Avels fråga
Har två underbara tjejer som är bew och pew. Hade tänkt para någon av dessa när de blir äldre med min polar fox. Ni som undrar mål är friska och tama djur då alla dem är väldigt tama, men ska endast para om de fortfarande har detta fina temperament när de är ca 8 månader. Min fråga är då vilken färg skulle ungarna kunna få? Jag har försökt kolla upp det men skulle någon kunna förklara?
Hur ser stammen ut? Har du stamtavlor på individerna så man kan se vilka färger som finns bak?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 tack så mkt har verkligen tänk mkt på det. Men än så länge är de underbara. #2 Har stamtavlorna hemma ska kolla på det när jag kommer hem. skriver så fort jag vet. :)
Börjar med Baloo: polar fox far: Amour silver nutmeg mor: Lydia ivory Cream farfar: ökenstjärnans true slate farmor: ökenstjärnans Anita silver nutmeg morfar: Hjortron red eyed orange mold mormor: smulans gunni red eyed honey farfars far: ökenstjärnans Isak silver nutmeg Farfars mor: ökenstjärnans Hjördis Grey agouti farmors far varglyans noa polar fox farmors mor: ökenstjärnans daga silver nutmeg morfars far: orions simba red eyed honey morfars mor: orions wasabi silver nutmeg mormors far: varglyans izac red eyed honey mormors mor: Alma red eyed honey Lumi: Black eyed White, Glace: Pink eyed White far: pettson black eyed White mor: nueva Pink eyed White farfar: smulans Eric black eyed White farmor: korall dark tailed White morfar: Orions Sixten Argente Cream mormor: viol dark eyed honey farfars far: Triumph cappuccino farfars mor: enhörningens Ofelia black eyed White farmors far: Tsunamis Tyson black eyed White farmors mor: rovina black eyed White morfars far: orions chokladpudding agouti pied variegated morfars mor: Valhallas surprise polar fox mormors far: tsunamis Tyson black eyed White mormors mor: norpan nutmeg Mina två honor är syskon om man inte förstod det :) Säg till om något är oklart. Skrev från mobilen så därför är det små och stora bokstäver blandat.
Baloo borde ju ha Aa C- ee gg Pp ,om jag inte är helt ute och cyklar 
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Vet inte om jag har tänkt helt fel nu men…
Baloo med BEW hona:
Polar fox, Apricot
Baloo med PEW hona:
Grey Agouti, Ivory, Polar Fox, Apricot
Någon får gärna rätta till om det är helknasigt ;)
#6 hoppas du har rätt! Älskar alla de färgerna! :) Någon annan som vet?

Du kan ju testa att ladda ned denna färguträknaren för att dubbelkolla! ;)
#8 Har faktiskt provat och kollade upp Baloos färg kod såg ut men den uppfattade honom som orange mold? så gick inge vidare. .
#5 Helt rätt :-) Det är jättesvårt att veta vad Lumi och Glace har för kod eftersom att BEW och PEW finns i så många olika kombinationer. Jag ser dock inget grått i deras stam så även om Baloo har gg så finns det nästan ingen möjlighet för gråa färger (även om gener kan gömma sig flera generationer) som Grey Agouti, Slate, Silver Nutmeg, Polar Fox, Ivory CreamApricot osv.
Inte heller finns det CP i Baloos stam så det bör inte dyka upp Colorpoint färger som PEW, BEW, DTW, Cappuccino, Siamese osv.
Det jag kan säga med säkerhet är att du kan få rödögt oavsett vilken hona, statistiskt 50% med Glace och 25% med Lumi. Båda tjejerna har också minst 1 litet e om man utgår från att de BEW i deras släkt har eecbcb/ch (dvs Colorpoint DEH). De skulle kunna ha minst varsitt litet a också men det går ju inte att se. Glace har säkert två CP gener och pp, det är förutsättningar för en PEW. Men resten går inte att veta säkert. Lumi har säkert två CP gener och en såpass ljus grundfärg att hon blir mer eller mindre helvit, antagligen DEH som vad jag förstått är det vanligaste även om man kan få BEW med andra färger + CP. Och så har hon säkert Pp.
Så Lumi och Glace kan tekniskt sett ihop med Baloo få DEH, Agouti, REH, Argente, Nutmeg, Saffron, Lilac och Black. Men det går inte att vara säker på vilka av färgerna som kan dyka upp utifrån stamtavlan, bästa vore att fråga uppfödarna bakom stammen som ev vet bättre vad för typ av PEW, BEW och DTW som finns i Lumis och Glaces släkt. Sen så kan ju en av tjejerna ärvt en gen som inte den andre ärvt.
Sedan kan det för övrigt bli så att Baloo (eller någon av hans andra PF syskon) kommer se ut som en BEW om han har fått med sig mold genen ef. eegg är som bekant Polar Fox men om en gerbil får eefgg så bleker ef genen bort tippningen som PF annars har. Min Mila har tex en sådan uppsättning. Vet dock inte när PF får sin tippning och när man kan märka ifall de har ee eller eef.
Tack Jessica_91 för ditt utförliga svar! Kul att det kan bli så många olika variationer. Färg spelar inte lika stor roll som temperamentet men är ju kul att veta ändå :) Ska bli jätte spännande och se vad det kan bli! Vet du om det finns någon bok om genetik, skulle vilja lära mig men Internet känns inte som en säker källa och det är så svårt att hitta det man söker.
Så lite så ^^. Ja jag håller med, alltid kul att kika vad det kan bli för färger. Hm ingen aning faktiskt men jag skulle vilja påstå att mycket av det man kan läsa om genetik på nätet är riktigt, just eftersom att det står samma nästan överallt. Kolla tex artiklarna här, kolla Svenska Gerbilföreningens hemsida och Svenska Hamsterföreningens hemsida, det står samma fast med lite andra ord bara :-) Det enda jag kan komma på är att uppfödare utomlands kommit fram till att det inte är G-genen hos gerbiler utan att den korrekta benämningen bör vara Uw.Det är dock inget jag orkat läsa mig in på hehe. Men jag anser som sagt att man kan lita på de texter som finns ang genetik. Och det är förvånansvärt lätt om man bara orkar sätta sig ner och plugga en liten stund, memorera att pp ger rödögt, att Pp och PP ger svartögt osv. Sedan jämför man med olika färgers koder (Artikeln "Färgerna" på Gif är jättebra) och lär sig dessa utantill också. Och innan man vet ordet av det så kan man själv förutspå färger i kullar :-) Enklast för mig var att skriva ner mycket och verkligen plugga in det. Och nu sitter det där^^.
# Jag trodde bara på att de bar på grått. Jag var osäker på just BEW och PEW's genkoder, så jag sökte på det på nätet. På flera sidor jag hittade stod det att BEW bär på "gg". Men då måste det ju stå fel där i så fall :)
PF får sin tickning vid 2mån precis som Nutmeg.
#14 BEW har en rad olika genuppsättningar som kan ge 'vitt djur med svarta ögon'.
Baloo kan vara Aa CC eef gg Pp, båda djuren har föräldrar som kommer från mig så jag har rätt bra hum om stammen. Det är inte troligt att han bär på colorpoint (cb/ch) för det har inte Orions blandat in direkt. Inte Ökenstjärnans heller i de djuren.
Har du någon bild på Baloo? Man kan se ganska tydligt om han är eef eller inte.
Mamman Nueva är egentligen inte PEW utan hon är DTW chch PP. Men de får sällan den mörka svansen men kallas vanligtvis PEW ändå.
Hur gamla är Lumi och Glace? Är de äldre än 12 veckor så är Lumi i alla fall BEW om han är helt vit. Lumi är då Aa cbch ee G- PP. Glace är A- chch G- PP.
MvH Tsunamis
Jessica beskrev hur man gör det i #11. Tippingen försvinner och Polar Fox har annars tydlig tipping.
MvH Tsunamis
# Skumma sidor jag hittade då. Heheh…..alltid bra att lära sig nått :) Så då går det helt enkelt knappt att förutse vad PEW eller BEW har för genkoder? Det gör det hela både spännande och skrämmande :)
Glace och Lumis bror bor här hemma hos mig och han är registrerad som en BEW men har utvecklat en gul svans som syns tydligare desto äldre han blir ;)
Mormors och Morfars gula gener som kommer fram - det mest spännande är just att gener kan "hoppa" över en generation :)
att dom enbart blir bärare och så får barn eller barnbarn färgen eller tippning av den,
#20 Nja, jag kan förutse mina egna genkoder på BEW och DTW (inte äkta PEW) för jag vet vilka gener som gör dem bland mina linjer. Kan allt som oftast se vad för slags BEW det är iofs då de får små detaljer som säger det ena eller andra. (sotning, tipping, gul svans, tydlig hudfärg m.m.)
MvH Tsunamis
#22 Intressant, men självklart logiskt tycker jag nu när jag tänker efter lite :)

#9 Oj då! Vad gjorde du när den uppfattade honom som orange mold? Fyllde du i gener? Eller drog en bild? Är det bugg vill jag väldigt gärna rätta till den, så jag blir jättetacksam om du vill berätta hur du gjorde/vad som hände :)
#24 Fina killen 
#26 jag skrev in färg koden? men gick inte att välja alla färg koder så du vet. Saknades en kommer inte ihåg vilken det var dock. . #27 Ja han är ju så fin! Trivs bra med mina andra pojkar :)

#28 Om du skrev in färgkoden du angav där uppe: Aa C- ee gg Pp, så ger den BEW. Kanske valde du fel?
Vilken färgkod gick inte att välja?
Tacksam för svar :)
#29 det var för polar fox. kommer inte ihåg vilken det var. kan prova igen och säga vilken det var. för provade flera gånger med gick inte?

#30 Om du har lust får du jättegärna pröva igen och säga vilken kod det är som ger fel färg så ska jag försöka rätta till det!
Förlåt att jag stjäl tråden förresten.. :)