad ställer du för krav på dina köpare?
Mina köpes villkor:
• Man ska vara påläst om djuret naturliga behov och veta vad djuren behöver för att må bra.
• Det ska vara ett genomtänkt köp och inte en impuls.
• Är man under 18år behövs det medgivande av målsman och de måste även veta vad de ger sig in på, då de har det främsta ansvaret.
• Jag säljer aldrig mindre än 2st djur tillsammans om det inte redan finns en kompis i nya hemmet.
• Ifall jag anser att djuren ej är bra avelsmaterial så bör de ej gå till avel.
**
*Hur bor dina gerbiler?
De flesta bor i stora akvarier inne i mitt "djurrum" men jag brukar hålla djuren som har ungar i dunaburar ett tag så jag har bättre koll på ungarna just när de är som minst.**
Vad tycker du om att göra när du inte håller på med gerbilerna?**
Ja jag måste ju förstås pyssla om alla andra djur, men annars är jag väl lite av en "datanörd" och ibland lufsar jag runt i skogen för att leta svamp. Även om jobb kanske inte är det man tycker är roligast så tycker jag om mitt jobb då jag jobbar på en veterinärklinik.**
Har du några tips att ge till de som funderar på att börja föda upp gerbiler?**
Det finns så extremt mycket jag skulle kunna tipsa om men till och börja med ska man alltid tänka: varför vill jag föda upp, har jag tid, har jag plats i fall jag inte kommer kunna sälja ungarna? Sedan tycker jag alltid att man ska läsa på och gärna ha kontakt med en uppfödare som är har vanan inne som kan ställa upp lite som en fadder igenom det hela.
Tack så mycket till Midgårds som ville berätta mer om sig själv och om sin uppfödning! 
Midgårds är en JÄTTEBRA uppfödare och jag har 3st fina exemplar här hemma, och de är helt fantastiska djur! ;D
Kul att få läsa lite mer om dig! 
roligt att få veta mer om dig :)
kul att höra :)
Jag undrar om det kommer några fler såna här liknande artiklar?
Ja det gör det